Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

18’ felger.

Startet av TJV, lørdag 23. mars 2019, klokken 16:22

« forrige - neste »

TJV

Vurderer å kjøpe 18' sommerhjul til bilen. Noen som har valgt dette og vil dele erfaring ang dekk, forbruk, støy, sporing etc. Gjerne bilder visst noen har det også.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Løve

Det jeg lurer på er hvorfor du ønsker å smadre rekkevidden. Hvis du ønsker å kjøre lenger enn nabolaget så bør du gå motsatt vei, til 16 tommer.

tomrh

Det er visst mulig å ikke smadre rekkevidden. DannyRS fikk det til med sin 2014-mod for noen få år siden. Han fant noen lette Volks-inspirerte racingfelger og fikk tak i Toyo NanoEnergy 2 med rulle A i 215/45R18 XL, tror han måtte bestille de dekka fra Sverige - var utrolig vanskelige å få tak i. Men med dette så fikk han faktisk et helt normalt forbruk. (Alle andre går typisk opp 10% i forbruk med 18").

Selv har jeg aldri gått opp i felgstørrelse da jeg prioriterer rekkevidde, men imo bør du absolutt velge dekk med rulle A om du gjør det. Det finnes et par aktuelle modeller i dim 225/40R18: ContiEcoContact6 og Pirelli Cinturato P7 Blue.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TJV

Tusen takk for info tomrh.
Er klar over rullemotstand og forbruk vil øke. Men etter 1 år og snart 18.000km, så har vi bare hurtigladet 3 ganger. Inkludert tur fra Bergen-Stavanger-Kristiansand og tilbake. Føler 40kWh utgave passer oss 98% av de km bilen ruller i året. Så visst det er mulig å få noen 18' felger og minke rekkevidden 5%, så er det innafor. Har tilgang til lading stort sett hver eneste plass bilen står i ro, også på hytte. Må si det er sjeldent jeg ruller over 200km om dagen, og bilen er jo klar for nye 200-250km neste dag etter lading om kveld og natt.
16' er ikke aktuelt, har 17' felger på vinter idag.
Ser ingen grunn til å sette rekkevidderekord i nabolaget så lenge rekkevidden passer oss. Er ikke aktuelt å bytte til 60kWh utgave med mindre den kommer med tilhengerlast på 750kg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

tomrh

Tror jeg ville prøvd å finne smalest mulig felger, da blir felgvekta og luftmotstanden endel lavere. Mange online felgkonfiguratorer foreslår 8"x18" til Leaf, og estetisk sett er det vel hakket «fetere», men om man søker på felgparametrene selv (5x114,3, 35-45 mm innpress) finner man 7"x18" som f.eks. disse MAK-felgene. (Ikke at jeg anbefaler wheelsshop, men bare for å vise at smale 18-tommere finnes.) Passer best med 205-215 dekkbredde til 7", f.eks dette rimelige Landsail-dekket. Landsail er poppis blant Tesla-eiere, kjent for svært lav rullemotstand og helt ok kvalitet til 1/3 av prisene i Tesla-dimensjonen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Etter 2014 modellen har jeg nå en 2018 LE. Denne gang med 19x8 ET35  :)

Forbruket er etter det jeg husker litt som vinterforbruket, altså rundt 200 Wh/km. Kjører mye 110-sone. Rekkevidden er mer en god nok for daglig bruk. Bruker den andre bilen med 100 kWh batteri til lengre turer. ;)

Prøvde å få lastet opp et bilde her men fila er visst for stor.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA