Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor finner jeg optimalt trykk for 18'' dekk?

Startet av S4e, torsdag 21. mars 2019, klokken 22:17

« forrige - neste »

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Torair


GL1

Jeg liker å ha litt lavere trykk om vinteren, men måtte opp på 41 før sensorene sluttet å mase. Litt hardt etter min vintersmak...
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Cowboystrekk

Sitat fra: GL1 på torsdag 21. mars 2019, klokken 23:15
Jeg liker å ha litt lavere trykk om vinteren, men måtte opp på 41 før sensorene sluttet å mase. Litt hardt etter min vintersmak...
Om du kjører piggfritt så anbefaler Nokian 10% mer enn oppgitt. Hjelper litt på forbruk og ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tmn

Temperatursvinginger kan påvirke lufttrykket i dekket også. Star du inne i god varm garasje og fyller luft og kjører ut hvor temperaturen reduseres veldig så vil trykket inni dekket bli lavere. Og motsatt tilfelle.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Torair

Elon fikk spørsmålet på Twitter en gang hva han mente:

Nicky777

Sitat fra: RogerT på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:24
42 psi. Står i dørstolpen på førersiden  :)
42 PSI skal tilsvar 2,9 Bar? Er det foran eller bak? Det høres mye ut. Min forrige bil skulle ha 2,4 bar. Noen som kan forklare meg noe om dette? Kjenner jeg er ganske grønn når det gjelder lufttrykk!

Tom

Sitat fra: Nicky777 på fredag 22. mars 2019, klokken 18:42
Sitat fra: RogerT på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:24
42 psi. Står i dørstolpen på førersiden  :)
42 PSI skal tilsvar 2,9 Bar? Er det foran eller bak? Det høres mye ut. Min forrige bil skulle ha 2,4 bar. Noen som kan forklare meg noe om dette? Kjenner jeg er ganske grønn når det gjelder lufttrykk!
Du skal ha 42 psi bak og fremme..
Husk at TM3 er en tung bil..i forhold til tilsvarende størrelse bensin bil.

HvemPrompa

#8
Sitat fra: Tom på fredag 22. mars 2019, klokken 22:30
Sitat fra: Nicky777 på fredag 22. mars 2019, klokken 18:42
Sitat fra: RogerT på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:24
42 psi. Står i dørstolpen på førersiden  :)
42 PSI skal tilsvar 2,9 Bar? Er det foran eller bak? Det høres mye ut. Min forrige bil skulle ha 2,4 bar. Noen som kan forklare meg noe om dette? Kjenner jeg er ganske grønn når det gjelder lufttrykk!
Du skal ha 42 psi bak og fremme..
Husk at TM3 er en tung bil..i forhold til tilsvarende størrelse bensin bil.

Jeg kjører 3.1 bar foran og bak (kalde dekk ved ca 5C)...litt stivere kjørefølelse og noe mer høyfrekvent støy fra dekk, men positivt med litt mindre lavfrekvent rumling som penetrerer gjennom all annen lyd (lydanlegget f.eks.). Har dessuten forbedret rekkevidde med ca 5% (ikke 100% vitenskapelig testet).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA