Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

22 kw integrert ladermulighet, når kommer den?

Startet av snowman, mandag 18. mars 2019, klokken 22:03

« forrige - neste »

snowman

Står flere steder "kommer senere" noen som har hørt noe om dette?

staleha

Jeg har hørt at det kommer på 2020 modellen som vel er sensommer/høst 2019
B250E
TM3
Audi e-tron

Trond.m

2020 er visstnok fra produksjon uke 28. Men jeg tror ikke det er bekreftet at 22 kwh kommer da.

Orbit

Her er info direkte fra dem som jobber med utvikling hos Audi. De sier 22 kW AC-lader (dvs to 11 kW-ladere i parallel) kommer i slutten av 2020.
https://www.youtube.com/watch?v=TzUTsU4xxvI&t=180
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Eleo

på min 2021 SB50 er 22 Kw klart. Så regner med at alle som får utlevert bil etter sommeren har dette
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

Bmw_Tryne

Bmw 530i G30

Thange

Står ingen ting om 22kw i konfigurator eller prisliste så det er ikke en standardfunksjon for 2021 biler? Skjønte at 22kw krever ladeport på høyre side også.

storeulv

Fikk bestille ekstra ladeport på høyre side ved bestilling av min SB50 i april, men jeg har aldri sett den opsjonen i konfiguratoren.
Dette er da en MY20 produsert i juli som jeg utleveres nå om ca en uke, og om den skulle vise seg å ta imot 22kW er det bare gull.

Men jeg tviler...
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Trond.m

Sitat fra: Eleo på lørdag 05. september 2020, klokken 17:50
på min 2021 SB50 er 22 Kw klart. Så regner med at alle som får utlevert bil etter sommeren har dette
Hva mener du med «22 klart». Den kan da ikke ta imot 22 kw ?

Orbit

Ingen biler utlevert til kunder så langt har hardware til å takle 22 kW lading. Det blir mest sannsynlig heller ikke regningssvarende å gjøre noen oppgradering av biler med 11 kW.

Ut fra koblingsskjema, er det strengt tatt ikke nødvendig med ladeport på passasjersiden for å tilby 22 kW. Både 22 kW lader og ladeluke #2 krever en ekstra koblingsmodul (SX4, se nedenfor). Audi kan ha lagt dobbel ladeluke som et tvunget valg for å legge til 22 kW (som uansett blir en opsjon, og ikke standardutstyr fremover) for å forenkle logistikken og antall varianter.

Sitat fra: Orbit på mandag 25. november 2019, klokken 08:26
I standardutstyrt bil er ladeporten koblet rett på laderen (AX4, #3 på bilde nedenfor). Ladeport på begge sider inkluderer også en fordelingsboks for AC-spenning (SX4, den grønne boksen merket #2 på første bilde nedenfor). Denne har en ledig kontakt for å koble på lader nr to (for 2x 11 kW), og uten dette blir det en større ombygging av ledningsnettet i bilen. Så med dobbel ladeport, er etterutstyrt dobbeltlader en mer overkommelig endring, men sikkert dyr.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den andre laderen (AX5, men samme boks som AX4) ender opp under frunk'en, men må også tilkobles batteriet, kontrollsignaler samt kjølesløyfen. Det er #10 på nederste bilde her. Så uansett ikke helt plug&play.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Sitat fra: Orbit på torsdag 14. februar 2019, klokken 20:47
Har funnet litt mer fra bilens koblingsskjema ang lading. I standardversjon er ladekontakten koblet rett til laderen. Dersom en velger ekstra ladekontakt også på høyre side, kommer det med en ekstra koblingsboks (SX4, merket med grønt på bildet) som samler kablene fra ladekontaktene, og fordeler dette videre til laderen (på toppen).

Når ekstra lader (for 22kW totalt) blir tilgjengelig, er det allerede en ledig kontakt på SX4 for å koble på denne så den kan tilføres AC fra vilkårlig side. AC-siden ser derfor ut som en 15-min jobb å montere dobbeltlader. Men på DC-siden skal da begge laderne inn på et felles koblingspunkt før batteriet, som ikke er med på dagens biler. Så her kan det muligens være litt mere jobb, inkl bytte av kabler, for å oppgradere lader i etterkant.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Da er 22 kW ombordlader bestillbar, men så langt bare for 55-modellene (50/S kan komme senere). Pris i den tyske prislisten er €1650, pluss €450 for høyre ladeluke (tvunget tilvalg).

Det blir også et valgfritt tilvalg med 22 kW ladekabel for industristikk, til €1270. Den ser enda større ut enn dagens EVSE, men har en del ekstra funksjonalitet med å fordele ladingen gunstigst mulig ut fra timestariff på strøm etc. Tipper de som går for 22 kW uansett kommer til å bruke dette mest over type-2, dvs klarer seg uten denne.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Frode Nylund

Dette valget var noe jeg ønsket når jeg bestilte , etter ca 7 måneders bruk nå med 11kw tilgjengelige hjemme så er min erfaring at det er plenti nokk til normal bruk.
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

automat

Det er jo ikke hjemme man har bruk for 22kW. Men feks kjøpesenter, der hurtiglading går for raskt, fordi man skal være der et par-tre timer.

Eller som nødlading i mangel av hurtigladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Det er vel nesten bare en drosjeeier som vil ha behov for slik rask lading. Og kanskje for utrykningskjøretøyer også.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA