Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?

Startet av elbil-1, mandag 18. mars 2019, klokken 08:21

« forrige - neste »

Tinderha

e-NV200 (2019 mod) har batteri og kupe klimatisering når den står plugget til strøm og når avreise tid er satt.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Orbit på mandag 18. mars 2019, klokken 09:20
Jaguar I-Pace:
Kupeklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm:   Ja/Ja
Batteriklimatisering før avreise med/uten tilkoblet strøm: Ja/Nei

Orbit

Oppdatert tabell på start av tråden med innspill så langt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

4Matic Fanatic

Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:29
Oppdatert tabell på start av tråden med innspill så langt.
I-Pace har varmepumpe, forresten, glemte det sist.

Biltesteren.no

Elbilblogger og fulltime YouTuber

Wibla

Sitat fra: EVLars på mandag 29. april 2019, klokken 20:43
Tesla Model 3 har ikke batterivarmer.

TM3 varmer batteripakka ved å kjøre strøm igjennom motorene uten å generere noe moment, men den har ingen dedikert batterivarmer i form av varmekolbe/varmeteppe.
2018 Tesla Model S 75D

Orbit

Jeg har nå lagt inn kommentar om TM3 sin løsning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mateusz

Du kan oppdatere litt info angående Hyundai Kona 64kwh. Den har aktiv batterivannkjøling. Den har også "winter mode" som forvarmer batteriet for å åpnå høyere effekt ved hurtiglading. Winter mode kan man slå på selv i menyen.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Orbit

@Matheus: Oppdatert. Har du også info om mulighetene for forhåndsklimatisering, appstyring og varmepumpe på Kona?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på torsdag 02. januar 2020, klokken 23:30
@Matheus: Oppdatert. Har du også info om mulighetene for forhåndsklimatisering, appstyring og varmepumpe på Kona?

Forhåndsklimatisering stilles i bilen, men er vel kun brukelig når man er koblet til, men man kan sette opp en ukeplan for dette.

Appstyring finnes ikke på 2018 og 2019-modeller, men kommer i den oppdaterte 2020-versjonn, der den og kommer med mulighet for 11 kW lader, men som da fjerner mulighet for å utnytte 7,4 kW. Dvs, enten får du 11 kW eller 3,6, eller lavere.

Bilen skrytes av å ha varmepumpe. Min har nå fått melding i MinHyundai (som ikke videresender melding til registrert epost) om at den må ettersjekkes ved nærmere avtale/neste service, så den må sies å være bekreftet da... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Er kommet motstridende info vedrørende opsjonen med 11 kW ombordlader. Nå sies det at den vil støtte både 3,6 og 7,4 (7,2) kW, i tillegg til 11 kW.

https://elbilforum.no/index.php?topic=50022.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trine2

Etter hva jeg har erfart har ikke Zoe varming av batteriet. Noen tror varmepumpen styrer varme til batteriet men dette stemmer ikke i praksis. Varmepumpen/varmen forøvrig vil ikke gå når man lader bilen.

Det er forøvrig kun kjøling av batteriet via AC/varmepumpe, dette kan man også hører når man hurtiglader og batteriet blir varmt.

Dette gjelder alle Zoe, også nye ZE 50.

pudderjagar

Sitat fra: Trine2 på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:32
Etter hva jeg har erfart har ikke Zoe varming av batteriet. Noen tror varmepumpen styrer varme til batteriet men dette stemmer ikke i praksis. Varmepumpen/varmen forøvrig vil ikke gå når man lader bilen.

Det er forøvrig kun kjøling av batteriet via AC/varmepumpe, dette kan man også hører når man hurtiglader og batteriet blir varmt.

Dette gjelder alle Zoe, også nye ZE 50.

Her er da nok desverre fare for at du tar feil. Zoe har batterivarmer. Dette kom på dei siste Q210 modellane som vart produsert og fortsatte på R240 og ZE40. Da er varmepumpa som blåser varm luft ned i batterikassa. Er litt usikker kva system da er på ZE50 siden den er så ny.

Alle bilane har og varmeelement i batterikassen som kun brukast som frostsikring. Dei startar varminga hvis batteria kjem under ca -18 grader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

minibiti

@pudderjagar Thanks for the clarification.

But when it comes to charging under cold conditions, this does not seem to help much.

I actually tested this yesterday with my R110. I wanted to see how quickly this air controlled system works on the Zoé. I never had to since my car always charges during the night at home.

So I plugged the car into a 22 kW charger with a cold battery pack.
Start: SoC 74%, Battery pack temp 3C,  max charge around 3.6 kW
Stop 45 min later: SoC 81%, Battery pack temp 5C, max charge between 3.5 and 4 kW. Got 3.8 kWh from the charger. Thank God I did not pay per minute but per kWh ;)

I could clearly hear the battery fan during the test so it did seem to try to warm the battery pack, but it was very slow. And some of the warmth probably came from the charging itself.
And yes my SoC was a bit high but even at 75% it should manage to take 15 kW in easily at the right temperature.

So my conclusion is that one should never try to "fast charge" the Zoé unless one has warmed up the battery pack beforehand (warm garage, driving 100+ km....).

I am not sure how this compares to other cars though:
Do cars with liquid systems warms up the battery pack better in these conditions?
What about the Leaf? AFAIK it does not have a liquid systems either. What happens when one tries to DC charge it when the battery pack is at 3C?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA