Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Massehavari" på batterier

Startet av Helge, mandag 18. mars 2019, klokken 22:45

« forrige - neste »

Helge

Nei ingen eksplosjon! ...i hvert fall ingen synlige lekkasjer, sprekker el lign. En av mine EL-PSA har jo en batteri pakke som komplett var ny (alle 20 blokker) i 2009 og denne har så langt ikke skapt noen problemer. Men så har jeg også 2 stk 2003 som fortsatt har mange gamle batteriblokker. Der har jeg vært vant til å måtte bytte alt fra bare 1 opp til 3 blokker når batteriene i nye og ne har blitt dårlige.

Men nå etter nyttår ble batteripakken i min hvite 2003 Saxo veldig hurtig mye dårligere. Når jeg målte spenningen over hver kasse og regnet ut gjennomsnittspenningen per blokk var den mye lavere i 6'er kassen enn de to andre hhv 4,8 mot ca 5,9 i begge de to andre. Når jeg tok ned 6'er kassen og fikk målt både hvilespenning og spenning med belastning kunne jeg konstatere at det bare var 1 bra blokk, 1 ganske dårlig i 4 svært dårlige.

                 Hvilespenning        Spenning ved belastning
Batteri 1            5,73                             1,4
Batteri 2            5,69                             1,3
Batteri 3            5,61                             2,5
Batteri 4            5,63                             1,1
Batteri 5            6,38                             6,0
Batteri 6            5,90                             5,1

Hva har skjedd med disse batteriene? Alle har vært inne hos REACC i juni 2013, men de har overlevd i nesten 6 år etter det før 4 stk nå havarerte mer eller mindre samtidig. Det svarte korset tegnet jeg på nå i kveld  :angel:

PS. Noen som kan selge meg 3 til 4 D-blokker? Har brukbart med G enda, men nå går resten av D-blokkene mine.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Kan selge deg D blokker. Kan det være at det har kommet kjøleveske inn i vannfyllekretsen på denne pakken? Kan skje om en celle går varm og brenner hull til kjølekanalen.

Vipp blokkene og se etter usedvanlig høyt veskenivå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. mars 2019, klokken 23:33
Kan det være at det har kommet kjøleveske inn i vannfyllekretsen på denne pakken?
Min erfaring er at da går de dønn i 0 volt til og med ubelastet ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. mars 2019, klokken 20:46
Sitat fra: elektrolux på mandag 18. mars 2019, klokken 23:33
Kan det være at det har kommet kjøleveske inn i vannfyllekretsen på denne pakken?
Min erfaring er at da går de dønn i 0 volt til og med ubelastet ??

Det er en ting Elmo, en annen ting er at en av blokkene virker å være helt OK! De 4 desidert verste blokkene her er jo de 4 REACC blokkene.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Vet ikke hva Reacc gjorde med NiCd blokker i sin tid, men har også sett slike pakker som omtrent kollapser etter en stund.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. mars 2019, klokken 06:57
Vet ikke hva Reacc gjorde med NiCd blokker i sin tid, men har også sett slike pakker som omtrent kollapser etter en stund.

Jeg hadde ingen erfaring med REACC før jeg kjøpte den ene 2003 Saxoen min. Men før den tid leste jeg i en tråd her på forumet at de drev med en slags rekondisjonering av batterier. Det var noen som kommenterte i tråden som syntes den måten å kjøre rekondisjonering på sannsynligvis var for brutalt for batteriene (ikke vet jeg!) og at det var erfaringer med at batterier som hadde vært hos REACC døde relativt kort tid senere.

Derfor var jeg skeptisk når jeg etter å ha kjøpt den hvite 5d 2003 Saxo'en billig (pga dårlig batteripakke) og byttet de 3 dårlige blokkene som var i den og oppdaget at det sto REACC klistremerker fra juni 2013 på så å si alle blokkene. Min skepsis ble delvis gjort til skamme da det har havarert kun 3 slike REACC blokker ila nesten 6 år til nå... men nå har det altså havarert 4 stk nesten samtidig.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Vi rekondisjonerte også NiCd blokker i sin tid. Gikk ut på dyputlading og testing.

NiCd celler dør gjerne av at krystaller perforerer membranen mellom anode og katoden i cellene og en vellykket rekondisjonering fjerner gjerne en slik krystalloppbygging. Membranet vil likevel ha fysisk skade og det er nærliggende å tenke seg at feilen kan gjenoppstå.

Vår erfaring med blokker som ble recondisjonert / hadde behov for det, var at de gjerne ikke holdt mer enn 1 år etter slik rekondisjonering. Dermed sluttet vi med det.

Hadde likevel et par artige opplevelser der vi nærmest på slup recondisjonerte celler "in situ" Ene gangen opplevte vi Robometer alarm på 70% SOC og satte bilen på lading. ( Alarm på at ene cellen var tom for strøm )

Neste tur gikk alarmen på 50% så 30% før batteriet oppførte seg normalt med full kapasitet. Problemet kom og forsvant altså av seg selv, og smart reaksjon på alarmen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitroenSaxo2002

Trenger noen gode råd.

Etter å lest innlegget til Helge om batterihavari, tok jeg tak i dette på bilen i helgen og demonterte kassene.

Vi kjøpte bilen mai 2012, og fikk etter avtale installert nye batterier i juni 2012. Alle batteriene er produsert mellom 6 og 7 juni 2012 (stemplet inn i toppen). REACC har installerte disse, og alle har klistremerker fra REACC. De er altså ikke rekondisjonerte.

Men, bilen har problemer med at ladelampen gradvis begynte å lyse ved 25, 30...deretter ved 50% og med Checkelec så ser jeg at spenningen faller til under 110V etter ca 20-25km kjøring ved pådrag (max 100A).

Derfor har jeg fryktet at noen batterier er dårlige, og unngått å komme i strømsparemodus, men korteste tur i vinter var på kun 14 km før Chekelec viste spenning under 110V.

Ved inspeksjon i dag, så ser vi ingen ødelagte blokker, ingen lekkasje og ingen synlige problemer.

Når vi måler spenningen over hver enkelt blokk med lyspærer som belastning, så kan jeg ikke se at noen batterier utmerker seg spesielt dårlig. Vi foretok flere målinger ettersom vi økte belastningen (flere lyspærer). Første gang med 6,1A så målte vi rett på polene. Med 13A strøm trekk målte vi ved lyspærene (derfor litt lavere spenning) og til slutt så målte vi over 2 batterier i serie direkte på polene for å teste ytterligere. Hver måling ble tatt etter ca 1 minutt.

Basert på dette resultatet kan jeg ikke si om det er noen dårlige batterier. Hva ellers kan jeg teste, eller hvordan? Skal gå over alle sikringer/shunter og ledningsnett for å se etter korrosjon. Noen andre tips?

Screenshot 2019-03-31 at 20.59.27.png

Helge

For det første virker det som batterienes ladetilstand var ganske høy når du målte og det er vel et dårlig utgangspunkt for "hurtig" å teste batteriene. Jeg bruker å kjøre forsiktig helt til ladelampen lyser opp og dermed spenningen må ha vært nede i < 100 V. Da prøver jeg hele tide å holde meg på grønt på Eco-meteret. Jeg bor slik til at jeg kan kjøre i høyere-liggende områder enn der jeg bor og kan derfor kjøre bare nedover hjem etter at ladelampen har tent.

For det andre mener jeg 13 A er alt for lav last for tydelig å avdekke svake batterier, men man trenger ikke noe dyr batteritester. En billag Biltematester er helt ok.

Men det trenger jo ikke absolutt være dårlige batteri bestandig. Jeg har en gang opplevd nesten av-korrodert metallskinne på høyre side ut av 11-kassen bak. Dårlig tilskrudd mutter(e) kan også gi problemer, men da vil det gjerne fort lukte svidd.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

CitroenSaxo2002

Hei Helge,

Takk for svar. Ja, SOC var relativt høyt, men bilen var kjørt ca 20 km... kunne kjørt noen km til, men på siste tur kom spenning ned under 115V under pådrag med 100A, så jeg kjørte ikke lenger.

Hvilket moment skal mutterene på batteripolene dras til med?

Og, hvilken batteritester fra Biltema kan jeg bruke? Jeg trodde de kun fungerte på bly batteri, og 12V??

Helge

115 V med 100 A belastning er for mye ladning igjen på batteripakken til å foreta en hurtig og enkel test for å finne dårlige batterier mener jeg. Unntaket er om du har en eller flere blokker med kortsluttet celle. Jeg kjører til jeg får 100 V (ladelampe) ved 100 A eller mindre (Ecometer på grønt).

tiltrekkingsmomentet husker jeg ikke i farten.

Jeg var inne på Biltema sin webside nå og fant i farten ikke den enkle og billige batteritesteren jeg kjøpte der for flere år siden. Men jeg fant 2 slike testere som ser nesten helt like ut her:

https://www.prolux-shop.com/no_no/batteritester-6-12-volt-2362.html
https://www.ajengros.dk/shop/batteri-tester-3178p.html

Den fra Danmark ligner mest på den jeg har (pga bryteren). Men den andre er sikkert like bra.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA