Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Regulering av ladefart ved ac-lading hjemme  (Lest 964 ganger)

HeltElektrisk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
Regulering av ladefart ved ac-lading hjemme
« på: Onsdag 20. Mars 2019, klokken 20:09 »
Hei
Er det noen som har målt / sjekket hvor mye KW-belastningen reduseres om en endrer på innstillingene fra "full fart" til nivåene "Redusert" eller "Lavest" i menyen for innstillinger av lading?

Altså... om du lader på feks. en enfas 32 a kurs og bilen da trekker 7,4KW.. og så endrer innstilling fra "full" til "redusert".. hvor mye trekker bilen da? Og tilsvarende for "Lavest".. ?

Og: "Husker" bilen det nivået du stiller den inn på i displayet til neste gang du skal lade?

Håper noen har fasit på dette! :)
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

ca119

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 59
    • Vis profil
Sv: Regulering av ladefart ved ac-lading hjemme
« Svar #1 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 21:06 »
Medfølgende ladern har valg for 8A - 10A - 12A  trykke inn knappen bak ladern FØR du kobler til bilen for å forandre. Tror ikke du kan justere mens du lader. Men den husker siste innstilling.

 8A gir  1.5KW/h
10A gir 2.3KW/h
12A gir 2.7KW/h

Morro å lade på 8A når batteriet nesten er tomt .... tar over 33 timer!!!

Ellers får man kjøpe seg en kraftig hjemmelader - på jobben har vi 32A lader da går det med 7.2KW/h og få nesten fulladet bilen på 8-9 timer :)

HeltElektrisk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
Sv: Regulering av ladefart ved ac-lading hjemme
« Svar #2 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 02:54 »
Takk for svar.. men:
Det var ikke akkurat dette jeg lurte på :)

Det jeg lurer på er hvis du er koblet til ladeboks på en 16A enfase kurs,  - så skal bilen i teorien trekke 3.7kw.
I menyene inne i bilen kan man regulere hvor mye bilen skal "trekke" fra tilgjengelig kapasitet fra laderen...
Det er tre nivåer en kan velge mellom; max, reduced og minimum. Dersom meny-innstillingen er på Max går jeg ut i fra at bilen alltid vil trekke det ladeboksen kan levere helt opp til 7,4kw (32a-enfase), i eksempelet over (16A) vil bilen da trekke 3.7kw. Spørsmålet blir da om noen har sjekket hva som skjer om en endrer innstillingen i bilen fra maximum til "reduced"? Jeg har sett et klipp på youtube og der kan det se ut til at bilen bilen trekker følgende:

Max: 3.7 kw (16A)
Reduced: ca 75% av tilgjengelig
Minimum: ca 50% av tilgjengelig

Noen som kan verifisere hvordan dette fungerer?
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black