Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla går bort fra faste service-intervaller

Startet av OhmPaPa, fredag 22. mars 2019, klokken 11:42

« forrige - neste »

OhmPaPa

I følge Teslarati slutter Tesla med faste service-intervaler på 20000 km og lignende.

SitatHaving analyzed billions of miles of real-world driving data from its worldwide fleet of vehicles, combined with internal engineering studies on vehicle reliability, durability, and safety, the electric carmaker found that there was less of a need for customers to bring their vehicles in for annual service when, in many instances, the vehicle did not require maintenance like a traditional gasoline car would.

In place of an annual maintenance checklist, Tesla owners will only need to bring their cars in for service when there's a service need on a specific component at a specific interval. This will enable cars to stay on roads for longer periods of time.

https://www.teslarati.com/tesla-car-maintenance-plan-service/

I stedenfor skal disse utføres etter behov:


  • Cabin Air Filter Your Tesla is equipped with an air filter that prevents pollen, industrial fallout, road dust and other particles from entering through the vents. Tesla recommends replacing your cabin air filter every 2 years.
  • High Efficiency Particulate Air (HEPA) Filter  If your Tesla is equipped with a HEPA filter, Tesla recommends replacing it every 3 years.
  • Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs. Aggressive driving can lead to premature tire wear and may require more frequent tire service. Unbalanced and misaligned wheels affect handling, tire life and steering components. Refer to tire manufacturer's owner manuals and warranty documentation for additional details.
  • Brake Fluid Test Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed.
  • Air Conditioning Service An air conditioning service replaces the desiccant to help the longevity and efficiency of the air conditioning system. Tesla recommends an air conditioning service every 2 years for Model S, every 4 years for Model X and every 6 years for Model 3.
  • Winter Care Tesla recommends cleaning and lubricating all brake calipers every 12 months or 12,500 mi for cars in cold weather regions.

Sitat
Does my car require an annual maintenance service?

Your Tesla does not require annual maintenance and regular fluid changes. Please check your Owner's Manual for latest maintenance recommendations for your Tesla.

Sitat
Do I have to take my car to a Tesla Service Center?

With over-the-air software updates, remote diagnostics and the support of our Mobile Service technicians, the need to visit a Service Center is reduced. If your car does require service, you can schedule a service appointment in the Tesla app or your Tesla Account. If you choose to take your car to a non-Tesla shop for maintenance or repairs, coverage under your warranty could be affected if any problems occur.


Den norske siden med service-rutiner er ikke oppdatert men viser fortsatt til de tradisjonelle service-intervallene:

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance?redirect=no

Det er vel naturlig å tro at bilen selv vil fortelle når den nye typen etter-behov-service er nødvendig?


Edit: Flere detaljer bullet points.

jfbergstr

More bad news for fossil-car makers!


Sent from my iPhone using Tapatalk

tkjoerlaug

For Norge betyr vel dette fortsatt service hver 12mnd?

Thomas Parsli

Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 22. mars 2019, klokken 13:06
For Norge betyr vel dette fortsatt service hver 12mnd?

Nei, det betyr at noen bør smøre bremsene hvert år :)
(Noen trenger altså ikke være Tesla)

Når man bytter dekk (høst/vår) er det relativt raskt å smøre opp bremsene.
Tar rundt 15min/hjul og kan med fordel gjøres på våren. I Norge burde dekkhotell tilby dette, det gjelder egentlig alle biler som kjøres i området med veisalt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 22. mars 2019, klokken 13:24
Når man bytter dekk (høst/vår) er det relativt raskt å smøre opp bremsene.
Tar rundt 15min/hjul og kan med fordel gjøres på våren.

Krever dette demontering av mer enn hjulet? Dvs er det en grei ting å gjøre selv om man ikke er så inne på mekking?

OhmPaPa

Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 22. mars 2019, klokken 13:06
For Norge betyr vel dette fortsatt service hver 12mnd?

Kan ikke tro annet enn at det blir samme prosedyre over hele kloden?

Asarin

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 22. mars 2019, klokken 13:24
Nei, det betyr at noen bør smøre bremsene hvert år :)
(Noen trenger altså ikke være Tesla)

Når man bytter dekk (høst/vår) er det relativt raskt å smøre opp bremsene.
Tar rundt 15min/hjul og kan med fordel gjøres på våren. I Norge burde dekkhotell tilby dette, det gjelder egentlig alle biler som kjøres i området med veisalt.

Vet vi om noen dekkhotell som faktisk tilbyr dette i dag? Gjerne i Oslo/Akershus.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Amoss

#7
Sitat fra: Asarin på fredag 22. mars 2019, klokken 13:35
Vet vi om noen dekkhotell som faktisk tilbyr dette i dag? Gjerne i Oslo/Akershus.

Jeg VET ikke om noe, men ser at Mekonomen nå også tilbyr dekkhotell. De burde da kunne gjøre dette samtidig. Og antagelig sjekke både klosser/skiver og bremseveske med det samme... Og kanskje også kabinfilteret? Da gjenstår det bare AC service hvert 6 år...

Model S 85D

Asarin

Hadde jo vært en veldig grei løsning.

Litt på siden, men fortsatt innenfor service - er det nå mulig å booke service via appen?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Løve

Med andre ord, Tesla har ikke kapasitet til å følge opp sine forhåndssolgte service-avtaler.

JorEl

Sitat fra: Løve på fredag 22. mars 2019, klokken 14:04
Med andre ord, Tesla har ikke kapasitet til å følge opp sine forhåndssolgte service-avtaler.
Sagt med dine ord.. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

dypen

SitatNår man bytter dekk (høst/vår) er det relativt raskt å smøre opp bremsene.
Tar rundt 15min/hjul og kan med fordel gjøres på våren. I Norge burde dekkhotell tilby dette, det gjelder egentlig alle biler som kjøres i området med veisalt.

Vil det si børste/rense og demontere for å smøre glidende/bevegelige punkter/flater med varmebestandig pasta tilsvarende kobberfett?
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

bmw2002

Sitat fra: jfbergstr på fredag 22. mars 2019, klokken 11:46
More bad news for fossil-car makers!


Sent from my iPhone using Tapatalk

De fleste fossilbiler har vel service hvert 2 år, dette blir da det samme som Tesla.

Vi har to elbiler i dag, men når vi hadde bensin BMW var service for denne billigere enn Tesla Model S...

Burger

Tipper det ikke er ønskelig av dekkhotell for å gjøre dette av to grunner.

1 - Tar for lang tid, dekkhotell har stor pågang og lange køer når det skal skje til at en bil skal oppta en slot 15-60 minutter ekstra.

2 - Trenger mer kvalifisert arbeidskraft, et normalt menneske med grei kropp kan skifte dekk til minimumspris.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på fredag 22. mars 2019, klokken 20:58
Tipper det ikke er ønskelig av dekkhotell for å gjøre dette av to grunner.

1 - Tar for lang tid, dekkhotell har stor pågang og lange køer når det skal skje til at en bil skal oppta en slot 15-60 minutter ekstra.

2 - Trenger mer kvalifisert arbeidskraft, et normalt menneske med grei kropp kan skifte dekk til minimumspris.

Sikkert gode poeng dette. Men når man altså - som jeg nevnte over - har ett bilverksted med kvalifisert arbeidskraft og i tillegg ett dekkhotell?  Kan ikke helt se at verkstedet vil ønske å si nei takk til en ekstra times betalt jobb når de likevel skal bytte dekk for deg? Dette burde heller ikke være noe helt "Tesla spesifikt", da jeg er sikker på at de fleste biler vil kunne ha glede av å få smørt opp bremsene en gang i året eller så...

De aller fleste kundene vil nok uansett si nei takk til dette, så ikke så sikkert dette vil bety så mye uansett, dersom verkstedet ikke er overarbeidet fra før.

Alternativt kan ett "normalt" dekkhotell inngå en avtale med ett nærliggende bil-/bremse-verksted (om det skulle finnes) der de skaffer dem enkle bremsesmørejobber om de samtidig bytter dekkene. Dekk må jo uansett av og på for å smøre bremsene. Da får man tvertimot frigjort slot for rene dekkskift.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA