Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TWC 230V IT 3ph. Lik belastning på alle 3 fasene?

Startet av Lars_S, torsdag 21. mars 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

Lars_S

Hei.
Har kjøpt TM3 og TWC, men den lader med 12A når laderen er stilt inn på 20A .
Laderen blir matet 230V IT 3ph. C20A.
(Display i bilen oppgir 12/12amp og kan ikke stille ladehastigheten mer opp.)

Er det noe mulig å gjøre noen modifikasjoner på laderen slik at bilen lader med lik strøm på alle 3 fasene?
2019 Tesla Model 3 LR

Wibla

#1
Hva slags effekt viser den i bilen? og km/t lading?

Bilder er nyttige hjelpemidler i slike saker :)

Teslaene viser gjerne ikke helt riktige data i displayet når de lader på 3fas 230V...
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Lars_S på torsdag 21. mars 2019, klokken 10:13
Hei.
Har kjøpt TM3 og TWC, men den lader med 12A når laderen er stilt inn på 20A .
Laderen blir matet 230V IT 3ph. C20A.
(Display i bilen oppgir 12/12amp og kan ikke stille ladehastigheten mer opp.)

Er det noe mulig å gjøre noen modifikasjoner på laderen slik at bilen lader med lik strøm på alle 3 fasene?

Min teori er at TWC lekker spenning ut på L3 i ladekabelen og at dette hindrer bilen i å bytte fra stjerne til deltakobling. For å fikse dette må i så fall L3 fra kabelen kobles fra sitt koblingspunkt inne i TWCen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars_S

#3
(Fant ikke ut hvordan jeg lagrer bilde)

Bilde er 230V IT 3 ph tilkobling. Bilen oppgir at den lader med 5kW.

Prøvde å endre DIP Switch 2 nedre posisjon.
Fikk da 3ph symbol og max 20 A i displayet. Men så snart lade hastigheten nådde 18-19 A, da stoppet laderen ladingen og fikk rødt lys på laderen.
2019 Tesla Model 3 LR

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

thasle

#5
Flere parallelle tråder om temaet.

TM3 kan lade 3-fas 230V (IT) opp til 32A (på hver leder).  Det gir 11 kW (32*230*1,7)
Fungerer iallfall på Ecolite ladere, men ikke på TWC. På denne er det enn innebygget strømbegrenser, som kobler ut over 19A. Er usikker på om denne begrensingen er avhengig av innstilling på strømhjulet. Virker ikke slik.

Jeg tror denne begrensningen er programmert feil.  Sannsynligvis  beregner boksen samlet strøm over alle tre ledere, (19*1,7) som er 32A, i stedet for på hver leder.  Det fører til at TWC kun leverer 7kW  (19*230*1,7) på 3-fas. I eksempelet med 20A, vil bilen vise 12A (20/1,7).

Løsningen for deg som kun får 5kW er å stille strømhjulet til 32A, og sette dip-switch opp. Da vil bilen vise 19A 3-fas, og du vil få 7 kW. 3-fas lading vi gi helt jevn belastning på alle 3 faser(19-19,5A). 

Sikringene vil ikke gå. Vet ikke om det er tilstrekkelig margin med C20A sikringer, jeg er ikke elektriker.

Takknemlig for tilbakemelding på om dette løser problemet.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

fredriks

Jeg håpet virkelig på å få fart på ladingen da jeg koblet til TM3-en for første gang til min nye TWC.

Skuffelsen var stor da den ikke ladet noe fortere enn vår Ioniq som ikke støtter trefase-lading.

Har noen fått noen kommentarer fra Tesla på hvorfor TWC på IT 3-fase fungerer dårlig med Model 3?
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

S4e

Pass på at du også bruker 3fas ladekable. Viser den at den trekker fra 3 faser?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

geear

TWC har fast kabel.

Det blir samme fart som Ioniq ja, men fordelt på alle tre fasene.

fredriks

Sitat fra: S4e på fredag 29. mars 2019, klokken 21:32
Pass på at du også bruker 3fas ladekable. Viser den at den trekker fra 3 faser?

Ja, i følge bilen selv så trekker den 9A fra tre faser (3,5kW).
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

S4e

Sitat fra: thasle på torsdag 28. mars 2019, klokken 22:42
Flere parallelle tråder om temaet.

TM3 kan lade 3-fas 230V (IT) opp til 32A (på hver leder).  Det gir 11 kW (32*230*1,7)
Fungerer iallfall på Ecolite ladere, men ikke på TWC. På denne er det enn innebygget strømbegrenser, som kobler ut over 19A. Er usikker på om denne begrensingen er avhengig av innstilling på strømhjulet. Virker ikke slik.

Jeg tror denne begrensningen er programmert feil.  Sannsynligvis  beregner boksen samlet strøm over alle tre ledere, (19*1,7) som er 32A, i stedet for på hver leder.  Det fører til at TWC kun leverer 7kW  (19*230*1,7) på 3-fas. I eksempelet med 20A, vil bilen vise 12A (20/1,7).

Løsningen for deg som kun får 5kW er å stille strømhjulet til 32A, og sette dip-switch opp. Da vil bilen vise 19A 3-fas, og du vil få 7 kW. 3-fas lading vi gi helt jevn belastning på alle 3 faser(19-19,5A). 

Sikringene vil ikke gå. Vet ikke om det er tilstrekkelig margin med C20A sikringer, jeg er ikke elektriker.

Takknemlig for tilbakemelding på om dette løser problemet.

Jeg har Ecolite og den makser på 28A som gir 11kW.   
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Lassie

Sitat fra: thasle på torsdag 28. mars 2019, klokken 22:42
Flere parallelle tråder om temaet.

TM3 kan lade 3-fas 230V (IT) opp til 32A (på hver leder).  Det gir 11 kW (32*230*1,7)
Fungerer iallfall på Ecolite ladere, men ikke på TWC. På denne er det enn innebygget strømbegrenser, som kobler ut over 19A. Er usikker på om denne begrensingen er avhengig av innstilling på strømhjulet. Virker ikke slik.

Jeg tror denne begrensningen er programmert feil.  Sannsynligvis  beregner boksen samlet strøm over alle tre ledere, (19*1,7) som er 32A, i stedet for på hver leder.  Det fører til at TWC kun leverer 7kW  (19*230*1,7) på 3-fas. I eksempelet med 20A, vil bilen vise 12A (20/1,7).

Løsningen for deg som kun får 5kW er å stille strømhjulet til 32A, og sette dip-switch opp. Da vil bilen vise 19A 3-fas, og du vil få 7 kW. 3-fas lading vi gi helt jevn belastning på alle 3 faser(19-19,5A). 

Sikringene vil ikke gå. Vet ikke om det er tilstrekkelig margin med C20A sikringer, jeg er ikke elektriker.

Takknemlig for tilbakemelding på om dette løser problemet.


Jeg har en TWC koblet som 3-fas med 20A sikring og det har gitt min MX ca 7-8 kW (den viser feilaktig 11kW i display). Ble derfor skuffet da jeg bare fikk 5 kW i 3ern.
Meeen prøvde dette med å sette opp strømhjulet til 32A og det funker faktisk, nå får jeg 7 kW i 3ern også.
Har ikke prøvd med Xen ennå, men regner med at det går bra hvis A i bilen står på max 20A.
Det verste som kan skje er vel at sikringen går håper jeg?

Men uansett tusen takk for tipset!
Model X 75D bekr. 15.08.17 (lev.tid 14-28. nov)
Model S 85D, mars 2015
E-Golf, nov 2014
Model S 85, nov 2013

Krapy1et

#12
Sitat fra: thasle på torsdag 28. mars 2019, klokken 22:42
Flere parallelle tråder om temaet.

TM3 kan lade 3-fas 230V (IT) opp til 32A (på hver leder).  Det gir 11 kW (32*230*1,7)
Fungerer iallfall på Ecolite ladere, men ikke på TWC. På denne er det enn innebygget strømbegrenser, som kobler ut over 19A. Er usikker på om denne begrensingen er avhengig av innstilling på strømhjulet. Virker ikke slik.

Jeg tror denne begrensningen er programmert feil.  Sannsynligvis  beregner boksen samlet strøm over alle tre ledere, (19*1,7) som er 32A, i stedet for på hver leder.  Det fører til at TWC kun leverer 7kW  (19*230*1,7) på 3-fas. I eksempelet med 20A, vil bilen vise 12A (20/1,7).

Løsningen for deg som kun får 5kW er å stille strømhjulet til 32A, og sette dip-switch opp. Da vil bilen vise 19A 3-fas, og du vil få 7 kW. 3-fas lading vi gi helt jevn belastning på alle 3 faser(19-19,5A). 

Sikringene vil ikke gå. Vet ikke om det er tilstrekkelig margin med C20A sikringer, jeg er ikke elektriker.

Takknemlig for tilbakemelding på om dette løser problemet.

Hei, dette løste problemet for meg. Eg har 3fase 20amp sikring, fekk kun 5kw, byttet Strømhjul til 32amp og lader då med ca 7kw eller 43km/t

ganton

Har akkurat fått installert TWC på ny kurs 3x32A IT 230V.

Får: 28km/hr, 222V, (3)12/19A. Er dette da hva man maks får ladet på Model3 med dette opplegget? Dette blir vel bare 4.7kW :-/

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

sjokomelk

Sitat fra: ganton på mandag 30. mars 2020, klokken 15:51
Har akkurat fått installert TWC på ny kurs 3x32A IT 230V.

Får: 28km/hr, 222V, (3)12/19A. Er dette da hva man maks får ladet på Model3 med dette opplegget? Dette blir vel bare 4.7kW :-/
Hva står velgeren for ladestrøm på i bilen? Ser ut til at den bare står til 12A. Forsøk å justere den opp til 19A.

Og TWC støtter ikke "full" 3-fas på IT på Model 3 enda. Den gir info til bilen som om du plugger inn en Model S/X, for da skal bilen trekke 19A, 19A og 32A på hhv. faseleder 1, 2 og 3.
Det er flere av oss som håper det skal komme en firmwareoppdatering til TWC som gjør at Model 3 vil trekke jevnt med full strømstyrke på alle tre faselederne etterhvert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA