Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i Audi e-tron 55 quattro

Startet av SurSnasen, mandag 18. mars 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

elektro

#75
Kan se fordelen ved regn, og dugg på speil eller utsiden av vindu. Det ser også kult ut, samt at mindre forbruk og støy alltid er velkommen. Det beste hadde kanskje vært løsningen til Polestar, rammeløse speil. Se fra ca. 18m20sek
https://youtu.be/kVg5ycWTAhQ
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. april 2019, klokken 22:49
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. april 2019, klokken 21:44
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 10:03
...Men mye bedre enn å ha ingenting som de fleste har.
...
Personlig hadde 70/80 talls Volvo lyktevisker med spyler vært det optimale for ryggekamera.
Det optimale har allerede VW (og vel gjerne MB på noen modeller), kameraet vipper fram bak logoen og ligger beskyttet hele tiden.

Min eGolf hadde like rent ryggekamera da jeg solgte den med tett på 100'km som da jeg kjørte ut av nybilhallen 4 år før. Og det var ikke rørt av meg i mellomtiden.
Er ikke enig i det, med mindre du bare bruker kamera til rygging. Jeg bruker kamera til mye mer...
Men løsningen har mye for seg, til vanlig bruk

Ang. ryggekamera kan det virke som enten lyssensitiviteten til kamera eller selve ryggelysene ikke fungerer helt optimalt. Skal teste dette litt til, men flere som har reagert på dette?

De adaptive viskerne med integrerte dyser er så bra at jeg fortsatt ler hver gang jeg vasker ruta etter fire uker. Men var ikke så godt vant... Vil si at dette, og Matrix LED lysene begge er blant topp 10 egenskaper som jeg elsker.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bmw_Tryne

Bmw 530i G30

SurSnasen

Sitat fra: belsby på søndag 05. mai 2019, klokken 17:49
Denne tråden bare «sovnet» bort??

Skal vi følge logikken fra enkelte andre fora, hvor det er de som har noe å klage på som oppsøker diskusjonsfora, så kan vi vel konkludere med at så å si alle e-tron-eierne heller koser seg med bilene sine enn å tilbringe tid her inne :)

elektro

Sitat fra: StianSoppsan på mandag 06. mai 2019, klokken 08:33
Sitat fra: belsby på søndag 05. mai 2019, klokken 17:49
Denne tråden bare «sovnet» bort??

Skal vi følge logikken fra enkelte andre fora, hvor det er de som har noe å klage på som oppsøker diskusjonsfora, så kan vi vel konkludere med at så å si alle e-tron-eierne heller koser seg med bilene sine enn å tilbringe tid her inne :)

+1

Bilen er så bra, og komplett, at jeg vurderer å melde meg helt ut av alle forum og bare nyte bilen- og livet. Som man gjorde i gamle dager. :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Imagine

#80
Er to nyloge poster fra e-tron eiere i e-tron owners Norway der de har testet e-tron i 7-12 grader og 21 tom sommerhjul. Den ene har kjørt fra Ski, via Oslo og nedover E18 til Farsund og retur. Han kjørte forbi Lillesand og manglet 3-4 mil for å komme helt til Farsund, imponerende. Ladet 30 min på 50kw lader under en handletur og kom frem til lader på hytta. Så ladet han på Ionity Lillesand på vei hjem og kjørte friskt. De oppnår rekkevidde på 34-38 mil avhengig av kjørestil på motorvei med 22 tommere. Absolutt ikke ille det.

Han andre kjørte fra Asker til Stavanger nå i helgen. Forbruket de oppnår har vært 22,3-23,6 og sånt. Ikke ille det for en stor offroad/SUV på det strekket.

MODERATOR

Imagine!
I denne posten klarer du å ødelegge din egen vesle andedam.  Du utfordrer Teslaeiere og teslasympatisører i mange av de trådene du er innom, også denne.  Hvorfor det?

Kan du ikke slutte med det!!!? 

For at denne tråden skal fungere slik trådstarter har hatt intensjoner om, så stryker jeg utfordringen din og så rydder jeg i de følgende innleggene som er en reaksjon på din provokasjon.
 
Så oppfordringen er, at skriver man i denne tråden, så skriver man fortrinnsvis om e-Tron.

MVH
Moderator

SurSnasen

#81
Edit: ser nå at moderator har ryddet opp, og håper folk etterlever det! Dette er en tråd for erfaringer med e-tron. For førsteinntrykkene etter man har fått bilen. Man må gjerne komme med innspill, men da helst med EGNE erfaringer etter evt prøvekjøring. Det er ikke ment som noe e-tron mot røkla. Skal man diskutere denslags, finnes det nok av andre tråder.

E-tron: en helt vidunderlig bil!

elektro

#82

Er det noen som har fått fått sin nye e-tron i det siste og vil dele noen spontane inntrykk? :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bjoris

#83
Jeg vet ikke om tanken med denne tråden var at vi som ikke har verken fått eller bestilt, men testet den skulle skrive noen ord?

Jeg testet den fra i går til i dag og om det blir upassende så gi en lyd så sletter jeg bare innlegget. Min tanke er at dere kanskje får en litt mer objektiv tilbakemelding fra slike som meg ifht de som har knust sparegrisen og satset på E-Tron.

Pluss:
Det første som slo meg når jeg kjørte avgårde i E-Tron er hvor stille det er i bilen, jeg visste jo dette på forhånd og det var mye av grunnen til at vi skikkelig seriøst har vurdert å oppgradere fra TM3 som er i bestilling til Audi. Selv om jeg visste dette på forhånd var det imponerende, spesielt når asfalten ikke er veldig grov blir det utrolig komfortabelt. Dette er en milsluker av dimensjoner.

Jeg likte også skjermene godt, det at du må trykke litt hardere og få dette "klikket" syns jeg var veldig bra da en på touch screen skjermer ofte kan trykke feil når du kjører og fingeren ikke er helt stødig. 3 skjermer er jo overkill, men jeg ble fort vant til dette og likte spesielt navigasjonen i skjermen foran rattet når en klikker på view og får kartet over hele skjerm og små "klokker" til fart og energi.

Etter +60.000 km i div Tesla blir du kresen på pulveret når du trykker flatt, men jeg vil si som RollsRoyce alltid sa, ytelsene er "tilstrekkelig". Joda, den henger ikke med de kraftigere Teslaene, men personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Dette er ikke noe RS uansett.

Jeg syns bilen kjører kjempebra, jo den er stor og tung, men utrolig stødig å fin, jeg skal ikke avløre farten jeg prøvde den i, men det blir ikke mindre imponerende når det øker på for å si det slik:) Dette med støy blir jo enda større forskjell på fra Tesla når farten øker.

360 kamerat er også veldig bra, kanskje litt svakt på mørke, men super løsning som savnes i Tesla.

Jeg likte også stillestilling, både foran og i baksete, spesielt bak var det hyggelig å oppholde seg med veldig god takhøyde. Sportsetene er ok, ikke noe spesielt syns jeg. De var brede nok til at en kar på 110 ikke følte at en sitter oppå polstringene. Er jo deilig å kunne dra frem sitteputen litt når en har kjørt litt.

Jeg liker også følelsen av en skikkelig sammenskrudd bil med skikkelig smokk lyd når dørene lukkes. Designet liker jeg også veldig godt, tøff forfra, og bakfra, sidevise mja, jo, bra det også, selv om den ser best ut forfra og bakfra.

Dere som har bestemt dere, det er mye å glede seg til. Men... ja, alt er selvsagt ikke perfekt...

Minus:
Motivasjonen min for å sjekke ut E-Tron har mye med støy og komfort å gjøre, jeg ble derfor litt skuffet over lyden fra motorene, det er kult når du gir på, men det passer ikke når det piper ved langsomkjøring i konstant fart, oppover i sakte fart syns jeg rett og slett det ble litt drøyt mye. MEN, her snakker vi om en som jakter svakheter, tipper jeg ikke hadde tenkt så mye på det om jeg eide den. Radioen står jo alltid på, men for å gi en pekepinn på nivået, du hørere det greit også når du har radioen på, så det er ikke noe som bare forsvinner med å skru på radioen. Det er åpenbart mest lyd fra bakre motor og derfor hører du dette betydelig mer når du sitter bak. Nok om det.

Når vi er inne på flisespikkeri så gikk ikke den bilen vi hadde iallefall helt vibrasjonsfritt, ved veldig lett pådrag kommer det en svak vibrasjon i bilen og det blir litt verre når du går over til lett motbakke. Det var ingen ubalanse i dekkene (helt vibrasjonsfritt i høy fart). Jeg tror derfor at dette har med motorene å gjøre og at det er vanskelig å få dem til å trekke "rent" når du er bare er litt på gassen... Luftjæring gjør kanskje også at det kan føles litt mer enn uten?

Bagasjerommet er en skuffelse når du ser hvor stor bilen er utvendig. Jeg blir nesten imponert over hvor lite plass de har fått til. Rommet under er også upraktisk, det er ikke noe alternativ å ta ut gulvet som vi gjorde på X. MEN, om du ikke trenger kjempeplass bak betyr det jo ikke så mye. Veldig god løsning på sikring av last er pluss! Her kan nettet også settes bak setene foran om en skal laste mye og legger ned setene. Foran er det jo bare plass til ladeledningen. Skuffende, men bedre enn ikke noe. Veldig greit å slippe å ha disse ledningene ligge å slenge sammen med bagasjen.

Så til line assist, jeg syns det på vestlandsveier er ubrukelig. Ikke fikk jeg det av heller, men forstod nå på selger at det bare er en bryter på viskerene, er jo ødelagt med å ha alt på skjerm så ja, nei, det er jo litt flaut å ikke ha funnet den, men det viser jo også hvordan jeg har vent med til ting på skjerm. Denne CC på hendel var også litt klur syns jeg, joda jeg fikk det til, men ble aldri klok.

Så til regenerering, her mener jeg Audi har bommet totalt. De vil ikke at all regen skal komme når du slipper gassen, det er greit, men jeg syns du må kunne velge. her er det ganske lite du får før du må på bremsen, da får du mye regen før bremsene tar, men ja, du må på bremsen, warum??? Så til det idiotiske som kanskje var en innstilling jeg ikke fant ut av, men for hver gang du drar i padlene bak rattet og aktiverer regen så forsvinner dette når du har vært bort i gassen. Særdeles irriterende samtidig skal jeg innrømme at det å "seile" er litt deilig og burde vært mulig på Tesla, så der er det jo litt omvent igjen...

Sist, men ikke minst er jo forbruket, jeg kom ikke under 2,5 kw pr mil, da snakker vi snittfart på 70 og tørr asfalt, ikke bra selv om det var kaldt, 4 grader og sommerdekk. Nå er ikke jeg av dem som stresser så med rekkevidde, men med Tesla sine nye og enda mer effektive motorere så blir det vesentlig forskjell i rekkevidde og jeg tenker at på Autobahn må jo dette bli vanskelig for tyskerene?

Konklusjon

Det er en kongebil, jeg har specet opp en til 700, det irriterere meg at Audi skal ta seg betalt for ting som Ford Fiesta har som standard og jeg tror også de taper salg på denne strategien. Det krever også mer enn middels interesse for å få oversikt over prislisten, pakke meg her og avhengighet meg der. MEN, det er jo kjekt å kunne "lage sin egen bil også". Mange setter nok pris på det.

Med bil til 700 har vi ikke nøkkelfri bil feks, nesten litt flaut og kanskje ett hint om at vi ikke er villig til å legge nok i denne bilen til at vi skal velge den. Vel, vi skal konkludere i kveld så får vi se:)


Øyvind.h

Tips: det er en egen tråd dedikert til erfaring fra prøvekjøring :) Denne var vel for nybakte eieres første timer.

https://elbilforum.no/index.php?topic=44221.100
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: Bjoris på torsdag 09. mai 2019, klokken 16:25
Jeg vet ikke om tanken med denne tråden var at vi som ikke har verken fått eller bestilt, men testet den skulle skrive noen ord?

Jeg testet den fra i går til i dag og om det blir upassende så gi en lyd så sletter jeg bare innlegget. Min tanke er at dere kanskje får en litt mer objektiv tilbakemelding fra slike som meg ifht de som har knust sparegrisen og satset på E-Tron.

Pluss:
Det første som slo meg når jeg kjørte avgårde i E-Tron er hvor stille det er i bilen, jeg visste jo dette på forhånd og det var mye av grunnen til at vi skikkelig seriøst har vurdert å oppgradere fra TM3 som er i bestilling til Audi. Selv om jeg visste dette på forhånd var det imponerende, spesielt når asfalten ikke er veldig grov blir det utrolig komfortabelt. Dette er en milsluker av dimensjoner.

Jeg likte også skjermene godt, det at du må trykke litt hardere og få dette "klikket" syns jeg var veldig bra da en på touch screen skjermer ofte kan trykke feil når du kjører og fingeren ikke er helt stødig. 3 skjermer er jo overkill, men jeg ble fort vant til dette og likte spesielt navigasjonen i skjermen foran rattet når en klikker på view og får kartet over hele skjerm og små "klokker" til fart og energi.

Etter +60.000 km i div Tesla blir du kresen på pulveret når du trykker flatt, men jeg vil si som RollsRoyce alltid sa, ytelsene er "tilstrekkelig". Joda, den henger ikke med de kraftigere Teslaene, men personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Dette er ikke noe RS uansett.

Jeg syns bilen kjører kjempebra, jo den er stor og tung, men utrolig stødig å fin, jeg skal ikke avløre farten jeg prøvde den i, men det blir ikke mindre imponerende når det øker på for å si det slik:) Dette med støy blir jo enda større forskjell på fra Tesla når farten øker.

360 kamerat er også veldig bra, kanskje litt svakt på mørke, men super løsning som savnes i Tesla.

Jeg likte også stillestilling, både foran og i baksete, spesielt bak var det hyggelig å oppholde seg med veldig god takhøyde. Sportsetene er ok, ikke noe spesielt syns jeg. De var brede nok til at en kar på 110 ikke følte at en sitter oppå polstringene. Er jo deilig å kunne dra frem sitteputen litt når en har kjørt litt.

Jeg liker også følelsen av en skikkelig sammenskrudd bil med skikkelig smokk lyd når dørene lukkes. Designet liker jeg også veldig godt, tøff forfra, og bakfra, sidevise mja, jo, bra det også, selv om den ser best ut forfra og bakfra.

Dere som har bestemt dere, det er mye å glede seg til. Men... ja, alt er selvsagt ikke perfekt...

Minus:
Motivasjonen min for å sjekke ut E-Tron har mye med støy og komfort å gjøre, jeg ble derfor litt skuffet over lyden fra motorene, det er kult når du gir på, men det passer ikke når det piper ved langsomkjøring i konstant fart, oppover i sakte fart syns jeg rett og slett det ble litt drøyt mye. MEN, her snakker vi om en som jakter svakheter, tipper jeg ikke hadde tenkt så mye på det om jeg eide den. Radioen står jo alltid på, men for å gi en pekepinn på nivået, du hørere det greit også når du har radioen på, så det er ikke noe som bare forsvinner med å skru på radioen. Det er åpenbart mest lyd fra bakre motor og derfor hører du dette betydelig mer når du sitter bak. Nok om det.

Når vi er inne på flisespikkeri så gikk ikke den bilen vi hadde iallefall helt vibrasjonsfritt, ved veldig lett pådrag kommer det en svak vibrasjon i bilen og det blir litt verre når du går over til lett motbakke. Det var ingen ubalanse i dekkene (helt vibrasjonsfritt i høy fart). Jeg tror derfor at dette har med motorene å gjøre og at det er vanskelig å få dem til å trekke "rent" når du er bare er litt på gassen... Luftjæring gjør kanskje også at det kan føles litt mer enn uten?

Bagasjerommet er en skuffelse når du ser hvor stor bilen er utvendig. Jeg blir nesten imponert over hvor lite plass de har fått til. Rommet under er også upraktisk, det er ikke noe alternativ å ta ut gulvet som vi gjorde på X. MEN, om du ikke trenger kjempeplass bak betyr det jo ikke så mye. Veldig god løsning på sikring av last er pluss! Her kan nettet også settes bak setene foran om en skal laste mye og legger ned setene. Foran er det jo bare plass til ladeledningen. Skuffende, men bedre enn ikke noe. Veldig greit å slippe å ha disse ledningene ligge å slenge sammen med bagasjen.

Så til line assist, jeg syns det på vestlandsveier er ubrukelig. Ikke fikk jeg det av heller, men forstod nå på selger at det bare er en bryter på viskerene, er jo ødelagt med å ha alt på skjerm så ja, nei, det er jo litt flaut å ikke ha funnet den, men det viser jo også hvordan jeg har vent med til ting på skjerm. Denne CC på hendel var også litt klur syns jeg, joda jeg fikk det til, men ble aldri klok.

Så til regenerering, her mener jeg Audi har bommet totalt. De vil ikke at all regen skal komme når du slipper gassen, det er greit, men jeg syns du må kunne velge. her er det ganske lite du får før du må på bremsen, da får du mye regen før bremsene tar, men ja, du må på bremsen, warum??? Så til det idiotiske som kanskje var en innstilling jeg ikke fant ut av, men for hver gang du drar i padlene bak rattet og aktiverer regen så forsvinner dette når du har vært bort i gassen. Særdeles irriterende samtidig skal jeg innrømme at det å "seile" er litt deilig og burde vært mulig på Tesla, så der er det jo litt omvent igjen...

Sist, men ikke minst er jo forbruket, jeg kom ikke under 2,5 kw pr mil, da snakker vi snittfart på 70 og tørr asfalt, ikke bra selv om det var kaldt, 4 grader og sommerdekk. Nå er ikke jeg av dem som stresser så med rekkevidde, men med Tesla sine nye og enda mer effektive motorere så blir det vesentlig forskjell i rekkevidde og jeg tenker at på Autobahn må jo dette bli vanskelig for tyskerene?

Konklusjon

Det er en kongebil, jeg har specet opp en til 700, det irriterere meg at Audi skal ta seg betalt for ting som Ford Fiesta har som standard og jeg tror også de taper salg på denne strategien. Det krever også mer enn middels interesse for å få oversikt over prislisten, pakke meg her og avhengighet meg der. MEN, det er jo kjekt å kunne "lage sin egen bil også". Mange setter nok pris på det.

Med bil til 700 har vi ikke nøkkelfri bil feks, nesten litt flaut og kanskje ett hint om at vi ikke er villig til å legge nok i denne bilen til at vi skal velge den. Vel, vi skal konkludere i kveld så får vi se:)

Fin oppsummering  :)

Et par ting som kanskje kan være til hjelp. Regen kan justeres slik at den ikke slår seg av. Gjøres i menyen.
Du kan også ta endel ut av "frunk" foran, ligger diverse under platen i bunn, slik at den faktisk blir relativt romslig.

Det med standard utstyr og ikke blir en evig diskusjon. Du får biler nå som har ekstremt mye standard, men synes det egentlig er greit slik de har gjort det. Alternativet er jo å sette startpris til f.eks. 750k og evt inkludere mer. Men det vil de jo også miste kunder på, blant annet kanskje deg?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

elektro

#86
Enig, fin oppsummering. Men hvor er det regen. stilles sånn at den ikke slår seg av når man toucher gassen/bremsen? :) Har egentlig ikke lett etter det... EDIT: Det er selvfølgelig under Bil->Lading/Effekt og velge Manuell i stedet for Automatisk regen. Men nå setter jeg etter litt tilvenning veldig pris på den automatiske regen. som bremser inn mot kryss, rundkjøringer, svinger, lavere fartsgrenser og når man tar igjen trafikk, også når man ikke har på ACC. Den regenererer mer enn man kan stille med spakene, virker det som, ved behov. Fungerer glimrende, og på mange måter det beste av begge verdener ift. enpedalskjøring. Selv om det ikke gir «radiobil/jojo» følelsen mange liker.

Kjenner meg ikke helt igjen mht. at "lyden" er der ved konstant fart, men den kommer definitivt frem ved aks og oppbremsning under 20-30 km/t.. kanskje? Den høres ut som noe fra Blade Runner, Transformers.. eller en sykebil, som kona trodde første gangen. Mulig vi begge hører dårlig, både hun og jeg, altså. :)

Når det gjelde den haptiske responsen på skjermen er det verdt å nevne at trykksensitiviteten kan justeres, eller skrus helt av. Så kan du velge om du fremdeles vil ha klikkelyd. Jeg foretrekker ingenting.

Kommentar av akselerasjon; Det er viktig at bilen står i Sport. Gjerne også i Dynamic Mode, da går den i Sport automatisk og gassen blir gassen blir også mer responsiv. Men ja- det finnes biler som gjør 0-100 på halve tiden.

I forhold til bagasjeplassen, så er den kanskje ikke enorm, men omtrent på nivå med Model S (uten å dra akkurat den sammenligningen noe lenger, please). Som @Bjoris påpeker, kommer man langt med lure løsninger for lastsikring samt samt skiluke. Eller egentlig en slags 40/20/40. Regner med at de fleste ikke har reservehjul? Da kan man med fordel skru ut det runde festet for dette. Da går det lett to-tre IKEA klappstoler og noen kartonger vin under gulvet, har testet dette.. :D Vurderer også å kaste ut jekken, da jeg ikke har noen planer om å gi meg i kast med nærmere tre tonn langs veien med det første. Men lurer faktisk på om det ikke er plass til en bananeske i frunken også, hvis man fjerner bunnen. Ref. testen til Bjørn Nyland, for de som har sett den.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Renzir

Sitat fra: elektro på mandag 13. mai 2019, klokken 15:07
Regner med at de fleste ikke har reservehjul? Da kan man med fordel skru ut det runde festet for dette. Da går det lett to-tre IKEA klappstoler og noen kartonger vin under gulvet, har testet dette.. :D

Hvor solid er gulvplaten? Er det slik at denne runde saken støtter gulvplaten så den ikke skal knekke? Kunne også tenkt meg å ta ut denne når jeg får min, men hender at jeg har litt tunge ting bak i bilen.

elektro

Sitat fra: Renzir på mandag 13. mai 2019, klokken 15:58
Sitat fra: elektro på mandag 13. mai 2019, klokken 15:07
Regner med at de fleste ikke har reservehjul? Da kan man med fordel skru ut det runde festet for dette. Da går det lett to-tre IKEA klappstoler og noen kartonger vin under gulvet, har testet dette.. :D

Hvor solid er gulvplaten? Er det slik at denne runde saken støtter gulvplaten så den ikke skal knekke? Kunne også tenkt meg å ta ut denne når jeg får min, men hender at jeg har litt tunge ting bak i bilen.

Det var også min første tanke, men den er relativt solid. Har fraktet fire 50-liters sekker med jord uten at den ga merkbart etter. Tror en voksen mann skal kunne sitte på den uten problem. Dessuten er det jo god støtte på sidene hvis ikke gjenstanden er veldig liten og kompakt. Type ambolt.. eller en stein.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oyvindbj

Da har jeg hatt min første uke i min egen spec'a e-tron og nesten 500 km. Stortsett kjøring i og rundt Oslo.

Byggekvalitet
Upåklagelig - alt virker solid og har ingen "rattle noise", som jeg er allergisk mot. Stor og solid bil.

Plass
Bilen har god plass til barnevogn og barnesete. Jeg har barnesete bak førersettet, som jeg har helt bak og det går akkurat. Barnesetet er Recaro Privia med base. God plass i bagasjerommet til barnevogn og handleposer. Mye plass skjult under gulvet i bagasjerommet, her får man plass til noen liter ekstra.

Seter
Har skinn/alcantara s-line seter og jeg sitter veldig godt i disse. Kommer fra en A5 så setene var som forventet.

Infotainment
Fungerer stort sett greit. Skjermen er utrolig rask og responsiv. Norsk stemmestyring fungerer ikke, så jeg har satt språk til engelsk. Trådløst carplay fungerer ikke, noe som er dumt siden bilen har trådløs lading av Qi kompatibel telefon. Trådløs lading starter apple pay på min telefon og det antar jeg er en bug hos Apple, så kabelen blir for det meste brukt.

Lett å gå seg bort i menyer, da det er mye undermenyer. Men etter en uke begynner man å huske hvor ting er.

Lading
Har satt opp en Easee med "3-fas" 230v 32A sikring. Den lader på ca 7kw/h. Venter på oppdatering av Easee boksen hvor de skal slå på 3-fas lading på IT nett, så da gjennstår det å se om e-tron nyttiggjør seg av dette.

Testet lynlading på Circle K og får 75-80kw/h opp til 94%.

Å sette opp at bilen bare skal lade på natten er ikke helt intuitivt, men jeg tror jeg har skjønt det nå. Angir utvidet ladeinnstillinger hvor jeg vil at bilen skal lade mellom 00-06 og til 80% når den lader hjemme. I tillegg må man sette et tidsur for at denne skal ta effekt, daglig kl 08. Da har den startet slik at den er ferdigladet til 06.00.

Fikk ikke med Audi ladekortet og er usikker på om jeg orker bestille meg et, da brikken til Elbilforeningen og Plugsurf skal dekke det meste av lademuligheter jeg kan tenke meg jeg kommer ut for.

Kjøring
Dette er en kjøremaskin som sluker mil. Hører litt til elmotoren bak. Luftfjæringene er gode og tar ujevnheter i veien på en god måte. Noe som overrasket meg før jeg fikk slått på "hold assist" var at bilen begynner å trille bakover i bakker om man ikke er rask til å flytte foten over på gassen. Slik var ikke A5'en såvidt jeg kan huske. Med "hold assist" på slår parkeringsbremsen seg på til man begynner å gi gass.

Rekuperasjon har jeg satt til automatisk og jeg syns det fungerer fint, den rekupererer når avstanden til bilen foran blir for kort, inn mot rundkjøringer. Når jeg trenger ekstra i nedoverbakker bruker jeg pedalene på rattet eller bremser.

ACC fungerer veldig bra på de større veiene, og holder avstand til bilen foran, bremser og stopper opp i kø. Holder bilen også fint innenfor veimerkingen, men kan bli litt nervøs når det kommer biler som fletter inn foran. Litt fikling på innstillingene så er den ikke redd for å holde riktig fart igjennom svinger heller.

Akselerasjonen er mer enn nok for daglig bruk. Ikke like brutal som andre, men det flytter 2,5 tonn fort nok til å lett kunne miste lappen.

Igangsetting i rundkjøringer er et lett dytt over i S, så er det bra respons på pedalene, i D kan den bli litt seig, slik også A5'en var.

Top-view 360
Fungerer veldig bra og gir gode bilder, foran, bak og ovenfra. Men skulle ønske jeg kunne stille inn sensitiviteten til sensorene - det er rene pipekonserten når jeg rygger inn i en litt trang garasje, uten at det er fare for sammenstøt.

Matrix-LED og Nightvision
Lysene er gode, men har ikke fått testet disse i stummene mørke enda. Hvis de er like gode som på diverse youtube videoer kan vinteren bare komme. Kombinert med nightvision tror jeg mange farlige situasjoner i høstmørket unngåes.

Head-up display
Viser gjeldende fartsgrense, fart, førerassistent og navigasjon på en god og oversiktlig måte. Titter nesten aldri ned på instrumentpanelet mer.

Forbruk og rekkevidde
Etter 500 km i og rundt Oslo ligger forbruket på rundt 3,0kWh/100km, med mange lange stopp for å finne ut av bilen og trykke i menyer. Gjettometeret viser ca 360km fra 100% til 0%. Dette på 20" Bridgestone sommerdekk. Gleder meg til å teste bilen på langtur og tror(håper) jeg skal komme meg til Ionity på Dombås fra Oslo med 100%.

Homelink
Etter litt rot fikk jeg lagt inn garasjeåpneren til Homelink og når jeg nærmer meg garasjen kommer det opp en dialog om jeg vil sende signal om å åpne porten. Knappen til homelink er ikke en fysisk knapp med på den nederste skjermen.

Savner
Trådløs Carplay
Oppbevaringsrom til solbriller oppe ved sladrespeilet, slik A5'en hadde.
Hengerfeste som skulle ettermonteres hos Møller
Skjermbeskytter som skjuler fingermerker på skjermene, da de fort blir skitne etter mye trykking.
Kunne stille inn sensitivitet til feltskiftevarsling, da jeg syns den er veldig konservativ.
Norsk stemmestyring
En app med litt mer innstillingsmuligheter og færre bugs på kjørehistorik
Bedre skiltgjenkjenning

Elsker
Bilen, byggekvalitet og utseende
Stillheten, selv uten ekstra glass
B&O anlegget - veldig bra lyd!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA