Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekrangel

Startet av Roy Aasen, torsdag 21. mars 2019, klokken 11:52

« forrige - neste »

turfsurf

"mener at det ikke var noen kø"... Er vel ikke mye tvil om hvem som utløste hendelsen her....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Problemet er vel at det ikke er noen tydelig kø fil - kan lett bli krangel og misforståelser av slikt.
Mange er også temmelig frekke og bare tar seg tilrette og ser ikke til venstre eller høyre, men kun rett frem på laderen - eller vaskemaskinen for den saks skyld. Samme problemstilling dukker fra tid til annen opp foran vaskehaller også - der har man ofte egne kø filer folk som skal vaske skal plassere seg i. Har opplevd flere ganger at noen bare plasserer seg foran døra på vaskehallen og deretter går inn og kjøper seg vask til tross for at flere biler står i vaskekøen. Det kan fort bli lynsjestemning av slikt............

Zimon

Så artikkelen på rb selv i går og tenkte, er det mulig å gå til håndgemeng over en såpass triviell ting.

Men problemet er nok litt i at det på mer eller mindre alle plasser ikke er noen naturlig måte å sette biler i ladekø. Ta f.eks Fortum på McDonalds på E6 ut av Oslo nordover før Furuseth. Der er det 6 ladeplasser på 50KW, og 1 eller 2 AC stolper. Er trangt og kaotisk der og beste er å rygge inn på andre siden av plassen på p-plasser der. Kommer støtt og stadig nye biler inn som skal lade og blir fort uoversiktlig.

Skulle nesten hatt ett kølapp system med tavle som viser hvilket nr som kan lade! :P


Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Orbit

Akkurat denne lokasjonen er nok litt ekstra plaget med kø, da det er en av Circle-K sine (for tiden) gratisladere. Har kjørt forbi noen ganger, og det er mange som henger leeeenge der for å fylle helt til 100%.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Imagine

Sitat fra: Orbit på fredag 22. mars 2019, klokken 14:14
Akkurat denne lokasjonen er nok litt ekstra plaget med kø, da det er en av Circle-K sine (for tiden) gratisladere. Har kjørt forbi noen ganger, og det er mange som henger leeeenge der for å fylle helt til 100%.

Det kunne gjerne vært innført som generell regel at alle hurtigladere automatisk stopper når batteriet har nådd 90%. Alle elbiler lader mye saktere over dette og ingen er tjent med (selv ikke batteriet) at man lader helt opp. Man kan godt innføre en spesial-funksjon der man kan betale nye 50kr for å få den fra 90-100%. Da er det kun de som virkelig trenger dette som lader til 100%.

Ingeniøren

Eller opplyse folk med et skilt at de siste 10-20 % generelt er unødvendig og mye dyrere, selv med samme pris pga hastigheten. Folk sitter vel bare der og pris er vel noe folk skjønner....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: Imagine på lørdag 23. mars 2019, klokken 07:39

Det kunne gjerne vært innført som generell regel at alle hurtigladere automatisk stopper når batteriet har nådd 90%. Alle elbiler lader mye saktere over dette og ingen er tjent med (selv ikke batteriet) at man lader helt opp. Man kan godt innføre en spesial-funksjon der man kan betale nye 50kr for å få den fra 90-100%. Da er det kun de som virkelig trenger dette som lader til 100%.

Synes de burde stoppe automatisk etter 30 min og med beskjed om at man stiller bakerst i køen om man vil ha mer.

Amatøren

Ikke sikkert at 30 minutter lading er nok for folk, men 45 minutter synes jeg er mer rettferdig.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elbil-1

De nye lang-rekkevidde bilene trenger fort 2timer lading....

Lars C. Krogenæs

Men hvor mange er det som kjører så langt at de trenger å stå i 2 timer? Målet er nok for de fleste å komme seg frem til dit de skal, og så saktelade når bilen likevel skal stå i ro når man er fremme.

Skal man Oslo-Trondheim er det 50 mil. Da trenger man 100Kwt med strøm. Starter man med et fullt 60kWt batteri må man altså lade minimum 40kWt for å komme frem. La oss si at man skal ha på 60kWt for å være trygg.

Lader man på en 50kW pumpe, tar det 80 minutter. Jeg for min del hadde delt opp dette, da det er greit med flere enn et stopp. Altså ca. 40 minutters stopp på hvert ladested. Med en effektiv kjøretid på 6,5 timer er det uansett å greit å strekke på beina underveis.

Nå er det de færreste som kjører så langt, og det er vel egentlig kun 1. påskedag at det blir et kapasitetsproblem.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elbil-1

Ladeoperatørene vil at folk skal lade så mye som mulig og vil balansere antall ladere pr sted så laderne brukes mest mulig.

Er en grunn til at tesla setter opp 20++ ladere pr sted.

Selv velger jeg å kjøre langt og lade lenge når jeg først stopper og har klart å finne en ledig lader.vet jo ikke om det er ledig på neste ladestopp.

Dessuten betaler jeg for lading og står da følgelig og lader så lenge jeg vil !

Aksepterer glatt å stå i kø hvis det er kø, la folk lade så mye de ønsker.


Roy Aasen

Akkurat det som gjør at det ikke duger med elbil på langtur.
Bortsett fra Tesla selvsagt.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:37
Ladeoperatørene vil at folk skal lade så mye som mulig og vil balansere antall ladere pr sted så laderne brukes mest mulig.

Er en grunn til at tesla setter opp 20++ ladere pr sted.

Selv velger jeg å kjøre langt og lade lenge når jeg først stopper og har klart å finne en ledig lader.vet jo ikke om det er ledig på neste ladestopp.

Dessuten betaler jeg for lading og står da følgelig og lader så lenge jeg vil !

Aksepterer glatt å stå i kø hvis det er kø, la folk lade så mye de ønsker.
Bare fordi man betaler gir ingen rett til å være en drittsekk...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

#14
Dette tror jeg er ett forbigående problem vi bare må innfinne oss med å leve med inntill videre.

Hadde en tur med Leaf der all beregning sa at for å nå neste hurtigladestasjon så trengte jeg ~92% kapasitet. Siden det regnet så ladet jeg til 98 ish så vidt jeg husker. Skikkelig drittsekk når det var en lader men hadde ikke noe valg følte jeg.

Siden den gang så har antallet hurtigladere der jeg stod økt fra 1 til 2, det har kommet en stasjon til halveis med 2 hurtigladere og vi har fått en bil som går omtrent dobbelt så langt. Alt dette på ~3 år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA