Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 Performance, erfaringer fra en som hadde late 17 X

Startet av olavxxx, onsdag 20. mars 2019, klokken 19:11

« forrige - neste »

olavxxx

Hei, her er mine erfaringer:

Overlevering
Jeg visste alt fra før selvsagt, så trengte ikke noe hjelp.
Fant et par støvkorn som jeg fikk aksept for utbedring, samt jeg fant bulk i taktrekk som de skifter.
Ellers var bilen fin, lister går på linje, glasstak er fint, dørene er lakket fint osv.

Klargjøringen
Mange vil sikkert mene bilen var fin, men jeg mener den ikke var klargjort. Den var vasket på utsiden.
Jeg forventer egentlig ikke noe mer, bilen var mye bedre enn X jeg tok ut i desember 2017 skal sies!

Bilen
Nå har jeg bare testet den med 40% SoC og på sommerdekk, med kaldt batteri.
Men skal si den SPARKER HARDT! X75D jeg hadde gikk 0-100 på 5.2, men denne går SYKT mye bedre.
Man får kastet hodet bak i nakkestøtten hvis man ikke er klar over det på forhånd.

Støy
Klart jeg hører dekklyd fra 20" performance dekk, men ikke så mye dekkstøy som jeg forventet.
Nå har jeg ikke testet bilen på vinterhjul enda, jeg leser jo folk klager over 20" med R3 dekk.
Selv skal jeg ha 19" med R3 dekk, men jekken min gikk ikke under bilen, så jeg må bytte dekk i helgen.
På generelt basis er jeg "fornøyd" med støy vil jeg si, klart det er ikke helt stille, men det er mer bråk i Avensisen.
X75D var nok litt stillere, men det gjør meg ikke noe.

Kjørefølelse
Bilen er "tight", den knirker ikke, virker bra sammenskrudd.
Understellet er "bestemt"; men ikke uraffinert - så selv om dette er en banerakett som kan kjøre mot hissige racingbiler - er det ikke ukomfortabelt understell. Bilen krenger ikke, men selv med 20" kan man kjøre på fartshumper, brostein, ujevn vei osv.. Det er mye mer komfort enn en "senket bil" fra 2000-tallet for å si det sånn. Men klart at dette er ikke en sofa, det er en kjøremaskin!

Hva savner jeg fra X?
Falkevingedørene, samt jeg savner passive entry fra FOB.
Ellers har S og X en fordel med stående skjerm: man kan ha kamera + spotify oppe samtidig, evt kamera + kart.
Liggende skjerm på 3 gjør at kamera tar nesten hele høyden, men ellers er jo grensesnittet på model 3 mye bedre, mye raskere og det viser mer informasjon.. Jeg kan for eksempel se hvor mange prosent jeg er unna kablirering for å aktivere autopilot on nav osv..

Bremser
Veldig bra bremser! Regen er også veldig kraftig, siden bilen er lettere enn X.

Alt i alt
Det er en SYKT BRA BIL, det er helt latterlig hvor mye bil man får for pengene.
Jeg reflekterte litt over det, selv om noen velger en helt basis 3P og ikke velger autopilot, får de en bil til litt over 500.000kr, som går bedre enn de fleste biler man kan få skilt på i Norge...

Og selv en 3 LR er også utrolig mye bil for pengene.

Dommen
Jeg gir bilen 6 av 6 mulige. Det er ikke på grunn av at den er perfekt, men det er på grunn av at valgene som gjør den så bra, er også valgene som gjør at den er priset lavere og yter bedre. Man har altså fokus på effekt, effektivitet, vekt osv. Klart at jeg kunne likt å hatt falkevingedører og elektrisk ditt og datt, men da hadde vekten plutselig blitt mye høyere, prisen blitt høyere osv.. Så da hadde ikke "totalpakken" vært så bra som den er.

z4rd

Ikke meningen å «kuppe» tråden, men det er kult å høre fra som har erfaring med X. Jeg personlig har ikke turt å prøvekjøre TM3P, enda. Er redd for å bli bitt av basillen. Var nemlig det som skjedde da jeg kjøpte meg X...

Artig at du nevner passive entry. Elektriske dører er en av de tingene jeg setter utrolig stor pris på. Er så enkelt med åpning og lukking, både når man er i bilen eller på avstand. Spesielt med barn i bildet også. Det høres kanskje litt rart ut, men har man blitt vandt til det, så skjønner man hvor smidig det er.

Hva synes du om overgangen mtp sittestilling, kjøreposisjon og utsyn sammenlignet med X? Har inntrykk av at TM3 har et oversiktlig førermiljø med god utsikt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

teslamsp

Det som plager meg mest med long range er at den er så høy. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg vurdert den. I tillegg får mannedre ytelse og 20» med på kjøpet på P, så da er det enkelt for meg.

olavxxx

Sitat fra: z4rd på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:39
Ikke meningen å «kuppe» tråden, men det er kult å høre fra som har erfaring med X. Jeg personlig har ikke turt å prøvekjøre TM3P, enda. Er redd for å bli bitt av basillen. Var nemlig det som skjedde da jeg kjøpte meg X...

Artig at du nevner passive entry. Elektriske dører er en av de tingene jeg setter utrolig stor pris på. Er så enkelt med åpning og lukking, både når man er i bilen eller på avstand. Spesielt med barn i bildet også. Det høres kanskje litt rart ut, men har man blitt vandt til det, så skjønner man hvor smidig det er.

Hva synes du om overgangen mtp sittestilling, kjøreposisjon og utsyn sammenlignet med X? Har inntrykk av at TM3 har et oversiktlig førermiljø med god utsikt.
Jeg reflekterte ikke over sittestilling, på en måte synes jeg at det er bedre utsikt i 3 enn X.
Klart at X er en av bilene med "mest vindu", siden vinduet går over deg/over i taket.
Men samtidig så ser du panseret på 3, du ser også panseret "bule opp", i den fine karrosseriformen ut mot veiskuldrene. Så det er egentlig lettere å vite hvor stor bilen er (eller hvor liten?).

Har ikke lesset unge i bilen enda, men jeg kjøpte ny sparkebeskyttelse med nettbrettholder bygd inn, samt monterte inn barnesetet. Men som regel går vi gjennom skogen eller gjennom hagen til barnehagen - så fremt været er "ok". Er faktisk skikkelig omvei å kjøre :P Men i morgen tror jeg det skal regne, he he..

Men tror ikke det blir noe utfordring med barn, vi har nå bare brukt Avensis siden 15/12.. Klart at ingen biler er like bra å lesse unge inn i, som X. Der kan du jo stå under falkevingedøren og ha tak, samt man kan gå inn i bilen og sette seg inn uten å ta hodet ned.

Jeg er veldig fornøyd med 3-eren.. Jeg vet det ikke er bilen for alle, men det er en skikkelig kjøremaskin!
Gleder meg veldig til å hente posten i kveld!

olavxxx

Sitat fra: teslamsp på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:44
Det som plager meg mest med long range er at den er så høy. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg vurdert den. I tillegg får mannedre ytelse og 20» med på kjøpet på P, så da er det enkelt for meg.
Var derfor jeg også gikk for P:
Større todelte bremser, bedre calipere, bedre aks, 20" med performance dekk inkludert, senket karrosseri, karbonspoiler, track mode, bedre ytelse. Et røverkjøp! Men 3LR er også et røverkjøp da, man betaler jo halve prisen av S100D og får S100D-rekkevidde!

Macobat

Congrats on your new car and thanks for spending the time with this really nice write up  :+1:

The big gripe I always had with my former Model S was that it was to big and felt like a boat in the corners. Also never got used to the mushy air suspension. For me the lack of performance suspension on the Model SP100D has always held me back. Sound like the Model 3 P will be much more to my liking  8)

Can't wait to take delivery of my 3P, but have to wait a little bit more.

Enjoy your car and looking forward to read more of your impressions!



olavxxx

Sitat fra: Macobat på torsdag 21. mars 2019, klokken 00:32
Congrats on your new car and thanks for spending the time with this really nice write up  :+1:

The big gripe I always had with my former Model S was that it was to big and felt like a boat in the corners. Also never got used to the mushy air suspension. For me the lack of performance suspension on the Model SP100D has always held me back. Sound like the Model 3 P will be much more to my liking  8)

Can't wait to take delivery of my 3P, but have to wait a little bit more.

Enjoy your car and looking forward to read more of your impressions!
Hi, yes.. still like it a lot.
Now my GF also druves, she didn't want to drive X due to size.

I have new reflections also:
Build quality of interior parts is higher than S and X, also you get less rain on rear camera. The stereo is way better than premium stereo on X. It's got more bass, better sounding music in general.

The reason I can talk about build quality of interior is that I installed dash cam in late 17X and 3P.

Macobat

Sitat fra: olavxxx på fredag 22. mars 2019, klokken 10:07
Sitat fra: Macobat på torsdag 21. mars 2019, klokken 00:32
Congrats on your new car and thanks for spending the time with this really nice write up  :+1:

The big gripe I always had with my former Model S was that it was to big and felt like a boat in the corners. Also never got used to the mushy air suspension. For me the lack of performance suspension on the Model SP100D has always held me back. Sound like the Model 3 P will be much more to my liking  8)

Can't wait to take delivery of my 3P, but have to wait a little bit more.

Enjoy your car and looking forward to read more of your impressions!
Hi, yes.. still like it a lot.
Now my GF also druves, she didn't want to drive X due to size.

I have new reflections also:
Build quality of interior parts is higher than S and X, also you get less rain on rear camera. The stereo is way better than premium stereo on X. It's got more bass, better sounding music in general.

The reason I can talk about build quality of interior is that I installed dash cam in late 17X and 3P.

Thanks for this additional info. This is also my first impression with the car that the build quality is above the Model S. Shutting the doors for instance feels more "tinny" in the Model S vs the Model 3.

The one and only thing that I'm a bit worried about is the tire noise from the 20" while running at higher motorway speed. What are your thoughts about this?

Ps. Please respond in Norwegian. I understand 100% but just don't feel comfortable writing in Norwegian because I'm from Denmark :D

olavxxx

Hi, can answer in English too :-)
I dont think it has THAT MUCH noise, but I havent fitted the winter tires yet also I have done maximum about 100km/h. I actually had a friend of my ride a long today, he has one X90D and one X100D, also Audi cabriolet etc.

He was very impressed with the car, he liked of course the insane accelleration, also cornering and he actually said the road noise wasent "that bad". He also really liked the stereo and was impressed by the trunk cargo space and the sub trunk room. (he has two X as I said and of course they are much larger, but I think people think that the model 3 is much smaller than it is).

He also liked the seats a lot, commented on them. I didnt really say anything about the car other than its more than fast enough, also that I think it feels very nimble. So I didnt color him about opinions etc. So he thinks maybe he will get one model 3 performance and sell one X, since it will be cheaper in value loss and still he can get the amazing driving machine.

What was kindof fun was that a lot of his colleagues came along and talked about the car, in the past EVs havent been "cool", but it seems model 3 performance has struck a nerve with a lot of people.

OhmPaPa

Sitat fra: olavxxx på fredag 22. mars 2019, klokken 10:07
Now my GF also druves, she didn't want to drive X due to size.

Now this is a valid point! I have parked my TMX in a parking garage where both sides of the car the wheels were on and partly outside the white markers. A TM3 would get a tight fit but it probably would fit where my TMX did not. Luckily no fine while I were away.

Sitat fra: Macobat på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:47
Ps. Please respond in Norwegian. I understand 100% but just don't feel comfortable writing in Norwegian because I'm from Denmark :D

Now. We Norwegians are funny like this. We can write and talk in English. No problem. But if you like - we can easily read Danish. And understand spoken Swedish. But the other way around...it gets tricky. Spoken Danish is hard to understand. And written Swedish is much harder than written Danish.

Bottom line - I do not think written Danish will be a problem here.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA