Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hastighetsindeks vognkort

Startet av tovin, søndag 20. desember 2020, klokken 13:38

« forrige - neste »

tovin

Da jeg vurderer dekket Landsail Qierin 990 på Model3 så kommer jeg til at dette ikke kan benyttes på LR.
Dette har kun indeks 270 Y mens vognkortet sier 300, alstå Y. Vil jo få problemer på EU kontroll men leser at flere bruker nettopp dette dekket på bilen sin. Vil jo ikke ha noe som ikke er lovlig.
Noen som kjører dette og har noe formening om dette. Dekket kommer fram selv om jeg legger inn regnummer så syns det også er rart da det ikke tilfredsstiller det som står i vognkortet. :)
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

apehest

Oi, det var billig. Det skal jeg aldri ha.

thebadger

Qierin 990 kom dårligere ut på tester i Tyskland enn LS388, og LS388 er vel ikke akkurat noe å juble for
https://motor.no/2019-20555-r-16-budsjettdekk2019/uten-hoydepunkter/136119

Toonster

#3
Synes det er rart at man i det hele tatt vurderer tvilsomme dekk til biler som Tesla, som er tunge og har ekstreme ytelser. Er det ett sted man ikke skal spare penger(les: være gjerrig), så er det på dekk (for sin egen del og medtrafikkanter)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

KimO

Når det gjelder hastighetsindeks så er vel regelen at dekkene minimum skal tåle bilens topphastighet. Fikk problemer med dette selv på Eu kontroll men fikk kranglet meg til at de godtok dekkene. Fant da fram dette fra forskriften:
Kontroller dekkenes spesifikasjoner (dimensjon, lastindeks/lag,
hastighetsindeks, godkjenningsmerke) mot vognkortet eller mot
informasjon gitt av Statens vegvesen.
Merk at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og
hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på fabrikk, og
at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Lastindeks og
hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner
(største tillatte akselvekter og topphastighet).
Model 3 LR VIN 831xxx bestilt 16/10
P85+ med alt. Juli 2014 - Solgt

Stikkkontakt

Hadde Landsail 588 på min siste fossilbil. Gud bedre for noen dritttdekk. Den andre bilen i husholdningen var like tung, men kjørte dobbelt så langt på Primacy 3. Ergo var Michelin billigere pr km.

tovin

Vil egentlig bare vite om det i det hele tatt er lov med slike dekk da de kommer frem når jeg skriver reg nummeret.
At noen her ikke gidder gi et saklig svar sier mer en jeg egentlig trenger vite, men takk for seriøse svar de som gadd.
Tesla Model 3 2019 modell, 73 000 km
Tesla Model Y 2021 modell hentet 3/12

Tore Kjernmoen

KimO sitt svar ledet meg til Veileder til kontrollinstruks, Versjon 3.0,
Datert 01.12.2020
https://www.vegvesen.no/_attachment/2587933/binary/1386403?fast_title=Veileder+kontrollinstruks.pdf

Sitat5.2.3. Dekk
Er det mangelmerknad dersom lastindeks eller hastighetsindeks er lavere enn det som
fremgår av vognkortet?
Dekkenes lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske
spesifikasjoner (største tillatte akselvekter og topphastighet).
Det er viktig å merke seg at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og
hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på kjøretøyet fra fabrikk, og at
dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Det kan også være forskjell i krav til lastindeks
foran og bak mens det i vognkort er oppgitt samme lastindeks på begge aksler. Dersom
dekkene ikke tilfredsstiller spesifikasjonene i dekk-rubrikken i vognkortet, må man derfor
kontrollere dekkenes merking opp mot største tillatte akselvekter og topphastighet før det
eventuelt ilegges mangelmerknad.

Long Range har topphastighet på 233km/t og en skulle dermed tro at dekk med hastighetsindeks helt ned i V (240km/t) vil være tillatt.   Jeg tror dog jeg ville tatt en helt konkret prat med Vegvesenet og eventuelt fått vognkortet korrigert.  Da unngår man diskusjoner ved kontroll.

Eller du kan ta en utskrift av dokumentet, gulmerke det aktuelle avsnittet, og legge ved vognkortet i bilen.
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA