Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De berømte dørhåndtakene

Startet av Gusse, lørdag 23. mars 2019, klokken 12:53

« forrige - neste »

Gusse

Har nok en gang et dørhåndtak som holder på å svikte på min april 2016 90D, sånn som flere på min forrige og som nr 3 på min nåværende. Denne gangen er det passasjersiden frem som svikter. Samme som før, får ikke åpnet fra utsiden, ingen reaksjon når man drar i håndtaket. Dette har vært min bekymring lenge. Et sexy konsept, men vil de vare? Jeg ser at når de bytter, så settes det inn en ny generasjon i følge innvoice'n.
Spørsmålet mitt til dere er:
Har noen noe erfaring med disse nye fra ny generasjon?...eller ryker disse også i hytt og gevær?
Har noen skiftet, fått ny, og opplevd det samme etterhvert på den som ble skiftet?

mthoring

Når kom den oppdaterte typen? Jeg har ikke opplevd noe tull på min enda.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

boppus

Dro i dørhåndtaket til en 2019 modell forleden, og det var en ganske annen mekanisme enn i min bil, hvor det er skiftet til nyere versjon. Da installeres altså en nyere versjon, men ikke den nyeste, ja?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Gusse


fonberg

Sitat fra: Gusse på søndag 24. mars 2019, klokken 01:08
Leser GEN3 utifra specs her:

Jeg leser det også fra teksten over det du ringet rundt, hvor det står "3. generasjons dørhåndtak"  8)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JumboTour

Et halvt år etter at nybilgarantien hadde utgått på kilometer og tre måneder etter at den hadde utgått på tid sviktet dørhåndtaket på min model S på førerdøra.

Jeg fryktet det verste med lange ventetider og dyre reparasjonskostnader.
Så etter en times forskning på internett bestilte jeg nye og forbedrede deler fra EV Tuning og nevenyttig ungdom i huset var mer enn villig til å gjøre reparasjonen. Delene kom i posten i løpet av et par uker og etter et par timers reparasjon, det var jo tross alt første gangen, fungerte håndtaket som om det var nytt! Pris på delen var ca 900kr inkludert frakt og fortolling!

Gutta fikser sikkert dette for en billig penge for andre også som har samme problemet etter at nybilgarantien er utgått. Jeg sparte i alle fall mye tid og penger! :)



OlaM

Stemmer i med JumboTour, enten så pisker du Elon til å fikse dette, eller så installeres ettermarkeds håndtak. Det blir bra uansett.
'21 3LR

Alfa Bergen

Sitat fra: JumboTour på lørdag 08. juni 2019, klokken 17:37
Et halvt år etter at nybilgarantien hadde utgått på kilometer og tre måneder etter at den hadde utgått på tid sviktet dørhåndtaket på min model S på førerdøra.

Jeg fryktet det verste med lange ventetider og dyre reparasjonskostnader.
Så etter en times forskning på internett bestilte jeg nye og forbedrede deler fra EV Tuning og nevenyttig ungdom i huset var mer enn villig til å gjøre reparasjonen. Delene kom i posten i løpet av et par uker og etter et par timers reparasjon, det var jo tross alt første gangen, fungerte håndtaket som om det var nytt! Pris på delen var ca 900kr inkludert frakt og fortolling!

Gutta fikser sikkert dette for en billig penge for andre også som har samme problemet etter at nybilgarantien er utgått. Jeg sparte i alle fall mye tid og penger! :)

Et halvt år over garantien her også da håndtaket på førersiden begynte å tulle seg. Drop in på Tesla i Bergen der teknikeren forsøkte å reparere det. Viste seg at en del hadde brukket. De hadde nytt håndtak på delelageret som ble montert inn mens jeg fortsatt ventet. Betaling? Neida, goodwill
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

JorgenM

2-3 mnd etter at garantien gikk ut så streiket to av håndtakene mine også. Kjøpte rep kit fra EV Tuning slik som JumboTour og reparerte selv. Trangt i bakdørene, men gikk på et par timer.

Men det var egentlig lite relevant til nyere generasjon :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Tiger123


Jeg reparerte et håndtak 29. mai, på model S 2018 modell, P100D:


Zanka

Ja da var det min tur, men en litt annen vri tror jeg.
Håndtaket går ut men sitter helt fast (motoren fortsetter å gå selv om håndtaket er helt ute).
Etter ca 10 sek så går det inn igjen og ut med en gang.
Har prøvd å fjerne de 3 berømte sikringene, men ingen løsning.
Har noen noe tips bortsett fra å få tesla til å fikse det (noe som fort kan bli dyrt tenker jeg)
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Muffinman

#11
Har hatt svikt i dørhåndtak hele 5 ganger på vår 2013-mod. Alle skjedde mellom 98k og 155k km. To ganger på 1 år på høyre bakdør, siste gangen ble det kortslutning i mekanismen som tok sikringen som også TPMS stod på. Regner med førerdøra er neste ut på runde 2 siden den var først ut.

Har faktisk ikke hatt svikt på 2015-modellen, men her har man vært inni og byttet lysdioder på et par av håndtakene. Kan hende noe ble gjort preventivt i det stille siden alt virker enda og bilen er rundet 150k.

Zanka

Hvis det holder å bruke repair kit med microswitchene, gjør Tesla dette eller bytter de hele håndtaket?
Noen som vet prisen på rapair kit?
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Muffinman

Man kan bytte deler av ledningsnettet og mikroswitcher. Men det er mer som kan gå i stykker. Ledningsnett og brytere er en ting, en annen er dette støpegodsdrevet som ikke tåler at man lukker døra etter håndtaket. Så har man diverse dårlig beskyttelse mot vanninntregning til elektronikken (ulikt på de forskjellige utgavene), og det finnes også en motor i mekanismen som kan svikte.

Man har nok ikke reparert et håndtak for godt om man monterer ledningsnett fra det amerikanske firmaet, eller til og med drevet. Men man kan jo ha flaks.

Delen av ledningsnett med brytere koster noen hundrelapper fra Tesla.

Hyperstress

Ett håndtak feilet for et par dager siden. Kom ikke ut og motor stod og gikk i flere timer. Tesla fikset det på dagen uten spm og kostnad selv om garanti er utløpt. (Men innenfor reklamasjonsrett). De byttet hele håndtaket til siste versjon.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA