Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte hjul selv-hva kreves av ustyr

Startet av Pepsipepsi, onsdag 20. mars 2019, klokken 14:37

« forrige - neste »

Pepsipepsi

Hei, jeg skal ha andre vinterhjul og må få satt disse på bilen ved levering på Lillestrøm. Jeg vet at Tesla ikke gjør dette.

Jeg har har da fire alternativer:
1.Kjøre selv til dekkverksted
2.Ringe Viking og bli kjørt på bilberger, ex ved snø
3.Få noen til å skifte på stedet.
4. Legge om selv

Har noen gjort alt 4, hva kreves av jekk, jackpads, hjulvinne osv? Har egentlig ikke lyst å stå der og mekke på ny bil men må man så må man.


offpist1

Nå er det jo meldt veldig vårlig vær fremover da så se det litt an hvilken dag du får bil.
Har du ikke riktig utstyr og kunnskap til å gjøre det selv så kjører du bare til nærmeste dekk-shop.

noGas

Jeg gjorde det selv utenfor Drammen, vanlig jekk - vanlig mann. Men hvis du har mulighet til å benytte lav jekk med jackpad, er det mye bedre.

Men hallo, det er jo vår?

Pepsipepsi

Blir jo litt paranoid, hva om dekksjappa ikke har rette jackpads? Kan de bulke batteriet osv? Hvor får jeg evt kjøpt jackpads?

Torair

Kan være lurt og lese denne tråden, du trenger spesielle Jack pads for å ikke risikere å ødeøegge batteriet   :)

https://elbilforum.no/index.php?topic=44377.0

hawK

Sitat fra: offpist1 på onsdag 20. mars 2019, klokken 14:57
Nå er det jo meldt veldig vårlig vær fremover da så se det litt an hvilken dag du får bil.
Har du ikke riktig utstyr og kunnskap til å gjøre det selv så kjører du bare til nærmeste dekk-shop.

..meldt dårlig vær fremover?

RuneW

#6
Sitat fra: Pepsipepsi på onsdag 20. mars 2019, klokken 15:12
Blir jo litt paranoid, hva om dekksjappa ikke har rette jackpads? Kan de bulke batteriet osv? Hvor får jeg evt kjøpt jackpads?

Du må ha: Jekk, pad, hjulkryss
Du bør ha: Garasjejekk, pad, momentnøkkel
Enklest: Garasjejekk (lavtbyggende), pad, momentnøkkel batteridrevet muttertrekker

Her er en video med hele prosessen (for ett hjul), tatt opp utenfor Norges Varemesse for en uke siden  :laugh:

https://youtu.be/EWoJ4kkBNgw

Nå aner jeg ikke hvor du bor, men om det er i Sarpsborg-området, kan du låne jackpad av meg.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

offpist1

Sitat fra: hawK på onsdag 20. mars 2019, klokken 15:21
Sitat fra: offpist1 på onsdag 20. mars 2019, klokken 14:57
Nå er det jo meldt veldig vårlig vær fremover da så se det litt an hvilken dag du får bil.
Har du ikke riktig utstyr og kunnskap til å gjøre det selv så kjører du bare til nærmeste dekk-shop.

..meldt dårlig vær fremover?

VÅRLIG, ikke dårlig. 

Men var kanskje et dårlig valg av ord.

hawK

Sitat fra: offpist1 på onsdag 20. mars 2019, klokken 19:12
Sitat fra: hawK på onsdag 20. mars 2019, klokken 15:21
Sitat fra: offpist1 på onsdag 20. mars 2019, klokken 14:57
Nå er det jo meldt veldig vårlig vær fremover da så se det litt an hvilken dag du får bil.
Har du ikke riktig utstyr og kunnskap til å gjøre det selv så kjører du bare til nærmeste dekk-shop.

..meldt dårlig vær fremover?

VÅRLIG, ikke dårlig. 

Men var kanskje et dårlig valg av ord.

Hodet mitt som ikke fungerer i dag bare..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Slettet profil

Jeg bruker et 10 cm langt stykke av 2 x 1 tommer imprignert tre som pad. Jeg bruker alltid to garasjejekker. To garasjejekker (Biltema) koster ikke all verden, og belastningen på kjekk, bil og pads blir mye mindre. Har funket som bare det på S og X, så satser på at det går fint på 3 også.

Rsk1

Hvor får man kjøpt jackpad da? De burde jo blitt levert med bilen om det er så kritisk for batteriet.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

olavxxx

Sitat fra: Rsk1 på onsdag 20. mars 2019, klokken 21:24
Hvor får man kjøpt jackpad da? De burde jo blitt levert med bilen om det er så kritisk for batteriet.
Hør med Tesla, det tenkte jeg aldri på.
Jeg kjøpte en på ebay, kostet litt, men er av metall og virker solid.
I tillegg har den plastikk mot bilen, så jeg synes den så "snill ut".

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 20. mars 2019, klokken 15:29
Du må ha: Jekk, pad, hjulkryss

Er model 3 så annerledes fra S at man må ha pad? Har klart meg i mange år med bare en liten garasjejekk og et hjulkryss til S'en; pad er slett ikke noe must. :). Flata på jekken passer fint innenfor jekkepunktet (som er digert på Model S sammenlignet med alt annet jeg har hatt av biler)

Liker å ha en latmannsarm til å løsne mutrene med, men ikke noe must det heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA