Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Modellflybatterier i elbil

Startet av hens, lørdag 10. desember 2011, klokken 15:52

« forrige - neste »

hens

På Nedra sidene så jeg en VW boble dragster med modellflybatterier. Ganske naturlig, ettersom dissse batteriene tåler en full utlading på et par minutter, med mikroskopisk indre motstand og tilhørende lav varmeutvikling.
Første innvending var imidlertid prisen. Det måtte bli svært dyrt å benytte en voldsom serie/paralellkobling for å få tilstrekkelig kapasitet og spenning.
En tur på internett viser at slike batterier slett ikke er dyre pr wattime, en 100 Ah 120 voltpakke vil komme på rundt 30.000 kroner, og veie under 100 kg. Batteriene leveres i størrelse fra 0 til 10 Ah, og spenninger opp til
22 volt.
Lavest pris er 14,8 volt 4-5 ah, vekt ca 0,4-0,5 kg pr stk. eBay pris ca 25-28$ pr stk eller drøyt 150 kroner pr stk, levert postkassen din.
8 i serie og 20 i paralell = 160 stk x 150 = 24.000 + mva. I tillegg kommer en overvåkningskrets. Fremdeles er det langt til de priser som taes for nicad batterier

Når vekten reduseres med 150 kilo, og batteripakken er betydelig stivere enn originalen, bør bilen gå lenger på samme nominelle kapasitet. og bli litt raskere.

Levetid:her er det spørsmålet kommer inn: hvor lenge vil de vare?
Tabeller oppgir en levetid på 100 + cykler, med full C kapasitet.

Jeg skal ikke uttale meg kategorisk, dertil har jeg veldig lite erfaring med modellflybatterier, men:
Utlading av modellflybatterier med full C-rating er ganske harde greier, ettersom de lateste batteriene opererer med 10C, eller full utlading på 6 minutter. Forøvrig er C 20-30 og 40 ganske vanlig.
At de tåler 100 utladinger med slik belastning, tilsier at de skal tåle noe(?) mer ved 0,5-1C utlading som er mer normalt for elbil eller sykkelbruk. ::)

 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

edyrli

Dette er LiPO batterier. Jeg bruker disse i helikopteret mitt. Det er heftige saker, men kan ikke si noe om hvor mange cycler de tåler. Bakdelen er i midletid at LiPO er særdelers utabile saker, de kan selvantenne uten forvarsel og skal ALLTID lades i flammesikker ladepose. Skal du bruke 160 av disse i en bil vil du sitte på en tikkende bombe og bør han en rimelig eksplosjons sikker batterikasse.

http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

elektrolux

#2
Skremmende greier.

Kanskje best å holde seg til LiFePo4 slik bl.a Tazzari/ECC/Thundergjengen/LE mobile/Tili/Alternativ energi og de fleste andre som bygger om biler gjør.

Denne kjemien har bevist at den fungerer, er relativ rimelig, og gir god ytelse.

Denne linken forklarer godt dette temaet: http://www.lithiumstorage.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=57

Ellers finnnes nok mer stabile Lipo celler, bl.a fra Amita, som Posten norge bruker i sine EVT scootere, og som jeg bruker i SAM'en min ;)

Skal en drive en Think Classic med LipO finnes ferdige "Power Packs" tilgjengelige som er plug and play, til rundt 3000 Euro, ikke så mye mer enn en pakke modelfly celler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Takk!
Da dropper vi dette for elbil, og prøver på sykkelen.
Men montro om ikke nicad'ene i classicen også ble litt ustabile etter en full utlading på 6 minutter? ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

Li-po celler er blant de mest brukte li-ion cellegruppene siden de brukes til mobiler. Men det er veldig stor forskjell på kvalitet (og pris) og sikkerhetsnivå.
For å kunne sende en litium basert celle med internasjonal frakt må cellen være testet og sertifisert trygg for transport. Derfor skal alle celler være testet ihht UN 38.3: (http://www.phmsa.dot.gov/staticfiles/PHMSA/DownloadableFiles/Files/UN_Test_Manual_Lithium_Battery_Requirements.pdf
Jeg vil anta at endel li-po celler som ikke klarer UN testen allikevel havner på det internasjonale markedet der de selges til amatører som ikke er så nøye på om det de kjøper er lovlig vare eller ei.
Minst tre fly har tatt fyr pga litiumceller som har blitt overopphetet under transport. Siste var 27. Juli i år http://www.airportwatch.org.uk/?page_id=3259  Lufthansa har akkurat innført forbud mot frakt av litiumceller på sine fly og det er fare for internasjonalt forbud mot forsendelse av litiumceller pga den høye risikoen for selvantennelse som transportbransjen har opplevd.

Derfor er det viktig å påse at vi som kunder kun kjøper celler/batterier som er testet og godkjent ihht UN 38.3 uansett om det er til elbil, elsykkel eller modellfly. Derved vil du redusere sjansen for å motta ustabile og farlige celler. Men selv om cellene i seg selv er sikre må de også beskyttes mekanisk og elektronisk i kjøretøyet med brannsikker og mekanisk stabil emballasje og bms.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

#5
National (USA) ElectricDRagraceAssociation har alltid utdannete og oppdaterte brannmannskaper på plass innen 1 kilometer fra bilene uansett hvor de befinner seg på banen, så sikkerheten ved stevnene er godt ivaretatt.

Batteriene i snutten som edyrli linker til er satt i brann med hensikt. De er  ikke mer tikkende bombe enn en vanlig bensintank.

http://www.youtube.com/v/8wiUBCMdO7Y?version=3&hl=nb_NO&rel=0

Bensin skal kun fylles på godkjent kanne.

LiPo battterier skal alltid lades på brannsikkert underlag og under tilsyn. Det skal kun brukes lader som er spesiellt tilpasset LiPo batteri. Man ta av ladingen når batteriet viser unormale tegn, f.eks at det sveller opp. LiPoSack skal brukes når man ikke gidder å passe på selv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

edyrli

#6
Ja det er åpentbart at de bevisst overlader batteriene for at de skal ta fyr. Uansett, feil kan skjer i lader og batteri dette var ikke ment som noen annet en en illustrasjon på hva som er værste utfall. Uansett LiPO in en bil der det oppholder seg mennesker mener jeg at ikke er noen god ide. Da er det bedre å bruke noe mer stabilt som LiFEPO4.

edit:
Jeg har nok ellers vært litt kjapp i min skremsels propaganda så gjorde litt mer research. Hvis batteriene oppfyller de riktige godkjeningene som perbear beskriver, blir ladet riktig og ellers håndtert på en forsvarlig måte så er det nok svært liten sjangs for at LiPo skal selvantenne.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

PerBear

Prinsipielt er det kun kvalitet og kapasitet som skiller modellflyceller fra Lipoceller som brukes i elbil, elsykkel, fly, satellitter etc. Lipoceller er lette og celler spesiallaget for elkjøretøy har god innebygget sikkerhet i separatorfilm osv. Ulempen er at cellene ikke er mekanisk robuste og egner seg ikke så godt til selvbyggere som f.eks A123 23650 og Thundersky. F.eks var den Audi A2 som kjørte 600 km med 68kWh batteri utstyrt med lipo celler. Lipo brukes mer og mer i elbiler og hybrider.

I denne tråden gjelder det bruk av modellflybatterier  som kilde til celler for elbiler. Det som jeg mener er det største problemet er at noen hobbyceller ikke er av god nok kvalitet og sikkerhet.

En lipo celle må for å bli lovlig transportert klare UN38.3 test. Alle celler og batterier som transporteres som internasjonal frakt skal som et minimum klare den testen. Alle li-ion celler som importeres til Norge må være testet for lovlig kunne transporteres med båt, bil, fly eller tog.

Vi som kjøper RC lipo celler bør styre unna celler som mangler UN38.3. Den testen siler ut de cellene som gir eksplosjon og flammer som vi så på reklamefilmen oppfor.  Den endelige risikoen med en batteriløsning er summen av alle del-risiki. Med celler med integrerte sikkerhetselementer som klarer UN38.3 vil sikkerheten til den komplette batteripakken bli styrt av batteribygger dvs oss selv.

Da er det mekanisk beskyttelse/sikring samt god kontroll på temperatur, strøm og spenning som vil holde batteriet innenfor sikkert arbeidsområde. Det krever god batterikasse/innfesting, BMS med cellekontroll og overordnet kontroll på lading og forbruk. Og systemet må være egensikkert, dvs unngå at en feil i batteriet kan forårsake en farlig situasjon.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

arnejorg1

Modellflybatterier tåler nok mindre. De bør helst ikke bli utladet og lagres best på 50%. De har nok også mindre ladesykluser.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA