Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type-2 kabel som skjøteledning

Startet av pberg, torsdag 21. mars 2019, klokken 14:13

« forrige - neste »

pberg

Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Trekkoppbil

Man finner mye rart om man leiter på nettet:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=ev+type+2+extension+cable

EVSE skal egentlig kunne lese av hva slags kabel man har, eller hva slags kabling bilen har.  Hvordan det vil fungere hvis man har ulike typer forlengere eller overganger i mellom, kan man lure på.
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor EVSE skal lese av hva slags kabling det er i bilen.

power59

Jeg har prøvd i serie

  • ladestasjon med type 2 kontakt
  • type 2 til type 2 kabel
  • type 2 til type 1 kabel
  • kia soul
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)

jkirkebo

Sitat fra: power59 på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:31
Jeg har prøvd i serie

  • ladestasjon med type 2 kontakt
  • type 2 til type 2 kabel
  • type 2 til type 1 kabel
  • kia soul
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)

Rene type 2 kabler kan ikke brukes som skjøteledninger, standarden er skrevet slik at det ikke fungerer. Man kan "lure" bilen med en spesiell type 2 skjøtekabel eller adapter, men den følger da ikke standarden og vil i prinsippet være ulovlig både å selge og bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på tirsdag 01. desember 2020, klokken 21:23
Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:

Motstand spiller egentlig ingen rolle for dette, type 2 kablene er laget slik at man ikke får kontakt med pilotsignalet om man prøver å bruke de som skjøtekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad

Er ikkje også pilotsignalpinnane kortare i støpsel på kabel slik at dei ikkje kan koplast saman? Kun i kontakthuset i ladeboks og i bil er geometrien slik at pinnane når fram.

(Om ein skulle klare å juksekople saman to kablar så ser det ut til at aukande kode-motstand gir nedklassing av strømstyrke. Det er jo bra sikkerhetsmessig, at ikkje 2 stk 20A kablar gir 32A som resultat.)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Ah, så det å lage seg en "juksekabel" innebærer en del arbeid. Godt gjennomtenkt dette  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA