Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lader jeg til 80 prosent?

Startet av GeirHM, fredag 22. mars 2019, klokken 09:55

« forrige - neste »

GeirHM

Lille-Leaf ble alltid ladet til 100, vi trengte jo hver kilometer vi kunne dra ut av batteriet.

Med luksusbatteriet til Zoe tenkte jeg at vi kunne ha et øye til batterihelsa og moderere oss til 80 prosent. Vi er ferske og jeg blar og blar i manualen avbrutt av latter fordi jeg åpner "appen" som følger med. Hva den er godt for vet jeg ikke riktig. Jeg greide ikke en gang å stoppe en pågående ladesesjon der, jo! Men kanskje jeg får satt opp kalenderlading? Det så heller ikke særlig enkelt ut. Og den lar meg ikke sette max til en bestemt prosentverdi.

Eller er det noe franskt lureri ute og går slik at jeg bare ikke finner fram til rett plass for å innstille dette?


PS. Jeg ser flere anbefaler Adroid Auto. Men når jeg finner den på telefonen får jeg beskjed om at den ikke er aktivert (i google play på mobilen min) i Norge? Merkelig fordi jeg ser flere norske brukere anbefale appen. Noen tips?

minibiti

In theory you should not need to stop the charge at 80% in order to keep a good SoH (State of Health) for your battery pack. The Zoe has a buffer at both ends so that the battery pack is never 100% full or 100% empty.
When the car says 100% full it is actually only 95%-ish percent full.
Even Renault says that it is not necessary to think about this. Just plug and let it charge.
One thing you can do is charge every other day for example, or only when you need.

If you really want to stop at 80%, the calendar is indeed your only option, at least that I know of.

Regarding Android Auto, it is not yet approved for Norway (probably due to the lack of support for the Norwegian language). But you can manually download and install it from APK Mirror (https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/) but make sure you know what you are doing :)
You have to make sure you download the package for the right Architecture.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

GeirHM

#2
Takk for info, @minibiti! Jeg hadde en mistanke/håp om at det var slik at 100 ikke betydde 100.  Med vår Tesla sover jeg urolig om jeg vet at bilen står med over 80 prosent.

Samtidig er jeg imponert over hvor snill Zoe er i forbruket. Første jobbpendling på til sammen 80 km resulterte i at batteriet telte ned bare 55 km! Slik var det aldri med lille-Leaf, der telte den ned temmelig nøyaktig samme antall km som ble brukt. Bilen (og lille-Leaf tidligere) kjøres av en kvinnelig jobbpendler som ikke nettopp driver opp tempoet i bilkøen, for å si det slik.

HCO

Vi har to Zoe'r, hvorav den eldste har gått over 55.000km, og den yngste ca. 20.000. Begge hadde fortsatt tett på 100% SOH (State of Health) sist jeg sjekket.

Ofte kopler jeg ut ladeledningen på kvelden dersom jeg allikevel er ute i garasjen, og bilene er ladet over 80% (ny 41kWh) eller over 90% (gammel 23kWh). Om det har noen praktisk betydning for levetiden er vanskelig å si, her strides de lærde, men da har jeg iallefall gjort det jeg kan for å strekke levetiden til batteriet tenker jeg. 
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

GeirHM


HCO

Du må ha en uoffisiell app som heter CanZE, og en OBD-dongle som stikkes inn i uttaket nedenfor kartbrikken (under den lille gummimatten).

Vær oppmerksom på at ikke alle OBD-dongler virker, det anbefales å kjøpe Konnwei KW 902. Mer detaljer her: https://canze.fisch.lu/about/

I den siste versjonen av CanZE skal man ha mulighet til å programmere TPMS-adresser (dekktrykkmålere) selv, forutsatt at man vet adressene på de ulike hjulene. Det gjør at også de uten klone-sensorer på vinterhjulene kan legge om hjul uten å måtte kjøre til verkstedet for programmering etterpå.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

GeirHM


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA