Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fremkommelighet i snø - gadd

Startet av Toalmar, tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:51

« forrige - neste »

Toalmar

Da har jeg fått noen dager i bilen, men dessverre for lite km til å være for bastant, men nå er det jo vår og i området rundt oss så begynner man nå å "Slå igjennom" snøen når man kjører.
I den forbindelse må jeg si bilen virker til å spinne / slenge med rompa mer enn min MB 4matic.
Begge bilene har piggfrie hjul. Nå er Tesla hjulene noe bredere så det kan selvsagt være grunnen.

Noen andre som har merket forskjell i forhold til annen bil med 4wd?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Værforholdene har vært litt uvanlige de siste dagene, i hvert fall på Kongsberg. Skulle kjøre ut av innkjørselen her om dagen, og i noen meter gikk Model Xen min nesten sidelengs, mens den tygget seg igjennom sålen som var blitt nesten til sørpe. Kan ikke huske akkurat dette fenomenet fra jeg fikk bilen i 2017, og heller ikke fra tidligere år med andre biler.

Så jeg ville ikke vært veldig rask med å konkludere. Mulig været har skylden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hovik

Det er veldig lett å få bakenden til å komme om føret er glatt. Ved gasspådrag virker det som om forakselen får krefter først, like etter kommer bakakselen.

Om det er glatt føre, oppleves det som om om foraksellen bremses/gir mindre krefter, før fullt pådrag fra bakakselen. Da kommer baken ut med en gang. Ikke det tryggeste oppsettet, men ganske underholdene.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

kc

Har opplevd litt sleng ved pådrap på is dekket med sørpe. Løste det med chillmode. På blåis og bratt bakke med is og snø oppfører den seg eksemplarisk og lar meg ikke dra ut bakenden, selv med tung høyrefot. Har ikke testet med slipstart, men så har det heller ikke vært nødvendig foreløpig.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

NorBil

Den logrer litt på glatten, men gir man litt mer gass synes jeg den retter seg raskt. Det kan også hjelpe å sette regen på low hvis man kjører nedover lange glatte bakker, får litt mer kontroll da.

DeepFu

Ble nesten litt nostalgisk når den vippet litt ut med rumpa før AWD'en hentet den inn. Minnet meg om forgasser og breisladd.  ;D
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

P85D

#8
Husk at dette ikke er "liksom" 4wd som egentlig trekker foran men legger på bakhjulene ved behov, som de fleste moderne 4wd bensin/diesel biler. Prøv en Subaru med permanent 4wd så bil man merke tilsvarende oppførsel som Model 3. Model 3 er dog litt mer enda litt "tail happy", ligner nyere (1995 og nyere) Porsche 911 C4 som egentlig trekker bak men legger på foran ved behov.

Model 3 er ekstremt morsom å kjøre og enda bedre med Track Mode  ;)

Når det gjelder fremkommelighet er den helt suveren.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

tmfredriksen

Model 3 er helt fantastisk for en som går fra BMW med bakhjulsdrift. God kjørefølelse, og samtidig god fremkommelighet. Forbikjøring i krabbefelt på løs snø går unna på no time med Model 3.

Hrklev

Er det mulig å justere/skru av antisladd og antispinn i vanlig model 3, eller er dette kun forbeholdt track mode i performance?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Hrklev på torsdag 21. mars 2019, klokken 08:42
Er det mulig å justere/skru av antisladd og antispinn i vanlig model 3, eller er dette kun forbeholdt track mode i performance?
Nei det er ingenting som kan skrus av på LR AWD, kun på Performance (Track mode)
Slip start slik jeg har klart å finne ut tillater bare at hjulene spinner litt mer når bilen stør omtrent stille og skal løs.
Men når det er sagt, så er den likevel ganske gøy å kjøre aktivt på glatt føre. TM3 har hovedsaklig trekk bak, før forhjulene legger inn når det trengs. Den slipper da litt bak før alle hjulene drar til og drar deg gjennom svingen. Gøy og kontrollert!
Men man kan altså ikke legge den bredt gjennom en sving!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Det er noe som heter 'slip start' i menyen, for når bilen sitter fast i snø eller søle. Har ikke prøvd den men kanskje det er en slags elektronisk differensialsperre?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Autowinder

Jeg har 235mm dekkbredde på VAG 4Motion, den kommer jo motsatt som nevnt her, forhjulstrekk med grep og deretter på bakhjul ved slipp når haldexen slår inn etter et tidels sekund eller så. Slike systemer som må beregne litt før de slår seg på har aldri vært på høyde med permanent firehjulsdrift som jeg hadde i A6 quattro med langsgående plassert motor. Den kjenner du både drar og skyver på svingete tørre veier. Men de fleste moderne systemer er ikke langt etter, kun marginalt :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA