Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser og reklamasjon

Startet av mecanica vergara, tirsdag 19. mars 2019, klokken 17:40

« forrige - neste »

mecanica vergara

Jeg har hatt bilen inne for bytte av hjullager i dag. (garanti) Ved avhenting av bilen fikk jeg en ikke så positiv overraskelse om en fremtidig regning på 9300kr. Det viser seg at skiver og klosser må byttes foran på bilen. Forklaringen fra mekaniker er at slite belegget på klossen har løsnet. Noe som i mitt hode tilsier at kloss uten belegg møter skive. Stål mot stål er ikke heldig. Og resulterer da ikke overraskende i defekte skiver. Dette ønsker da Tesla at jeg skal betale 9300kr for. Er det ikke heftig å mene at bremse belegg som slipper fra kloss skal dekkes av kunde? Ja noen kan mene at bremser ikke dekkes av garanti. Men når kloss går i oppløsning etter 28000km.

Er det noen som har tilsvarende erfaring? Og jeg fikk beskjed om å sende en skriftlig klage til Tesla. Så saken er ikke helt tapt ennå. Men gull om noen kan dele sine tilsvarende erfaringer. Har kjørt Tesla siden mai 2014, og har bare hatt velvilje fra Tesla inntil nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Lynet

En av årsakene til at bremsebelegg løsner fra stålet er rust. Saltvann trenger inn i bremsebelegg og stålet begynner å ruste i kanten. Man får da en glippe som samler enda mer saltvann og etterhvert slipper bremsebelegget helt. Men at dette skal skje etter 28K er tidlig.
Varmkjøring kan også få limet til å slippe. Det kan skje hvis klossene setter seg fast pga korrosjon. Så her blir spørsmålet om du har fått gjennomført bremseservice ved 20K?
Men det kan også være en produksjonsfeil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mecanica vergara

Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. mars 2019, klokken 17:50
En av årsakene til at bremsebelegg løsner fra stålet er rust. Saltvann trenger inn i bremsebelegg og stålet begynner å ruste i kanten. Man får da en glippe som samler enda mer saltvann og etterhvert slipper bremsebelegget helt. Men at dette skal skje etter 28K er tidlig.
Varmkjøring kan også få limet til å slippe. Det kan skje hvis klossene setter seg fast pga korrosjon. Så her blir spørsmålet om du har fått gjennomført bremseservice ved 20K?
Men det kan også være en produksjonsfeil.
Dette var et veldig fornuftig og godt svar. Selv om det ikke var svaret jeg håpet på. Jeg har som mange andre droppet 20 000 service som oppfordret av Tesla. Da har det heller ikke blitt tatt bremseservice. Da kan jeg kanskje skylde meg selv. Det var selvfølgelig ingen fra Tesla som gjorde noe skriftlig når de anbefalte service PR. 40 000km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Spiro

#3
Reager litt på nye hjullager på den lave km standen. Kjører selv en 2016 Leaf og har ikke byttet noe på bilen som har gått 70.000km.
Kan man kjøpe tesla deler for og gjøre jobben selv?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: Spiro på tirsdag 19. mars 2019, klokken 19:13
Reager litt på nye hjullager på den lave km standen. Kjører selv en 2016 Leaf og har ikke byttet noe på bilen som har gått 70.000km.
Kan man kjøpe tesla deler for og gjøre jobben selv?
Det er ikke lett å forutse når et hjullager utvikler en ulyd. De fleste holder nok 100000km ++

Å bytte bremser kan man selvfølgelig gjøre selv.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

k1

Sitat fra: mecanica vergara på tirsdag 19. mars 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. mars 2019, klokken 17:50
En av årsakene til at bremsebelegg løsner fra stålet er rust. Saltvann trenger inn i bremsebelegg og stålet begynner å ruste i kanten. Man får da en glippe som samler enda mer saltvann og etterhvert slipper bremsebelegget helt. Men at dette skal skje etter 28K er tidlig.
Varmkjøring kan også få limet til å slippe. Det kan skje hvis klossene setter seg fast pga korrosjon. Så her blir spørsmålet om du har fått gjennomført bremseservice ved 20K?
Men det kan også være en produksjonsfeil.
Dette var et veldig fornuftig og godt svar. Selv om det ikke var svaret jeg håpet på. Jeg har som mange andre droppet 20 000 service som oppfordret av Tesla. Da har det heller ikke blitt tatt bremseservice. Da kan jeg kanskje skylde meg selv. Det var selvfølgelig ingen fra Tesla som gjorde noe skriftlig når de anbefalte service PR. 40 000km.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har fått akkurat samme beskjed gjennom H2 2018 fra tesla Nord Oslo, både fra de på verkstedet og de i serviceresepsjonen. De mente at det ikke var nødvendig med 20000 service etter 1 år. Antar de hevdet dette fordi de rett og slett var sprengt på kapasitet på helt andre ting enn intervall servicer...
Men fått dette skriftlig, nei...

Men, som et lite "lyspunkt" så sparte du jo penger på å droppe første intervall service, og da hadde de jo uansett ikke tatt bremsene dine.

Alt i alt, så høres det ikke normalt ut med "forventet normal slitasje" så belegg faller av etter 28k km. Varmkjøring er vel ikke noe en elbil med regen som mest brukte bremsemetode burde plages nevneverdig med?

mecanica vergara

Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. mars 2019, klokken 19:58
Hvor gammel er bilen din?
Bilen er levert i desember 2017


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Sitat fra: k1 på tirsdag 19. mars 2019, klokken 20:01
Sitat fra: mecanica vergara på tirsdag 19. mars 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. mars 2019, klokken 17:50
En av årsakene til at bremsebelegg løsner fra stålet er rust. Saltvann trenger inn i bremsebelegg og stålet begynner å ruste i kanten. Man får da en glippe som samler enda mer saltvann og etterhvert slipper bremsebelegget helt. Men at dette skal skje etter 28K er tidlig.
Varmkjøring kan også få limet til å slippe. Det kan skje hvis klossene setter seg fast pga korrosjon. Så her blir spørsmålet om du har fått gjennomført bremseservice ved 20K?
Men det kan også være en produksjonsfeil.
Dette var et veldig fornuftig og godt svar. Selv om det ikke var svaret jeg håpet på. Jeg har som mange andre droppet 20 000 service som oppfordret av Tesla. Da har det heller ikke blitt tatt bremseservice. Da kan jeg kanskje skylde meg selv. Det var selvfølgelig ingen fra Tesla som gjorde noe skriftlig når de anbefalte service PR. 40 000km.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har fått akkurat samme beskjed gjennom H2 2018 fra tesla Nord Oslo, både fra de på verkstedet og de i serviceresepsjonen. De mente at det ikke var nødvendig med 20000 service etter 1 år. Antar de hevdet dette fordi de rett og slett var sprengt på kapasitet på helt andre ting enn intervall servicer...
Men fått dette skriftlig, nei...

Men, som et lite "lyspunkt" så sparte du jo penger på å droppe første intervall service, og da hadde de jo uansett ikke tatt bremsene dine.

Alt i alt, så høres det ikke normalt ut med "forventet normal slitasje" så belegg faller av etter 28k km. Varmkjøring er vel ikke noe en elbil med regen som mest brukte bremsemetode burde plages nevneverdig med?
Tviler på at det har med varmgang å gjøre. Men kjøper helt klart at salt kommer mellom stål og bremsebelegg, bilen kjøres hver dag på vinter ut i kulde og salt. Om kveld/natt står den i varm garasje så saltet kan reagere med stålet. Men fortsatt veldig frustrerende å bruke mer i servicekostnad etter to år med Model X enn hva jeg brukte på Model S i 4,5 år og 105000km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Lynet

Stor fare for at bremseklossene kan sette seg fast på to vintre dessverre! Spørs både på hvor man kjører og hvordan man kjører. Og hvis klossene sitter greier hydraulikken å presse klossen inntil bremseskiven, men klossen blir "hengende" inntil bremseskiven og det vil utvikles varme.
Ikke skyld på Tesla eller Brembo som har laget dette, det er de som beordrer saltet på vegen som har skylden og skulle ha betalt for dette. De produserer dødsfeller uansett bilmerke!
Men et par gode råd:
- slå regen ned på minimum og brems aktivt minst en gang pr dag, helst like før stans.
- ta bremseservice hver vår.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Jeg fikk nettopp byttet bremseskiver, klosser og kaliper på garanti etter to år og 85.000 km på garanti, fordi ene stempel i ene kaliper hang så jeg fikk varmgang.

Heldigvis hadde jeg bilen på oppsmøring av bremser i høst (Ikke hos Tesla, men hos Sandven Service), så det var aldri diskusjon fra Tesla at dette var garanti.


Men Tesla sier også at service er ikke et krav for at garantien skal gjelde...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA