Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 19" vs 20" vinterhjul på TM3

Startet av East, tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:10

« forrige - neste »

East

Noen som har innspill på hvordan rekkevidden påvirkes av om man velger 20" eller 19" på vinterhjul til TM3 Performance ? Gitt lik type dekk.

20" veier vel noe mer, men ser noen går for bredere 19" enn 20". Kan kanskje ha noe med at man ikke har så stort utvalg i bredde på feler ennå og at 19" ettermarked blir noe bredere felg.

Innspill eller erfaringer fra andre Tesla modeller?

Stikkkontakt

Det blir litt søkt å sammenligne med andre Teslamodeller siden de har veldig mye mer gummi på 19 og 20". Selv har jeg hatt i-pace med både 19 og 20. Skal jeg si et tall vil jeg si ca 5% høyere forbruk. Muligens mindre på tørr asfalt. Men også her er det mye høyere dekk. Jeg hadde utvilsomt gått for 19 om du kjører litt utenfor allfarvei.

olavxxx

Siden det er samme bredde på dekk, vil forskjellen være primært vekt på felg+dekk.
20" performance felgen veier 3,74 kg mer per felg enn 19" TSW jeg valgte som vinterfelg.
Men jeg velger også R3 med 235 bredde, så rullemotstand og slikt blir ca identisk, men 3,74kg mindre rotasjonsmasse per felg er ganske mye... Hver gang man gasser eller bremser, mister man mye energi på rotasjonsmasse.

CorsoDante

Winter is coming;

Noen som har tips til 19'' eller 20'' vinterhjulpakker, med sorte felger og OK dekk (til en OK pris, inkl. TMPS...)?
TM3P "FSD"

mthoring

Grunnen til at man taper rekkevidde med større felger er vel først og fremst at det blir en større hjulvisp som pisker luften og skaper turbulens rundt hjulet. Vekten på hjulet har vel heller lite å si vil jeg tro, på samme måte som vekt på bilen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

turfsurf

Sitat fra: mthoring på torsdag 12. september 2019, klokken 13:59
Grunnen til at man taper rekkevidde med større felger er vel først og fremst at det blir en større hjulvisp som pisker luften og skaper turbulens rundt hjulet. Vekten på hjulet har vel heller lite å si vil jeg tro, på samme måte som vekt på bilen.
Nei, tyngre hjul skaper skaper ekstra forbruk fordi det er ekstra roterende masse som må akselereres opp. Selvfølgelig har jo også felgens design noe å si.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magster

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 12. september 2019, klokken 12:21
Winter is coming;

Noen som har tips til 19'' eller 20'' vinterhjulpakker, med sorte felger og OK dekk (til en OK pris, inkl. TMPS...)?

Sjekk ut Monaco gp6 på finn. Ser tilnærmet like ut som de populære Tsportline. Har bestilt selv, men ikke fått levert enda. Synes også Brock b32 ser kule ut, men disse blir litt dyrere.

Ludde

#7
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 12. september 2019, klokken 12:21
Winter is coming;

Noen som har tips til 19'' eller 20'' vinterhjulpakker, med sorte felger og OK dekk (til en OK pris, inkl. TMPS...)?

Jeg ville ha styrt unna svart. Mye av særpreget og formene til felgen forsvinner veldig, og blir fort litt kjedelig. jeg var også ute etter svarte felger men min dekkforhandler anbefalte gun metal som et bedre alternativ. Jeg endte opp med niche targa m129 19" i gun metal med 235/40/19 nokian R3. Disse passet blå performance såpass bra at jeg faktisk foretrekker de over de originale 20" sommerfelgene. Litt lite klaring mot bremsene, men det er vel noe som heter all klaring er god klaring!
Totalt med tpms endte det opp på rundt 28k.

CorsoDante

Sitat fra: Ludde på torsdag 12. september 2019, klokken 20:23
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 12. september 2019, klokken 12:21
Winter is coming;

Noen som har tips til 19'' eller 20'' vinterhjulpakker, med sorte felger og OK dekk (til en OK pris, inkl. TMPS...)?

Jeg ville ha styrt unna svart. Mye av særpreget og formene til felgen forsvinner veldig, og blir fort litt kjedelig. jeg var også ute etter svarte felger men min dekkforhandler anbefalte gun metal som et bedre alternativ. Jeg endte opp med niche targa m129 19" i gun metal med 235/40/19 nokian R3. Disse passet blå performance såpass bra at jeg faktisk foretrekker de over de originale 20" sommerfelgene. Litt lite klaring mot bremsene, men det er vel noe som heter all klaring er god klaring!
Totalt med tpms endte det opp på rundt 28k.

Mange gode svar her, takker, og det spørs om jeg ikke justerer meg inn til gun metal ja  :+1:
TM3P "FSD"

ethoring

Sitat fra: CorsoDante på fredag 13. september 2019, klokken 12:42
Sitat fra: Ludde på torsdag 12. september 2019, klokken 20:23
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 12. september 2019, klokken 12:21
Winter is coming;

Noen som har tips til 19'' eller 20'' vinterhjulpakker, med sorte felger og OK dekk (til en OK pris, inkl. TMPS...)?

Jeg ville ha styrt unna svart. Mye av særpreget og formene til felgen forsvinner veldig, og blir fort litt kjedelig. jeg var også ute etter svarte felger men min dekkforhandler anbefalte gun metal som et bedre alternativ. Jeg endte opp med niche targa m129 19" i gun metal med 235/40/19 nokian R3. Disse passet blå performance såpass bra at jeg faktisk foretrekker de over de originale 20" sommerfelgene. Litt lite klaring mot bremsene, men det er vel noe som heter all klaring er god klaring!
Totalt med tpms endte det opp på rundt 28k.

Mange gode svar her, takker, og det spørs om jeg ikke justerer meg inn til gun metal ja  :+1:

Jeg venter på GP6 i matt svart. Farge er smakssak, men min mening er at svart blir flott på hvit bil :)

magnetic

#10
anbefaler Judd T815 18" (vinter) pakken  https://tempedekk.no/content/judd-t815-18-vinter?category%5B0%5D=1%2FFelgtilbud%2FTesla+Pakketilbud&category%5B1%5D=2%2FFelgtilbud%2FTesla+Pakketilbud%2FModel+3

Muligens kan disse felgene kan gi blod aks på 3,3 sekunder :) da de trolig er blant de letteste felgene som går på performance (8kg). så får man midre rotasjonsmasse ved brems og aks. Mindre felger gir mindre luftmotstand/turbulence og bedre komfort/støy + midre slitasje på støtdempere/hjuloppheng.

Orginal felgen på P er 13kg og på naken Aero felg uten hjulkapsel er de 9,75
Tror Judd felgen har 64,1mm senter borr med utfresing av 3mm innerkant til P


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA