Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Powerwall

Startet av JorEl, torsdag 21. mars 2019, klokken 15:14

« forrige - neste »

JorEl

Jeg er veldig interessert i Powerwall og sol og vind energi, om det er lønnsomt 8)
Når jeg først har fått meg en Tesla, så hvorfor ikke prøve og lage sin egen strøm.
Er dessverre ikke eletrikker men jeg har vel lov til å styre med 12v og 24v kanskje?
Kan man mate og trekke strøm fra/til Powerwall med både 12v og 220v?
Kunne tenkt meg noen solpaneler og kanskje en vindmølle, og så har jeg lyst til å bruke strømmen selv.
Ser for meg at dette med plus-kunde blir for mye styr. Men håper jeg tar feil.
Når Powerwallen installeres fra Tesla, er det da lett å koble til f.eks 12v solpaneler?
Powerwall har inverter.

Edit; Ser noen nevnte Tibber.no i en annen tråd.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Veggen

12V anlegg er kun for enkel hyttebruk, hjemmeanlegg er noe helt annet, som regel mange hundre volt.
Å være plusskunde er ikke noe styr i det hele tatt, dette avregnes automatisk.
Det er svært vanskelig å få lønnsomhet i batterilagring hjemme. Som plusskunde med riktig leverandør (tibber, otovo, etc) får man 1 kr/kwh på overskuddskraften. Man kan se på nettet som et virtuelt batteri, hvor du får bedre betalt for det du lader det med enn for det du forbruker. Dette utkonkurrerer ethvert batterisystem, men kan selvfølgelig endres i fremtiden hvis strøm og batteripriser endres drastisk.

JorEl

Takk for svar. Otovo og Tibber skrevet bak på hvert av ørene mine :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

o.b.lix

Husk at før du blir kunde av Tibber, finn en venn som er kunde, og få han til å verve deg, da får dere begge 500 kr til å kjøpe tibbergoodies for...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Solcelleanlegg generelt er nok for spesielt interesserte, noen stor business er det ikke, men moro er det allikevel. Du må ha teknologi og/eller miljøinteressen.

Vindkraft er enda mer for spesielt interesserte, det krever gode vindforhold, høy mast og lite trær/bygninger i området. Mye mer komplisert enn jeg trodde ved første øyekast. Ser på Finn at folk selger vindmøller som ikke fungerer skikkelig, han ene selv med åtte meter mast, på grunn av ugunstige vindstrømmer/turbulens som følge av terreng, trær og bygg. Støy er et annet kjent tema her.

Energilagring, iallfall batteri er også for enda mer spesielt interesserte, altså mer som hobby, med mindre du har så stort anlegg at du ender med å selge for spotpris, eller har store problemer med hyppig bortfall av nettstrøm. Men nå er det visst nok leverandører som kjøper opptil 8000kWh/år. Da skal du ha god størrelse på anlegget før du overstiger det, iallfall med litt smart styring av elektrisk utstyr i kåken.

Du har ikke lov til å koble noe av et solcelleanlegg hjemme selv, siden grensen går på 200VA (også ved 12V, så det skal være _veldig_ lite og ikke noe til å fore en powerwall med). Normale 60-celler solcellepaneler som brukes i boliginstallasjon har ca. 40V spenning i åpen tilstand, og den vanligste løsningen er å koble mange paneler i serie (string), og være oppe i flere hundre volt, opp mot 1000V DC. Det er ikke noen spøk. Samtidig er det lite komplisert å plugge panelene sammen, siden de kommer med ferdige plugger, så er du heldig og har en elektriker som lar deg jobbe selv så går det nok bra.

Tibber er moro selv uten solcelleanlegg (hadde det en stund uten selv), så ta kontakt hvis du trenger henvisning, men mulig oblix i innlegget over også er Tibber-kunde, i så fall er han før meg i køen. :-) 500,- til hver er nesten nok til en Tibber Pulse, som kan hente øyeblikksforbruk direkte via HAN-porten på de nye automatiske strømmålerne.

JorEl

Er det noen vits, rent økonomisk, og blande inn enova?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Guljfesk

Jeg jobber som elektrikker og vi har solgt en del solcelleanlegg. Sitter selv å venter på paneler som kommer i mai. Blir 70x310w panel på meg.

Sol økonomien kan diskuteres opp og ned. Mitt anlegg kommer seg på 21,7kwp og vil produsere i underkant av 20000 kwh i året. Der jeg vil selge opp mot max kvoten til tibber/ottovo/eidsiva til 1kr/kwh (5000kwh) i tillegg har jeg smarthus og egen 400l vvb til forvarming av tappevann.

Så ser for meg ut fra de erfaringene jeg har med solceller så langt å få en total besparelse på 15-20k i året.

Selve solcelleanlegget koster 160 000 +montasje og tilkobling av inverter. (Montasje ligger på ca 4-5kr pr watt, ca80% av dette kan gjøres selv i samarbeid med elektrikker)

i tillegg støtter enova 10000kr +1250kr pr.kwp opp til 15kw =max 28750.

så nedbetalings tid med strømpris på 1kr/kwh anslår jeg til 7-8år

Anser dette som smartere enn en varmepumpe. Da levetid er 30år. Enkelte paneler har 25garanti.(må ikke forveksles med 25år produksjonsgaranti for det har alle)


For de som ønsker best mulig økonomi ved solcelle Installasjon anbefaler jeg å oppsøke Installatør (elektrikkerfirma) som selger solceller og få de til å søke plusavtale hos nettleverandør og selge deg utstyret. Så monterer dere skinnesystem selv og er håndslanger til elektrikker ved montasje av paneler. (50-80paneler er overkommelig på endag)

JorEl

Har du noen formening om hva som er gode produkter?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: Guljfesk på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:00
Jeg jobber som elektrikker og vi har solgt en del solcelleanlegg. Sitter selv å venter på paneler som kommer i mai. Blir 70x310w panel på meg.

...

Så ser for meg ut fra de erfaringene jeg har med solceller så langt å få en total besparelse på 15-20k i året.

...

så nedbetalings tid med strømpris på 1kr/kwh anslår jeg til 7-8år
Det hørtes optimistisk ut, selv om du åpenbart har gode priser og kan gjøre jobben selv.

Har "bare" 10kWp anlegg (og høyere investeringskost, integrerte monopaneler og 3-fas inverter), og forholdsvis lav takvinkel, men har kun produsert 840kWh i november, desember, januar, februar og mars. Altså har det foreløpig "spart" meg for en liten tusenlapp. Hvis vi dobler til ditt så hadde du spart to tusenlapper. Så nå kommer perioden med god produksjon, si du da vil produsere 17000kWh nå de neste syv månedene, så selger du 5000kWh til 5000,-, da er du oppe i 7000,-, i tillegg skal du klare å bruke de resterende 12000kWh selv, midt på dagen på sommerstid, eller må selge til spotpris. Klarer du å bruke 5000kWh selv så sparer du kanskje 80 øre per kWh, altså 4000,- til, da er vi på 11000,- og så må du selge resterende 7000kWh til kanskje 30 øre, som gir 2100,-. Dette blir da totalt 13100,- spart i året.

Kanskje du klarer å bruke 8000kWh av produsert strøm, så blir det 6400,- i stedet og salg av 4000kWh til spotpris, for 1200,-, så blir det totalt 14600,-.

Syns 20k virker veldig optimistisk, men selvfølgelig, strømprisene kan gå til himmels. Fjoråret var ekstremt, med over 60 øre i juli, men normalen er under 30 øre, og for fire år siden var prisen 10 øre. Ser derfor lite poeng i større anlegg enn det man kan få brukt selv + 5000kWh. Endrer dette seg så er det fort gjort å utvide, og foreløpig har solcellepaneler sunket i pris (og økt i effektivitet) i stedet for å stige med resten av verden.

Har du for eksempel lån på noe i tillegg, så må du regne med 3% rente de neste åtte årene (om du legger det på boliglån), og da er reell pris 175k, forutsatt at du øker innbetalingene slik at det er nedbetalt på åtte år, ellers blir det enda dyrere. Og for andre, som ikke kan gjøre jobben selv, så må monteringskosten også tas med. Tror nok de fleste anleggene er nærmere 15 års nedbetalingstid enn 7-8 år...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA