Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av elbil 350 000 NOK, kun hurtiglading mulig?

Startet av 2ris, torsdag 21. mars 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

Zimon

Ta å prøvekjør noen av de bilene som er mest aktuelle for dere. Personlig gikk jeg for Ioniq og ikke angret på det. Stort bagasjerom i bredde og dybde, men mangler litt i høyden. Så spørs på barnevogn og hvor mye av annen bagasje dere trenger å ha med. Bilen har ikke Vampire Drain av batteri slik Tesla har (pga over the air oppdateringer og diverse diagnostikk etc som går i bakgrunnen).

Men som sagt, finn de mest aktuelle basert på pris, tilgjengelighet, utstyr, plass etc og så ta prøvekjøring med dem. Ta med barnevogn og bilstoler og se hva man får plass til. Også gjerne koffekter/bagger som tilsvarer "ferie bagasje" etc.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Electrix

Jeg tror dere vil bli fornøyd med en Ioniq som andre nevner her. Den lader raskt og har veldig lavt forbruk så den kommer langt på hver kWh som du lader opp. Med ca 250km praktisk rekkevidde i sommerhalvåret så vil det holde med lading et par ganger i uka, kanskje gratis saktelading på jobb eller over natta, eller en halvtime på hurtiglading mens du handler.

Husk at med en såpass begrenset kjøremengde så er det ikke nødvendig å lade helt opp hele tiden, bare å fylle på like mye som du kjører for over en 2-4 dagers periode.

Og 2 år gamle brukte Ioniq finner du fra 225 000.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

2ris

Mange ting å ta stilling til ved kjøp av ny bil.
Vi diskuterer veldig hva man får for samme pris i bensinbilmarkedet.
Det er særlig dette med at vi som familie har et stort behov for en romslig bil, og at vi ville ha kjøpt en stasjonsvogn eller SUV dersom vi bare skulle tenke på plass og komfort i kjøp av bil. De fleste nye elbiler har moderne teknologi, og gode kjøreegenskaper, som er ting vi også er litt opptatt av i en ny bil. På den annen side liker vi å sitte høyt med god plass. Mazda cx5 og bmv x3, og forsåvidt outlander phev er biler som er gode kjøp i vår prisklasse (ikke nybil da). Men de går jo ikke på strøm. Når kommer det en toppspekka el-SUV til 400 000?   :P eller hva med hydrogen? Da trenger man heller ikke ladeplass...

Electrix

Mange ting å vurdere ja, vi har vært gjennom ganske mye vurdering selv de siste åra. Vi hadde en Ford Mondeo stasjonsvogn som har veldig god plass, da vi måtte over til to biler i 2012 valgte vi en Leaf. Den har vi vært fornøyd med, og ettersom det kom opp hurtigladere har vi også brukt den på litt lengre turer.

Men Mondeoen begynte å få en god del reparasjoner og kostet mye i forhold til kjørte km, vi kjørte ca 18 000 med Leaf i året og 5 000 med Mondeoen. Nå som vi har større barn har vi ikke like stort behov av to biler så vi byttet ut Mondeoen med en elsykkel. Det fungerer ganske bra, men vi drar stadig på flere og lengre turer så det ble en del byttelåning av bil. Vi har nå bestillt en Tesla Model 3 og vil se an om det er lønnsomt å beholde Leafen og leie den ut en del eller om vi skal selge den og klare oss med en bil. Vi trenger ikke lenger barnevogn så tror vi skal klare oss med Model 3 og en skiboks de gangene med mye bagasje.

Vi har alle forskjellige regnestykker, men skulle vi kjørt alt med Mondeoen ville det kostet oss mellom 25 og 30 000 ekstra hvert år bare i drivstoff, bompenger, årsavgift og oljeskift, da snakker vi 100 000 ekstra i dass hvert 3-4 år...

Vi har også vurdert PHEV, men vurderingen er kort da disse bilene i stor familiestørrelse koster nesten det samme som en Tesla, bare med mindre besparelser og mindre glede  :D

Hydrogen kan du jo vurdere ja, du får biler som kostet samme som Model X da den var ny til samme bruktpris som en leaf, så det er jo et kupp, bare vær obs på at bruktprisen kommer til å fortsette å rase nedover. I tillegg må du slite med dyrt drivstoff og få fylleplasser, og i tillegg følge med på hvor du kan fylle for disse går som regel konkurs kort etter den offentlige støtten er brukt opp.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

2ris

Takk for gode svar igjen.

Tesla M3 er i dyreste laget (før standard-modellene kommer, og hvem vet når de kommer..?), Kona finnes på finn.no men mangler forvarming via app (= dealbreaker), nye Leaf med 62 kwt er et alternativ, men er lite effektiv mht hurtigladinglading, har jeg lest....

Har regnet nøye på besparelse med vår bruk, dersom vi skaffer elbil i stedet for bensinbil til ca. samme pris. (Medregnet bompriser for el og bensin, ladepriser/drivstoff, årsavgift, forsikring, service), og ender med en besparelse på ca. 20 000 pr. år ved valg av elbil fremfor bensin. Dette er egentlig ikke SÅÅÅ mye som vi trodde... Det vi mister er plass, fleksibilitet etc. som en elbil ikke har - spørsmålet er om dette er verdt 20 000 pr år..

Alternativer i bensin ville vært Mazda CX-5, nyere modell som har gått under 40 000 km, alternativt eldre BMW X3.

Tellus

Sitat fra: 2ris på mandag 25. mars 2019, klokken 14:45
Takk for gode svar igjen.

Tesla M3 er i dyreste laget (før standard-modellene kommer, og hvem vet når de kommer..?), Kona finnes på finn.no men mangler forvarming via app (= dealbreaker), nye Leaf med 62 kwt er et alternativ, men er lite effektiv mht hurtigladinglading, har jeg lest....

Har regnet nøye på besparelse med vår bruk, dersom vi skaffer elbil i stedet for bensinbil til ca. samme pris. (Medregnet bompriser for el og bensin, ladepriser/drivstoff, årsavgift, forsikring, service), og ender med en besparelse på ca. 20 000 pr. år ved valg av elbil fremfor bensin. Dette er egentlig ikke SÅÅÅ mye som vi trodde... Det vi mister er plass, fleksibilitet etc. som en elbil ikke har - spørsmålet er om dette er verdt 20 000 pr år..

Alternativer i bensin ville vært Mazda CX-5, nyere modell som har gått under 40 000 km, alternativt eldre BMW X3.

Opel Ampera har forvarming over app og 60 kWh batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA