Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla går bort fra faste service-intervaller

Startet av OhmPaPa, fredag 22. mars 2019, klokken 11:42

« forrige - neste »

Thomas Parsli

#15
Sitat fra: dypen på fredag 22. mars 2019, klokken 14:28
SitatNår man bytter dekk (høst/vår) er det relativt raskt å smøre opp bremsene.
Tar rundt 15min/hjul og kan med fordel gjøres på våren. I Norge burde dekkhotell tilby dette, det gjelder egentlig alle biler som kjøres i området med veisalt.

Vil det si børste/rense og demontere for å smøre glidende/bevegelige punkter/flater med varmebestandig pasta tilsvarende kobberfett?
Ja, i grove trekk.

Gjør man det årlig eller ved hvert dekkskifte er det lite å rengjøre.
Etter et par år blir jobben mer omfattende.

https://youtu.be/04WqQ_8vXoc
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

Momentnøkkel er for feiginger;)
Hva er den rensesprayen(?) han tar på?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Mener du momentnøkkel er for feiginger, og så kjenner du ikke til bremserens?  :o

Det kan være hvilken som helst rens som tar bort fett på bremseskivene etter at han har tatt på de og klint med grease. Finnes utsllige utgaver du kan bruke, de fleste produsenter har også egne "brake cleaners".

kodax

#18
Takk:)
Og ja, jeg har ikke jobbet med bremser før, så jeg visste ikke hva han brukte (selv om jeg skjønner at det kan være lurt å få vekk fett som har kommet på bremsene).
Dersom folk selv skal begynne å gjøre slikt, så er det vel en fordel at de drar til med riktig moment. Kjedelig å miste bremsene;) (Men nå gjaldt ikke denne posten bytte av kalippere, noe som nok færre begynner på.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

LASOL

Snakket med Oslo Nord i dag. De sier at man bør gjennomføre km service hver 20 000 km.. Litt forvirrende kommunikasjon her med andre ord. Min bil skal inn for å  sjekke/skifte vinduspussermotor som har stoppet uforklarlig noen ganger. Da mente de bilen også burde ta 80000 km service samtidig for å avdekke eventuelle svakheter i understell m.m. Bilen er en S85d fra høsten 2015 (som alt har skiftet boltene i hjuloppheng som alle 2015 modeller måtte skifte).
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Jeronan

Sitat fra: LASOL på mandag 25. mars 2019, klokken 18:01
Snakket med Oslo Nord i dag. De sier at man bør gjennomføre km service hver 20 000 km.. Litt forvirrende kommunikasjon her med andre ord. Min bil skal inn for å  sjekke/skifte vinduspussermotor som har stoppet uforklarlig noen ganger. Da mente de bilen også burde ta 80000 km service samtidig for å avdekke eventuelle svakheter i understell m.m. Bilen er en S85d fra høsten 2015 (som alt har skiftet boltene i hjuloppheng som alle 2015 modeller måtte skifte).

Tesla Norway doesn't know anything and nothing can be trusted what comes out of their mouths, since there is practically zero communication between Tesla US and Norway which has been proven time and again.  :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

1317142119

Så ansvaret for sikkerhetsrelaterte kontroller skal dyttes over på ufaglærte privatpersoner?

Altså de samme som ikke vet hvordan man peiler olje, fyller feil drivstoff, ikke klarer å stramme til hjulene etter hjulskift og som må på verksted for å skifte vinduspusseren?

Folk flest har ikke kunnskap om når bremsevæske har behov for å skiftes. Det oppdager man ikke før det er for sent. Det skal skiftes annethvert år. Punktum.

Greit at de er litt enkle over dammen, men jeg vil tro Europeiske myndigheter har noen troverdige argumenter for at dette ikke blir tilfelle i Europa.

Vhagar

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:28
Så ansvaret for sikkerhetsrelaterte kontroller skal dyttes over på ufaglærte privatpersoner?
Det er det jo vel ingen som har påstått. Selv om noen i tården her nevner at det er mulig å gjøre mye selv. Gitt at man er kapabel til det. Det betyr ikke at alle må/skal/bør gjøre det samme.

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:28
[...]bremsevæske har behov for å skiftes. Det oppdager man ikke før det er for sent. Det skal skiftes annethvert år. Punktum.

Nå er det jo også nettopp det Tesla visstnok sier? Det er ikke lett å teste (hele) uten å bytte den, så ordleggingen er nok litt merkelig bare. Sakset fra trådstarters første post her.
"Brake Fluid Test Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed."
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Jeronan

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:28
Så ansvaret for sikkerhetsrelaterte kontroller skal dyttes over på ufaglærte privatpersoner?

Altså de samme som ikke vet hvordan man peiler olje, fyller feil drivstoff, ikke klarer å stramme til hjulene etter hjulskift og som må på verksted for å skifte vinduspusseren?

Folk flest har ikke kunnskap om når bremsevæske har behov for å skiftes. Det oppdager man ikke før det er for sent. Det skal skiftes annethvert år. Punktum.

Greit at de er litt enkle over dammen, men jeg vil tro Europeiske myndigheter har noen troverdige argumenter for at dette ikke blir tilfelle i Europa.


Other EV's already had 2-year service intervals, like our BMW i3 and Tesla has shifted to 2-year intervals already for the Model 3.

Now they are changing to 2-year service intervals for the Model S/X too.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

1317142119

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:47
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:28
Så ansvaret for sikkerhetsrelaterte kontroller skal dyttes over på ufaglærte privatpersoner?
Det er det jo vel ingen som har påstått. Selv om noen i tården her nevner at det er mulig å gjøre mye selv. Gitt at man er kapabel til det. Det betyr ikke at alle må/skal/bør gjøre det samme.

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:28
[...]bremsevæske har behov for å skiftes. Det oppdager man ikke før det er for sent. Det skal skiftes annethvert år. Punktum.

Nå er det jo også nettopp det Tesla visstnok sier? Det er ikke lett å teste (hele) uten å bytte den, så ordleggingen er nok litt merkelig bare. Sakset fra trådstarters første post her.
"Brake Fluid Test Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed."
Hvis Tesla er sitert korrekt i media, så er det akkurat det jeg skriver de sier.

Det er bare å se på forumet her (under flere bilmerker) at folk ignorerer serviceintervallene fordi de tror motoren er det eneste man sjekker på en fossilbil. Når Tesla går helt bort fra kravet om å følge service for å beholde garanti,så er det garantert noen "luringer" som da tror det ikke er nødvendig med service at all på en Tesla.

Øyvind.h

Tesla påpeker vel uansett at biler i vinterklima bør ha bremseservice årlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gressvikingen

Jeg har serviceavtale fra 2014. Når jeg er på service nekter Tesla å gjøre vedlikehold på bremsene uten ekstra betalt. Dette strider etter min mening i mot det de solgte den gang jeg betalte forskudd for 8 år.

Er det noen andre som har erfaringer med dette og tanker om lovligheten?
P85D"+"

keepitsimple

Jeg har også den avtalen for 8 år. Lurer litt på hva de driver med hvert år nå..
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jorgror

Hvis man sjekker for jevn dekk slitasje, smører bremser årlig, bytter vent filter og vindusviskere ved behov og testet bremsevæske for fukt er vel det meste dekket. Alt dette kan gjøres selv med enkle verktøy og lite forkunnskaper. Så stikker man heller innom verkstedet når man mistenker noe galt, hører ulyder osv. Det er ihvertfall min strategi.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Hodetelefoner

Du MÅ inn til tesla for å smøre bremsene hver 20.000km.
Vi hadde ikke vært inne med vår X.
28.000km.  Kjøpt 1 Juni 2019.
I mars var bilen inne for å bytte første sett drivakseler.
De oppdaget da at bremsene var "livsfarlige".
Klossene helt nedslitt på innsiden av begge fram kalippere. Bokstavelig talt som nye på utsiden (slitt under 1mm. Bilder på tesla ownersclub på face).
Bilen kjørt av nybakt mor. Så jeg regnet med at bremsene var dårlige på bilen pga meget pen kjøring.  Men viste seg at det var masse luft på begge fremre kalippere. Halve øvre del på yttersiden av begge. (Forklarer skjevslitt på innsiden). Og selvfølgelig hadde klossene irret fast. Fordi Tesla ikke betaler for annen glide overflate i kalipperene. Og total manko på smøring.
Det er helt tydelig at klossene og bremsene låste seg på yttersiden veldig tidlig. (Under 1 mm slitte ytterklosser).
Men vi var 8000km over 20.000km "Garantien".
Det er sånn Tesla plutselig behandler kunder. Løgnene de kom med. Tonen ifra verksted "manager"(Eller noe i Drammen).

Så husk å ha bremse service før 20.000km

Det er MANGE med dette problemet.  Som egentlig er tilbakekalling feil.. Luft i bremsene og manglende smøring. Som forklarer hvorfor så mange har vanvittig dårlige bremser på bilene sine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA