Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alternativ til Model 3?

Startet av Mippen, lørdag 23. mars 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

Mippen

Kjøpt en Model 3 for snart 3 uker siden som jeg returnerte fordi jeg ikke var fornøyd med kvaliteten på bilen. Bilen var utrolig god å kjøre og alt det der, men hjelper ikke når Tesla kaller ting for "Tesla standard" for å ikke ville hjelpe meg å fikse det jeg mener er klare mangler. Dette er riktig nok ikke en tråd for å klage over Tesla, så jeg trenger ikke innspill om Tesla. Bare forklarer kort hvorfor jeg ikke vil ha Tesla akkurat nå.

Det jeg lurer på er om det finnes alternativ til Model 3 med kort leveringstid? Har lyst på en elbil som dekker mine behov i forhold til rekkevidde etter som jeg ofte kjører 50-60 mil for å reise på hytten eller å besøke familie. Jeg har ikke lyst til å bruke mer penger enn det Model 3 koster akkurat nå. Billigst mulig er også bra.
Fremtiden er elektrisk.

1000kwh

Model 3 har ingen alternativer utenom storebror S.

Løve

VW I.D. Som leveres om rett over et år er det en bør vente på. Hvis ikke så har du Kona og e-Niro.

Kristian O

Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:38
VW I.D. Som leveres om rett over et år er det en bør vente på. Hvis ikke så har du Kona og e-Niro.
Alle disse tre ryker vel på grunn av ønsket om «kort leveringstid»?
Mulig Hyundai og Kia har på lager etter kvart?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

bromm

BMW i3 - finnes utallige eksempler på personer som har gått fra Tesla til i3 og blitt stoooofornøyd  ;)

Trekkoppbil

#5
Dersom man kan klare seg uten 4-hjulstrekk, så ville jeg gått for Kona eller e-niro.

Kona har kjøleveske på batteriet, og jeg trur du kan kjøre økonomisk med den, da den har "frikrans". Dvs den har rattpendler for å slå av og på automatisk regenerering, så du kan seile fritt ganske enkelt. Det er mulig du kommer 40 mil på en lading, og dersom du oppnår 100kw lading, så burde det være mulig å få halvfullt batter på 20 min etter enkel hoderegning, så man kan få 20 mil til.
Det ligger biler på Finn, og prisene på de som er godt utstyrt, er ikke så veldig langt fra butikkpris.
https://elbilforum.no/index.php?topic=44582.0


gigafactory

Ingen Hyundai/Kia tar i mot 100 kW. Det er kun en misforståelse ved at ladetiden er oppgitt på en 100 kW lader. Se heller på den oppgitte ladetiden, den er ikke i nærheten av halvert kontra den oppgitte ladetiden på 50 kW lader, for å si det sånn.

turfsurf

Sitat fra: bromm på lørdag 23. mars 2019, klokken 13:49
BMW i3 - finnes utallige eksempler på personer som har gått fra Tesla til i3 og blitt stoooofornøyd  ;)
I3 er ett overraskende bra valg ja. Selv om den kun har 50kW lading så lader den konsekvent med den hastigheten opp til nesten 90%. 50-60 mils turer kan lett gjennomføres med 1-3 ladestopp avhengig av vei, vær og kjørestil. Rekkevidde er mellom 20 og 30 mil uten hypermiling.

Vi har Tesla X som familiebil (eneste som har ønsket plass til hele familien), men tar i3en når vi kan. Vår forrige i3 hadde vi total km kost på 2,72, noe som er ekstremt rimelig. I3 er nå og en gunstig bil å kjøpe nesten ny, bruktmarkedet har fått seg en bra korrigering (ironisk nok mye takket være TM3).

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Løve

Sjekket Finn for Kona og der er det mye bra til en ikke for høy pris. Regner med ytterligere fall når Leaf 3.0 kommer på veien. Med tanke på at Polestar og I.D. Nærmer seg med stormskritt så kan det fort bli byttebonanza neste to årene.

xyzzy

Sitat fra: Mippen på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:21
Kjøpt en Model 3 for snart 3 uker siden som jeg returnerte fordi jeg ikke var fornøyd med kvaliteten på bilen. Bilen var utrolig god å kjøre og alt det der, men hjelper ikke når Tesla kaller ting for "Tesla standard" for å ikke ville hjelpe meg å fikse det jeg mener er klare mangler. Dette er riktig nok ikke en tråd for å klage over Tesla, så jeg trenger ikke innspill om Tesla. Bare forklarer kort hvorfor jeg ikke vil ha Tesla akkurat nå.

Det jeg lurer på er om det finnes alternativ til Model 3 med kort leveringstid? Har lyst på en elbil som dekker mine behov i forhold til rekkevidde etter som jeg ofte kjører 50-60 mil for å reise på hytten eller å besøke familie. Jeg har ikke lyst til å bruke mer penger enn det Model 3 koster akkurat nå. Billigst mulig er også bra.

Om rekkevidde uten lading er særdeles viktig, er vel Kia e-Niro og Hyundai Kona de som er nærmest sammenlignbare. Du kan kjøpe dem på Finn for mindre enn en model 3 - ventelistene er lange.

Mippen

Jeg vurdere å kjøpe Model 3 igjen hvis de får orden på kvalitets problemene sine og servicen på det nye service senteret som skal åpne rett i nærheten av meg er god. Inn til da vurderer jeg å beholde e-Up og i stedet benytte en fossil på lengre turer. Eventuelt kjøpe en elbil med litt større batteri. Klarer jeg å kjøre Bergen - Hemsedal vinterstid med en Kia Soul tro?
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Sitat fra: Løve på søndag 24. mars 2019, klokken 09:32
Sjekket Finn for Kona og der er det mye bra til en ikke for høy pris. Regner med ytterligere fall når Leaf 3.0 kommer på veien.

Tror ikke på det helt store fallet i pris på en Kona for bestiller man en bil i dag så får du ikke levering før mot slutten av 2020 i følge forhandler jeg snakket med i dag. Mange tilgjengelig på finn og får man en Kona med umiddelbar levering til selgers selvkost eller si 10' over så er det en grei deal ettermitt syn. En E-niro vil nok fortsatt koste en del mer enn selgers selvkost og i øyeblikket er det full stopp på utleveringer av nye biler som er solgt. Dette skyldes mulgens at man håper på avklaring på hengerfeste i denne uken (forhandlermøte 28.) og nye biler vil da, eventuelt, kunne leveres godkjent for hengerfeste, men ikke hvis bilen er registrert allerede.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA