Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi har testet elbil-rekkevidden i -11 grader: Så langt kjører elbilene egentlig

Startet av Bmw_Tryne, mandag 18. mars 2019, klokken 23:16

« forrige - neste »

Electrix

Ikke så overraskende, egentlig ganske bra at vi er kommet dit at 4 av 6 elbiler i testen klarer å kjøre i 4,5 time i -11grader før de trenger hurtiglading. Og når de har kjørt såpass langt er batteriet gjerne varmt nok til å ta imot høy lading, og menneskene om bord er gjerne klar for å ta imot litt føde og dumpe litt overskuddsvæske...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Egentlig imponerende tall.

Kjørte nettopp selv vår 2013 e-Up med 50 000 km i 4+ grader og slet med å klare 100 km.

Til gjengjeld gikk hurtiglading unna og fylte på 1/4 batteri på under 5 min.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tellus

Eneste som var litt dumt med denne testen er at bilene ikke ble forvarmet ved start. Med andre ord de startet med nedfrosset batteri. Hvis man vil ha mest mulig rekkevidde så forvarmer man både kupe og batteri før avreise. Tipper bilene ville gårtt 5% lengre i snitt.

Forøvrig så har slike tester lite til felles med WLTP tester å gjøre. WLTP foregår i sommertemperature uten bruk av klima. Dessuten kjøres bilene til de stopper ikke til de viser 0%.

Samtlige biler går jo noen km etter at 0% viser. For I-Pace sin del er det snakk om omlag 3 kWh gjenstående på batteriet. I dennen testen ville dette utgjort omlag 10 km.

Det burde forøvrig vært oppgitt hvilke modeller og hva slags hjul som er benyttet. Har ganske mye å si.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:37

Det burde forøvrig vært oppgitt hvilke modeller og hva slags hjul som er benyttet. Har ganske mye å si.

Dette er en finsk test som har vært linket til diverse steder.
Som du ser av bildet har Tesla S100D minste hjul. 19"
Jaguar har 18".
Det ble også kjørt banetester,aks,brems osv.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1184

Tellus

Aha,

Forbruket ser også ut til å være basert på tilført kWh fra lader. Syntes det virket litt høyt ja sammenlignet med rekkviddeestimatet  :)

TorT

Er ikke dette en forkortet versjon av testen som stod i Dagbladet+ ca 10/3

https://www.dagbladet.no/tema/testvinnerne-er-de-beste-elbilene-i-kald-norsk-vinter/70858593

Sitat fra: Tellus på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:37
Samtlige biler går jo noen km etter at 0% viser. For I-Pace sin del er det snakk om omlag 3 kWh gjenstående på batteriet. I dennen testen ville dette utgjort omlag 10 km.

Imponert. Du baserer rekkevidden din på å kjøre under 0. :o

Ingeniøren

Tror ganske mange i dag stopper helt på 0. Hørte i alle fall at nyeste BMW gjør det....og det er en grunn til det og noe man skal holde seg unna.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Som Leaf eier så humret jeg godt over at de ikke klarte å oppnå ønsket temperatur i kabinen. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ok67

Og ikkje minst at den brukte mykje straum pga lite varmeapparat. Så altså eit kraftigare varmeaparat som ville brukt meir energi ville medført lengre rekkevidde????
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

cra

Sitat fra: ok67 på onsdag 20. mars 2019, klokken 13:08
Og ikkje minst at den brukte mykje straum pga lite varmeapparat. Så altså eit kraftigare varmeaparat som ville brukt meir energi ville medført lengre rekkevidde????

Hmmm.... 1kW i to timer eller 2kW i en time er da begge 2kWh?  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ok67

Tja tar køyreturen 1 time så varmar du vel ikkje bilen ytterliggare i 1 time etterpå?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

cra

Sitat fra: ok67 på onsdag 20. mars 2019, klokken 13:19
Tja tar køyreturen 1 time så varmar du vel ikkje bilen ytterliggare i 1 time etterpå?

Definitivt ikke!  :D. Men kanskje en halvtimes tid i forkant.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ok67

Frå testen: " Vi har tatt bort oppvarmingsperioden i starten av testen, slik at forbruket indikerer det du vil kunne ha i minus 11 grader, med en gjennomsnittshastighet på 80 km/t på landeveien."

Ut frå teksten virkar det som at dei starta med kald bil.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA