Bilmerker > Hyundai KONA

Vær obs på parallellimporterte Kona-er

(1/10) > >>

Lars C. Krogenæs:
Flere forhandlere tilbyr nå KONA som er importert fra andre europeiske land.

Problemet med de er at de IKKE har varmepumpe og varme på batteriet, ikke vintermodus. Noen har ikke HUD, blindsonevarsler eller ventilerte seter, og de mangler en hel del andre funksjoner som er på en Hyundai Norge importert bil.

Noen KONAer med lite batteri har også blitt solgt på finn, uten at det opplyses om at bilen har begrenset rekkevidde i forhold til de norske KONA-ene.

Kommer bilen fra Spania har den ikke adaptiv cruisekontroll for det er ulovlig der.

Skal du kjøpe en slik nesten ny-brukt importert KONA bør du sjekke opp hva som er av utstyr på bilen. Sjekk også garantivilkårene, som trolig vil være helt anderledes enn de garantiene du får fra et kjøp gjennom Hyundai Motor Norge.

Slike lobotomerte biler vil også være vanskelig å selge brukt når den tid kommer.

Skeptikeren:
Det påstås hardnakket av de som har importbiler av type Ioniq at europeisk garanti er lik. Utover det, så bør man være oppmerksom som du skriver. Ioniq leveres for eks uten varme i seter og ratt i noen land, noe jeg mener er helt på trynet i Norge.

arthur:
Garantier og reklamasjonsrettigheter er et tema som bare kan gjentas igjen og igjen for her er det mye forvirring, misforståeler og vranglære, dessverre.

Roy Aasen:
Nå har ikke jeg Kona, men en "bruktimportert" (ny), Soul.
Var  ikke problem med garanti hos min offisielle Kia-forhandler.

Mulig det er anderledes med Hyundai?

Limodriver:
Her er det snakk om å ha tilstrekkelig informasjon. Dersom en finner ut at bilen er paralellimportert ville jeg sendt en e-post og bedt selger opplyse om forskjellene mellom biler solgt gjenneom Hyundaiforhandler i Norge og den aktuelle bilen.

Når en har all informasjon kan en selv gjøre vurderingen om priforskjellen er tilstrekkelig for å kompensere for manglende utstyr.

For eget vedkommende ville jeg ikke være redd for å kjøpe en paralellimportert Kona, men jeg ville hatt tilstrekkelig rabatt for å kompensere for manglende utstyr ved bilen.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning