Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lang ventetid hos Tesla

Startet av magnetic, onsdag 20. mars 2019, klokken 19:51

« forrige - neste »

N0ya

Engelsktalene support svarte etter knappe 25 minutter i telefonkø i dag. Synes det er innenfor all den tid Tesla leverer ut rekordmange Model 3.
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

ganton

33 minutter, men bortkastet. Kunne ikke fortelle noe some helst annet enn at de skulle gi nærmere beskjed og at at mars fortsatt er rammen for levering. Er bortreist neste uke og ønsket å få avtalt leveringstidspunkt, eller ihvertfall ønsket leveringstidspunkt. Men jeg må evt ringe tilbake (ikke rart køene blir lange) hvis leveringstidspunktet jeg på et helt-umulig-å-si-når vil få på sms/mail ikke skulle passe.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

SurSnasen

Kanskje ikke så rart ventetiden blir lang på telefonlinjene deres. For noen uker siden, etter at jeg ble lei av manglende info fra Tesla vedr når jeg skulle få min 3 LR, brukte jeg totalt nesten 3 timer i telefonen, og to ganger "beklager, talepostkassen er full", før jeg endelig kom gjennom til en engelsktalende nederlender. Han kunne ikke se at jeg hadde blitt tilkjent noen bil ennå, så jeg tok da en kjapp avgjørelse selv og spurte om mulighetene til å utsette levering til etter leveringsrushet. Det var greit. Ha la inn at jeg ønsket levering i begynnelsen av mai i stedet. Fikk mail der jeg skulle bekrefte det vi ble enige om (AP-nedgradering siden jeg ikke var interessert i den såkalte oppgraderingen til FSD). Jeg bekreftet tilbake, og poengerte nok en gang at jeg ønsket levering i mai.

Alt vel. Intet skjedde på Tesla-sidene mine. Men så kom melding; jeg var satt opp på utlevering i Lillestrøm. Hmm, nytt forsøk på å få tak i Tesla. Første forsøk måtte avbrytes etter ca 45 minutter uten hell. Andre forsøk kom jeg omsider gjennom etter 47 minutter. Engelsktalende person nok en gang. Joda, jeg var tilkjent VIN, og bilen var klar til utlevering to dager senere! Ok, det var jeg IKKE klar for. Så jeg ba ham kansellere den utleveringen og enten sette bilen på vent til slutten av april eller begynnelsen av mai, hvor jeg i ro og mak kunne hente den ut på et servicesenter nærmere bostedet, eller at de overførte VIN til noen andre, og heller lot meg få bil nærmere mai. Ingen problem. Det skulle ordnes.

En uke senere: nok en melding om at vil var klar til utlevering. Mailet han jeg bekreftet AP og utsettelse med. Ikke fått noe svar på den mailen siden da. Ringte Tesla dagen etter. Veeeeeeeeentetid. Nytteløst å være i "lyttemodus" for å vente på at noen i andre enden skal svare. Og talepostkassen fungerer fremdeles like fordømt dårlig (full...). Men heldigvis rolig periode på jobb, så det gikk bra å vente den snaue timen på at en Tesla-ansatt skulle svare meg i andre enden. Han skulle sjekke. Hørte aldri noe mer fra ham... Nytt forsøk på å ringe litt senere den dagen. Må ha vært et lykketreff, for jeg måtte bare vente rett i underkant av 30 minutter! Heldigvis traff jeg på en kundebehandler som kunne hjelpe meg. Ingen problemer med å utsette levering. Og Final Invoice skulle fjernes.

Nå i dag: telefon fra Tesla. Lurte på hvorfor jeg ikke møtte opp på varemessen... Nok en forklaringsrunde. Og de skulle fikse.

Mest fristet til å kansellere hele bestillingen, og, om jeg fremdeles gidder å ta ut en Model 3, får jeg bestille når jeg ser de har fått hodet og kroppen for øvrig opp av vannet.

Og til de som lurer på hvorfor jeg ikke bare møter opp på varemessen for å overta bil når den faktisk er klar: nei, jeg gidder ikke bruke en feriedag på å dra til Lillestrøm, være del av en heller upersonlig utlevering av en dyr bil, og risikere å dra tomhendt hjem fordi Tesla slurver med sluttkontroll og klargjøring.

ganton

Noen som har kommet igjennom på telefon de siste dagene? Får etter halvtime bare en svensk stemme som sier at postkassen er full eller en norsk stemme som ber meg sende mail. Har sendt mail men ingen svarer.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Tulle

Tja - med norgesrekord i reg. av biler er det vel neppe overraskende at det er litt ventetid.

ganton

#20
Sitat fra: Tulle på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:38
Tja - med norgesrekord i reg. av biler er det vel neppe overraskende at det er litt ventetid.
Blåser egentlig i om det er verdensrekord. Litt ventetid?? Blir avvist i telefon køen, så ikke mulig å komme fram i det hele tatt. Har prøv i to dager nå. Frustrerende med enveiskommunikasjon, de fortsetter å sende ut sms og mailer, men ikke mulig å få gitt tilbakemelding om at feks foreslått leveringstidspunkt ikke går.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

GL1

Sitat fra: StianSoppsan på torsdag 21. mars 2019, klokken 16:26


Nå i dag: telefon fra Tesla. Lurte på hvorfor jeg ikke møtte opp på varemessen... Nok en forklaringsrunde. Og de skulle fikse.

Mest fristet til å kansellere hele bestillingen, og, om jeg fremdeles gidder å ta ut en Model 3, får jeg bestille når jeg ser de har fått hodet og kroppen for øvrig opp av vannet.

Og til de som lurer på hvorfor jeg ikke bare møter opp på varemessen for å overta bil når den faktisk er klar: nei, jeg gidder ikke bruke en feriedag på å dra til Lillestrøm, være del av en heller upersonlig utlevering av en dyr bil, og risikere å dra tomhendt hjem fordi Tesla slurver med sluttkontroll og klargjøring.
Når jeg har inngått en avtale om kjøp av bil med det utstyr og pris jeg er villig til å betale, ser jeg ingen grunn til å gå tilbake på dette. Om bilen så blir levert med mer utstyr enn jeg ba om, er det i så fall et pluss.
Å gjøre endringer i bestillingen fører til merarbeid som er med på å forklare kaoset i min mening.

Jeg er enig i at Tesla har lang vei å gå når det gjelder tydelig informasjon og oppfølging.
Men tenker vel også at vi kundene bidrar litt i negativ retning ved å bombardere med spørsmål pr. telefon og e-post..
Har gjort det selv, og de gangene jeg har fått svar, opplever jeg oppriktige ønsker om å hjelpe. Men innbiller meg at det kan føre til at de sier "for mye", eller til og med kommer med antagelser som fakta.

Har kjøpt fabrikkny bil 2 ganger tidligere, men var aldri aktuelt å vite hvilken båt bilen var på, eller å få vite navnet på lokføreren hvis det var snakk om togtransport?

Dersom Tesla hadde sluppet å håndtere slike ting, hadde kapasiteten til å svare på "reelle" nødvendige spørsmål antagelig vært mye bedre.

Konseptet nettbutikk bygger jo på at man "gjør ting selv", og bør sette seg litt ekstra inn i ting helst i forkant av bestilling. Har "billigteslaen" åpnet opp for mange som egentlig ikke burde handle på denne måten?

Det er rimelig kjent hvor stor leveringekapasiteten til Tesla er. Så når man får opp en forventet leveringstid bør man være klar til å ta imot varen når den kommer. Alternativt vente med bestilling.

Jeg vil tro du har vært uheldig å truffet på folk som ikke har mulighet/myndighet til å fikse det de har lovt deg, og slikt må de i såtilfelle luke ut.

Enig i at jeg kunne spart meg for "samlebåndsutlevering" på Lillestrøm, men man leser jo om mange som har gode opplevelser der også. Vet at f.eks. Nissan Leaf kjøpere måtte til Slemmestad/Hurum e.l. for utlevering, så helt unikt for Tesla er nok ikke dette.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

ganton

De ringte meg i 2sek, rakk ikke men de ringte  min kone etterpå, så da fikk vi endelig snakket med de og avtalt tid. Tror det er like greit å la være å ringe de om tidspunkt og heller vente på at de ringer.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Amoss

Sitat fra: GL1 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:00
Det er rimelig kjent hvor stor leveringekapasiteten til Tesla er. Så når man får opp en forventet leveringstid bør man være klar til å ta imot varen når den kommer. Alternativt vente med bestilling.

Er for såvidt enig med det meste du skriver, men akkurat her er jeg uenig.  De første bestilte bil i starten av Desember, og fikk "Februar eller Mars" som antydet leveringstid. Og så vidt jeg har forstått ingen mulighet til å legge inn når det passer eller ikke passer for kunden å motta bil. Tesla kan ikke forvente at alle kundene skal stå tå-hev og være klare til å betale/møte opp på kort varsel når som helst gjennom to måneder. Ei heller en måned for de som bare fikk "Mars". Her måtte i så fall Tesla lagt inn en mulighet for å legge inn når det passer og/eller ikke passer, slik at Tesla kunne tilpasse seg dette.

Ting kan også dukke opp i løpet av en 4 måneders periode, og man må ha ett system for å kunne formidle dette til Tesla. Gjerne via web, så man slipper å være avhengig av en direkte kontakt (telefon/sms/mail) med riktig person hos Tesla.
Model S 85D

GL1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:39
Sitat fra: GL1 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:00
Det er rimelig kjent hvor stor leveringekapasiteten til Tesla er. Så når man får opp en forventet leveringstid bør man være klar til å ta imot varen når den kommer. Alternativt vente med bestilling.

Er for såvidt enig med det meste du skriver, men akkurat her er jeg uenig.  De første bestilte bil i starten av Desember, og fikk "Februar eller Mars" som antydet leveringstid. Og så vidt jeg har forstått ingen mulighet til å legge inn når det passer eller ikke passer for kunden å motta bil. Tesla kan ikke forvente at alle kundene skal stå tå-hev og være klare til å betale/møte opp på kort varsel når som helst gjennom to måneder. Ei heller en måned for de som bare fikk "Mars". Her måtte i så fall Tesla lagt inn en mulighet for å legge inn når det passer og/eller ikke passer, slik at Tesla kunne tilpasse seg dette.

Ting kan også dukke opp i løpet av en 4 måneders periode, og man må ha ett system for å kunne formidle dette til Tesla. Gjerne via web, så man slipper å være avhengig av en direkte kontakt (telefon/sms/mail) med riktig person hos Tesla.
Absolutt enig i at et teknologiselskap som Tesla burde lagt inn flere detaljer/muligheter i bestillingsprosessen, og kanskje i tillegg hatt en chatbot som kunne hjulpet mange. Det ville ført til mindre pågang i andre kanaler.
Men å bestille bil kan aldri bli helt det samme som å bestille et bord på en restaurant til en gitt dato og klokkeslett. Det er jo snakk om et produkt som produseres etter dine specs, og som er såpass stor og kostbar at det vel er en stor ulempe for leverandør å oppbevare i påvente av utlevering.

Husker da jeg bestilte en VW for noen år siden. Bestilte i januar, med forventet levering i mai. Endte med utlevering i juni, og det var fint lite konkret informasjon å få underveis i ventetiden. Så på dette området er nok ikke Tesla alene.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Amoss

Sitat fra: GL1 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:15
Men å bestille bil kan aldri bli helt det samme som å bestille et bord på en restaurant til en gitt dato og klokkeslett. Det er jo snakk om et produkt som produseres etter dine specs, og som er såpass stor og kostbar at det vel er en stor ulempe for leverandør å oppbevare i påvente av utlevering.

Helt klart at det ikke er det samme nei, så litt "slinger" må man nok forvente. Men dersom du har rett i at dette er ett produkt som produseres etter kundens specs, så burde det ikke være så vanskelig å få bilen produsert på ett tidspunkt der produksjonstidspunkt+transport+klargjøring = ~ønsket utleveringstidspunkt. Gitt altså at kunden informerer om dette ved bestilling - eller i det minste før bil er tilordnet.

En annen sak er at i alle fall jeg ikke har noen tro på at dagens Model 3 produseres etter spec, siden de ikke tilordnes kunden før de alt er her (eller i alle fall i Europa). Så å selge alle biler med denne spec'en til andre kunder i påvente av ønsket utlevering burde neppe være noe problem for de aller fleste spesifikasjoner. Og er det ingen andre kunder som ønsker akkurat *den* spesifikasjonen, så har altså Tesla bommet på hva markedet ønsker dersom de alt har bilen her til lands, og da må de bare pent vente til noen ønsker å få denne utlevert uansett.

Så nei, ser ikke for meg at Tesla blir sittende med enkelte kundebiler i påvente av at kunden ønsker utlevering (dersom de da ikke alt har oppgitt VIN og ikke vil endre dette). Men at kunden kan komme til å måtte vente opp i mot en drøy ekstra måned fra de selv mener de kan ta i mot bilen (slik du nevnte at skjedde deg fra VW) kan derimot fort skje, og er noe kunden nok må være forberedt på, og kan være ett godt argument for kunden til å prøve å strekke seg litt lengre for å ta i mot når Tesla vil levere bilen...
Model S 85D

itje

Model 3 masseproduseres, og sendes ut og de matcher bilen din under transport. TM3 lages ikke etter enkelt individers bestilling. Dette er blitt verifisert flere ganger av Tesla.
Det var stort sett sånn før, bortsett i fra perioder med Stord press der de produserte ekstra volum av de mest populære oppsett.
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

emurof

Sitat fra: ganton på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:22
De ringte meg i 2sek, rakk ikke men de ringte  min kone etterpå, så da fikk vi endelig snakket med de og avtalt tid. Tror det er like greit å la være å ringe de om tidspunkt og heller vente på at de ringer.

Da gambler du. Det er flere som aldri har blitt oppringt og har måttet følge opp selv for å få betalt på forhånd m.m.

eleseus

Sitat fra: TM på torsdag 21. mars 2019, klokken 06:54
Jeg ga opp å få kontakt med dem, så jeg sendte bare en epost om kansellerte bestillingen. Fikk pengene ganske etter et par uker, så det er vel nesten den eneste tjenesten som er bra  8)

Nå har jeg gjort det samme. Venter på bekreftelse.

Gidder ikke å bli behandlet på denne måten.
Man får sikkert en bra bil, men på kjøpet får du du dårlig service og uforutsigbarhet i alle ledd. Ikke bra.
------------------------
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA