Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i Audi e-tron 55 quattro

Startet av SurSnasen, mandag 18. mars 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

SurSnasen

Endelig utleveringsdag! Og første kundeeksemplarene utleveres, og er i ferd med å utleveres. Forumtradisjonen tro må vi jo ha en tråd hvor nyfikne eiere kan la øvrigheten få vite erfaringene på (mest) godt og (bittelitt) vondt.
Kjør på!

Leafy

#1
Hentet min i ettermiddag (Limited - Typhoon Grey), har har eid Model X (2016) og har Model S (2017). Første som slår meg etter ca 100 km i e-tron i ettermiddag og kveld:

1: Støynivå innvendig er svært lavt. Enorm forskjell fra Tesla.
2: Ekstremt mye bedre sammenskrudd enn Tesla. Kvalitetsfølelse som er uovertruffen!
3: Svært komfortabel og en skikkelig langkjøringsbil (dvs. får se hvor langt den går).
4: Glemmer å trykke på Start/Stopp-knapp før man forlater bilen og den piper i ett sett.  :)
5: Menysystem som trenger endel tilvenning. Langtfra så brukervennlig som Tesla.
6: Skikkelig gode lys (Matrix-LED).

Forbruk etc ikke fått målt. Bare vært småturer i dag.

Blikkfang av en bil, og folk snur seg etter den hele tiden. Varer vel ikke lenge  ;)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

PF

Hentet selv min sorte limited med 21 vinterhjul i går.
Virker veldig godt skrudd i sammen kontra x5 (f15) jeg hadde, støyvinået er faktisk ikke veldig forskjellig i mine ører.
Bra lyd i stereoen, men som du sier litt tilvenning å forstå mmi. Det var det også i bmwn når jeg fikk idrive der.
Ellers må jeg si, jeg er veldig fornøyd med bilen.

Imagine

#3
Hentet min i går og fikk tatt en grei langtur.

Bilen kjører utrolig fint og komfortabelt, som forventet etter prøveturene. Stillegående. Matrix-lysene er meget bra.
Forbruk har vært mellom 24-26 på langtur der forbikjøringer og en del makspådrag har vært gjort. Kjørt den som jeg ville kjørt med en bensinbil. Etter en del småkjøring hadde jeg ca 70% batteri og tok med noen venner og kjørte fra Skøyen til Gol for å teste å lade på Ionity.

Hadde 34% ved ankomst. Den lader svært raskt på Ionity. Og den var på 90% etter ca 20 minutter. Kjørte en omvei hjem og etter 19 mil med ikke spesielt økonomisk kjøring og flere testpådrag og litt forbikjøringer ble forbruket ca 26,1kw og hadde da ca 29% igjen på batteriet. Mye av kjøringen gikk i 110-115km/t. Må si jeg rett og slett ble veldig beroliget i forhold til inntrykkene man kan få over hvor «mye strøm e-tron bruker». Rundt 0 grader, pluss minus og jeg kjører på 20 tommers vinterdekk.

Denne bilen skal det bli hyggelig å eie og å bruke.

fonberg

Artig å endelig lese de første eieropplevelsene, gratulerer med elektrisk Audi! Liker at førsteinntrykkene er så positive, det lover godt :+1:
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

daktari

Gratulerer alle!

Sitatkontra x5 (f15) jeg hadde, støyvinået er faktisk ikke veldig forskjellig i mine ører.
Er det bra eller skuffende for deg? Jeg har aldri kjørt X5 F15.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Gratulerer med ny bil :) Dessverre må endel av oss vente litt lenger, men regner med at dere holder oss oppdatert med bilder og info fremover.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Bmw_Tryne

Bmw 530i G30

PF

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:24
Gratulerer alle!

Sitatkontra x5 (f15) jeg hadde, støyvinået er faktisk ikke veldig forskjellig i mine ører.
Er det bra eller skuffende for deg? Jeg har aldri kjørt X5 F15.

Forsåvidt greit nok, både bmw x5 og volvo xc70n jeg har er biler som er stille gående. F.eks. svigers superb er mye mer støyende.
Nå står det nokian vinterdekk på bilen og de er ganske grovmønstra, så de støyer nok en del mer en continenta dekka på volvoen.
Bmwn har yokohama ett eller annet og de er nok også av den litt mer støyende typen, men alle tre bilene er veldig stille gående.

Var i Strømstad i dag, kjørte fra Oslo syd og lå ca. 130km/t på cruise hele veien. Bilen viste at jeg ville hatt 56% igjen når jeg kom til strømstad, med tur innom norby senteret ble det en rask stopp på ionity strømstad. 143kw på det meste. Fra 60% til 80% gikk fort. Hadde 26% igjen. År jeg kom hjem så tror stoppen var nødvendig.
Usikker på hvor mange mil det ble, men ca 30 totalt tenker jeg.

Tellus

Kraftig vind i dag på Østlandet. Forbruket ditt reflekterte nok dette.

M8Biker

Fikk min fredag 22/3. En Edition One. Har bare fått tatt noen turer rundt i byen, men dette lover meget bra. Byttet fra en 2015 A6 Avant 3.0 TDI Quattro, som var meget stillegående også. Uansett morsomt, og fet lyd i B&O anlegget. Bilen er bredere enn A6en jeg hadde. Starter å vende meg til de virtuelt speilene. Angrer ikke et sekund på fargen.

Hadde tenkt å legge ved et bilde, men forumsiden sliter med det.

SurSnasen

Omsider kan jeg også få lagt inn mine første erfaringer!

Kort oppsummert: Fabelaktig bil!

Lengre oppsummering med plusser først og minuser til sist:
+ Komfortabel. Støynivået er fenomenalt lavt. Man sitter med en følelse av å skli gjennom luften som et såpestykke.
+ Ladehastighet på lynlader. Fått testet min første Ionity-lading. Herlig å se 150-tallet, og se det holder seg til temmelig høy SoC! Høyt strømforbruk kompenseres greit med en, i forhold til konkurrentene, meget aggressiv ladekurve
+ Kjøremaskin. Korte som lange turer. En fryd å sette seg bak rattet i denne bilen! Krefter nok.
+ HUD er glimrende. Oversiktlig. God info
+ Adaptiv Cruise som virkelig ER adaptiv. Justerer hastighet inn mot og gjennom rundkjøringer etc. Kjører mykt og fint.
+ God byggekvalitet. Ingen knirk eller annet
+ Fin som familiebil. Så langt ingen plassutfordringer for en småbarnsfamilie med to småttiser.
+ Digger fotsensor for bakluken.
+ Bang & Olufsen har gjort en meget god jobb med lydanlegget!
+ Omgivelseskamera / 360-kamera med 3D-view er glimrende!

- El-motorene høres ved pådrag i lave hastigheter. Dog, skal ikke mange knepp opp på lydanlegget før radio/musikk etc overdøver dette. Og personlig ikke noe irritasjonsmoment (og jeg er en som hater ulyder i biler)
- Kunne ønsket meg mulighet for å fortelle bilen at den ikke behøver å bruke mange elektroner på oppvarming/klimatisering av batteriet på korte turer. Og korte turer har vi mange av (typ 3-10 km). Ingen krise, men ser jo at det slukes en del ekstra strøm på disse korte turene enn på de samme turene med Passat GTE på el-drift.
- Strømforbruket er jo som kjent høyere enn konkurrentene. Har ikke fått tilbakelagt særlig mange kilometer hittil. Lengre turer ser ut til å ligge på ca 25-26 kWh/100 km med 20" piggfrie Viking-dekk på noenlunde tørre sen-vinter-landeveier i normal hastighet med temperatur som vaker rundt 0-5 grader

Så langt ingen bugs eller problemer oppdaget.

daktari

Noen av dere som har fått "akustikk-glass" og kan legge ut bilde av tversnittet? Spent på om glasset er tykkere enn på I-pace.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på mandag 25. mars 2019, klokken 12:16
Noen av dere som har fått "akustikk-glass" og kan legge ut bilde av tversnittet? Spent på om glasset er tykkere enn på I-pace.

Kan legge ut om en times tid  :)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

AJ82

#14
Sitat fra: daktari på mandag 25. mars 2019, klokken 12:16
Noen av dere som har fått "akustikk-glass" og kan legge ut bilde av tversnittet? Spent på om glasset er tykkere enn på I-pace.

Tykkelse ca 5-6mm. Målt forsiktig med skyvelær. Hva er tykkelsen på I-Pace?



A.J.

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA