Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladeboks bør jeg velge?

Startet av HeltElektrisk, mandag 18. mars 2019, klokken 22:56

« forrige - neste »

HeltElektrisk

Jeg har forsøkt å lese en lang rekke ulike poster, men blir snarere mer forvirret enn så mye klokere... så derfor spør jeg heller dere som kan mer om disse tingene enn meg..

Jeg har en CEE blå (32a) tre-pinne kontakt i garasjen. Den står på egen kurs (2x4mm ledning) og så vidt jeg kan huske skal altså kabler og stikk være dim for 32a belastning. I skapet står dette på en 25a kurs med B-sikring. (Se bilder for dokumentasjon/verifisering - mulig jeg husker noe feil nemlig.. )

De siste tre årene har jeg ladet en Kia Soul (ladekladd med 16a - overgang Schuko) på denne løsningen og det har fungert problemfritt. Imidlertid byttes Soul ut med Kona i løpet av kort tid og da tenker jeg at vi trenger litt mer fart i hjemmeladningen vår.

Så: Hvis jeg ønsker å benytte 25a lading - helst uten montør (benytte CEE stikk) - og få en god ladeboks til en fornuftig pris.. Hva skal jeg velge?
Ser jo at mange tråder handler om effekt- og last-begrensning for å redusere eller unngå dyre "topper" når el-avgiftene endres.. så dersom noen mener jeg bør vrake CEE-stikk til fordel for montør fordi dette åpner for installasjon av "smart" ladeboks som ikke kan gjøres uten montør er jeg lydhør for disse forlagene også.

Håper på noen gode og velbegrunnede innlegg - på forhånd takk! 
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

elektrolux

Skal det gjøres lovlig kommer du ikke unna elektriker. For å lade lovlig fra et slikt stikk skal det ha jordfeilvern type B. Du kan heller ikke koble 16A utstyr som original ladekabel til et slikt stikk uten at overgangen inneholder sikring på maks 16A.

Få heller en elektrikker til å montere B vern på kursen, så kan vi montere en 32A inntakskabel på en Zappi for Eco Smart Dynamisk lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HeltElektrisk

Men jeg har jo B-vern på kursen.... eller.. ?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

elektrolux

Nei. Det er en 25A jordfeilautomat med innebygget jordfeilvern type A og der sikringen har B karakteristikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HeltElektrisk

Akkurat ja.  ::)

Da har jeg misforstått hva elektriker satte inn i skapet mitt tydeligvis...

Hvis jeg da får inn montør til å sette B-vern på kursen så bør jeg kanskje samtidig oppgradere sikringen til en 32 a sikring? Kan jeg da få levert en Zappi fra dere som jeg kan sette rett på CEE-kontakten, eller må montøren også montere ladeboksen for meg?

Så vidt jeg skjønner leveres Zappi med mye smart teknologi i forhold til last-begrensning også i forhold til hele "huset" forøvrig mv... må Montør eller jeg gjøre noe spesielt for at jeg kan ta i bruk disse funksjonene (montere noe mer) eller?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

_OE_

2x4mm² + j er nok Max 20Amp.... hvis da ikke ledningen bare er 1 meter fra skapet.... 20 Amp burde vel holde for de fleste?

elektrolux

#6
Får du elektrikeren til å oppgradere stikket for lading av elbil kan vi levere Zappi som en plug and play løsning. Sensoren for dynamisk laststyring skal klipses rundt hovedsikringen og enten kables til Zappi, eller til Harvi for trådløs overføring til Zappi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 18. mars 2019, klokken 23:35
Kan jeg da få levert en Zappi fra dere som jeg kan sette rett på CEE-kontakten, eller må montøren også montere ladeboksen for meg?


Det er produsenten av ladeboksen som gjennom samsvarserklæringen opplyser om utstyret kan kobles med løs kabel. Da er det opplyst om at utstyret både kan brukes som mode 3 (Fast ladepunkt) og mode 2 (løst ladepunkt)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#8
Stemmer det, og siden Zappi er dimensjonert for å kunne kjøres over, og inneholder jordfeilvern type A er det mulig å levere Zappi som en mode 2 løsning.

Grunnet displayet og fare for skader på det, anbefales det likevel å ikke kjøre på veggen der Zappi monteres
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HeltElektrisk

Hmmm... Ok, - takker for svar.

Jeg har også en jordfeilbryter i skapet (tror jeg :D) - men antar at denne (se bildet) ikke endrer noen av forutsetningene i mitt tilfelle?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

Rav4_EV

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:23
Stemmer det, og siden Zappi er dimensjonert for å kunne kjøres over, og inneholder jordfeilvern type A er det mulig å levere Zappi som en mode 2 løsning.

Grunnet displayet og fare for skader på det, anbefales det likevel å ikke kjøre på veggen der Zappi monteres

Regner med at du har annen dokumentasjon enn det som fremgår på produsentens nettside. I deres datablad står det nemlig "mode 3". Finnes det en samsvarserklæring det det fremgår at produktet er i henhold til en mode 2 ladeenhet?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Vollis47

Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 18. mars 2019, klokken 22:56

De siste tre årene har jeg ladet en Kia Soul (ladekladd med 16a - overgang Schuko) på denne løsningen og det har fungert problemfritt. Imidlertid byttes Soul ut med Kona i løpet av kort tid og da tenker jeg at vi trenger litt mer fart i hjemmeladningen vår.

Håper på noen gode og velbegrunnede innlegg - på forhånd takk!

Hvorfor mener du at du trenger så mye mer ladekapasitet/hastighet fordi om du får ny elbil? Skal du plutselig begynne å kjøre mye mer hver dag?

Det er daglig kjørelengde som er mest bestemmende for hvor mye du trenger å lade.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

HeltElektrisk

Nettopp det at vi får mye lengre rekkevidde er den direkte årsaken til at vi også kommer til å kjøre flere lengre turer der vi de siste årene enten har droppet turen, eller lånt fossilen til gamlingene...
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

nofuelno

Denne go-eCharger HOME+ 22kW kan du skru opp på veggen selv og koble til med rett adapter:
http://www.nofuel.no/Produkt/go-echarger-22kw#product


Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Rav4_EV

Klarer heller ikke å se at denne klarer kravene til overkjørbarhet. Med en type 2 kontakt tilkoblet i fronten vil dette helt klart gå i filler om det havner under hjulet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA