Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade Model S på Zaptec i sameie.

Startet av Stylus, torsdag 21. mars 2019, klokken 07:52

« forrige - neste »

Stylus

Sameiet har planer om å installere lading i fellesgarasjen, og det ser ut som om det blir zaptec-system med laststyring som er løsningen de velger. Når jeg starter ladingen, kan jeg stanse den midlertidig fra appen og så starte den igjen? Eller må jeg ned i garasjen for å få startet?

Og er det noen lure tips på for hvordan jeg kan beregne ladetiden når det vil variere litt hvor mye strøm jeg får avhengig av hvor mange andre som lader? Tenker på de få gangene jeg skal ha den opp på 100% før en langtur feks, og helst vil unngå at den står lenge fulladet samt poenget med å ha lunk i batteriet når turen starter.
Mulig jeg overdriver viktigheten av å time det perfekt :)

jlan

Med en vanlig lader så virker det ihvertfall slik at hvis bilen er ferdig ladet til f.eks. 80%, og du stiller ladegrensen i app til f.eks. 100% så begynner bilen å lade igjen. Da vil også gjenværende ladetid stå i app.

Det må vel virke på samme måte med Zaptec, for hvis bilen står veldig lenge parkert, så må den jo kunne starte lading igjen for å unngå at batteriet går for lavt
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

janovesk

Sitat fra: Stylus på torsdag 21. mars 2019, klokken 07:52
Når jeg starter ladingen, kan jeg stanse den midlertidig fra appen og så starte den igjen? Eller må jeg ned i garasjen for å få startet?

Jada, det funker fint. Vi har Zaptech i fellesgarasje her. Plugg i når du parkerer, så kan du stoppe og starte lading enkelt via Tesla-appen. Hvis bilen står lenge og faller tre prosentpoeng under ladegrensen du har satt, så starter den automatisk lading igjen. Eksempel: Hvis du lader til 90% og lar den stå lenge slik at det faller ned under 87%, så starter den opp lading til 90% igjen automatisk.

Lite forbehold om at jeg har en Model 3, men tror ikke det har noe å si for spørsmålet ditt.

mthoring

#3
Ja, Zaptec funker fint med S.

Det eneste jeg har merket som gir litt rar/annerledes oppførsel enn på vanlig "dum" ladeboks er at Zaptec kobler ut strømmen til bilen en liten stund etter at den er ferdigladet, samt at det tar litt tid før Zaptec har forhandlet med skyen og lading starter.

- Dette medfører at når man starter forvarming av bilen, så vil bilen forsøke å trekke strøm fra kontakten, Zaptec vil da forhandle om effekt og koble inn spenning igjen. Bilen oppfører seg da som at kabelen blir plugget i, og den vil dermed også starte lading, selv om den bare er litt under angitt grense. Opplever dette som en fordel da man kan kjøre med Range Mode On, og likevel få batterivarming under forvarming (pga at bilen starter lading) når det er vinter.

- I tillegg har jeg opplevd at bilen har startet lading igjen, selv om jeg manuelt har stoppet lading i appen. Å sette ladegrensen til under gjeldende SoC er en grei workaround.

Jeg har latt bilen lade med en gang jeg plugger i nå når det har vært vinter. Da er bilen allerede varm og man kaster ikke bort unødvendig energi på batterivarmer.

På sikt bør Zaptec tilby en løsning alà det Tibber gjør, der anlegget belaster mindre ved lite kapasitet i det lokale strømnettet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Stylus

Mange takk for svar :) Da er det bare å glede seg til det monteres noe i garasjen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA