Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utsyn bakover i regnvær

Startet av Sveinaldo, mandag 18. mars 2019, klokken 15:21

« forrige - neste »

Sveinaldo

Hei!
Er det et stort problem at bilen ikke har vindusvisker bak?
Samler det seg lett mye regn og skitt på ruten bak? Om man har stått parkert i regnvær og skal rygge hvordan er utsynet i ruten / kameraet?

RuneW

Det er uvant å ikke ha visker bak. Jeg skal prøve å behandle bakruten med Rain Clear for å se om det blir noe bedre.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: RuneW på mandag 18. mars 2019, klokken 15:26
Det er uvant å ikke ha visker bak. Jeg skal prøve å behandle bakruten med Rain Clear for å se om det blir noe bedre.
Vannet renner vekk av luftstrømmen når du kjører litt mer enn 40. Null prob.
Ryggekamera må du tørke vekk før du rygger om du har kjørt på motervei etc.
Super høyoppløselig kamera på stor skjerm. Veldig lett å rygge.
Vanesak...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

chargedup

Ikke noe stort problem med regnvær og sikt. Sikten bakover i bakrute er relativt begrenset fra før av, men fungerer helt fint i regnvær og vinterføre med salt den tiden jeg har brukt bilen.
Ryggekamera er som nesten alle andre produsenter ubeskyttet. Dvs at regn kan skape rare bilder, men spesielt salt gjør det helt ubrukelig på vinteren bortsett fra rett etter vask.
Sensorer fungerer uansett om man ser eller ikke, og er det jeg lener meg på ved parkering. Skulle ønske at pipingen hadde større utslag (raskere piping når man nærmer seg som i andre biler og ikke samme plingelyd for alle ting som setebelte osv), men det lærer man seg nok etterhvert.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

GL1

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 18. mars 2019, klokken 15:30

Vannet renner vekk av luftstrømmen når du kjører litt mer enn 40. Null prob.
Ryggekamera må du tørke vekk før du rygger om du har kjørt på motervei etc.
Super høyoppløselig kamera på stor skjerm. Veldig lett å rygge.
Vanesak...

Jeg vil ikke si at kameraet er "super høyoppløselig"... Synes heller bildet er som på en middels smarttelefon.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

kc

Sitat fra: GL1 på mandag 18. mars 2019, klokken 16:46
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 18. mars 2019, klokken 15:30

Vannet renner vekk av luftstrømmen når du kjører litt mer enn 40. Null prob.
Ryggekamera må du tørke vekk før du rygger om du har kjørt på motervei etc.
Super høyoppløselig kamera på stor skjerm. Veldig lett å rygge.
Vanesak...

Jeg vil ikke si at kameraet er "super høyoppløselig"... Synes heller bildet er som på en middels smarttelefon.

Det duger, men høyoppløsning er det ikke.

Lach

Kan ikke noen lage en innretning som spyler kameraet reint.
Godt fornøyd med bilen, men når det gjelder ryggekamera savner jeg litt den gamle eGolfen, som hadde deksel over kameraet når det ikke var i bruk.

Handyman

Sitat fra: Sveinaldo på mandag 18. mars 2019, klokken 15:21
Hei!
Er det et stort problem at bilen ikke har vindusvisker bak?
Samler det seg lett mye regn og skitt på ruten bak? Om man har stått parkert i regnvær og skal rygge hvordan er utsynet i ruten / kameraet?
Var på hytta i helga, og da vi kom hjem var bilen skikkelig møkkete. Men ALLe vinduer er så og si rene.
Minimalt som legger/fester seg på bakruta fordi det ikke er turbulens der.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Vesentlig bedre ryggekamera på 3ern enn på min Zoe, bedre plassert, høyere oppløsning, starter raskere.. Og da var jeg i utgangspunktet rimelig happy med Zoen sitt ryggekamera også. :)

Men joda, savner deksel eller spyling på ryggekameraet, stryker lett over linsa med fingeren når jeg husker på det. Bakruta passer seg selv, synsfeltet er riktignok litt snevert men den holder seg klarere enn noen annen bil jeg har eid. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Cobos

Jeg har en rull med tørkepapir/dopapir i min S. Det kan brukes til å forsiktig tørke av ryggekamera når det har vært regn/snø ute. Fordelen med å kunne bruke kameraet i fart er vel verdt det at det blir møkkete. Og på S'en er det rimelig ekstrem vidvinkel som faktisk lar meg se OK minus også til siden bak som jo er nyttig når man rygger.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

HermanGatevold

Merkelig at de ikke har montert noe trykkluft eller noe i nærheten av linsa så den bare kan blåse møkka vekk etter behov.

olavxxx

Man trenger ikke visker bak på biler som ikke har vinduet veldig vertikalt/langt bak.
Eksempel: Volvo V70 må ha visker (siden all dritten går rett på ruten).

Annet eksempel: Volvo S90 må ikke ha visker (siden man har bagasjeluken som stikker ut bak).
Så samme gjelder da Model 3, det er en sedan med utstikkende bagasjeluke og da følger luftstrømmen karrosseriet, der en stasjonsvogn med vertikalt vindu vil få mer dritt som "suges" opp bak.

kaiat

Jeg har en sprayflaske med spylervæske i bagasjerommet. Gir ryggekameraet en liten sprut nå og da. Det funker bra etter min erfaring.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA