Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mye feil på Tesla?

Startet av Bigdrago, mandag 18. mars 2019, klokken 03:18

« forrige - neste »

Bigdrago

Hei.
Vurderer å kjøpe en bruks Tesla S.
Men i annonsene på finn leser jeg at bilene (2014/2015 mod) har nytt batteri, ny motor, nye bremser ++++.
Kan jeg ikke kjøpe en 2014/2015 som har gått 150000 uten at masse skal skiftes ut jevnlig?
Hva skjer med at det må byttes ut så heftige ting på såpass nye biler?
Hva betaler dere i året på verkstedsutgifter? På min vw passat betaler jeg ingenting da jeg utfører vedlikehold selv, men slipper heldigvis å bytte ut så ekstreme ting som står i annonsene.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Elbil fundamentalist

Jo nyere jo bedre, men de eldre er også bra om de er fulgt opp.
Tror ikke det er så mye å bekymre seg for. Lite feil annet enn småtteri som har gått på garantien på mine 2 S'er

I og med at du er en handyman, kan det sikkert være OK å kikke gjennom rusk og rask som bygger seg opp i opp i hjulopphenget og rundt kjøleribbene.

Sjekk innleggene til Muffinman. Han er vel er av de mest erfarne her inne, som også gjør en del godt vedlikehold og forbedringer.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Joachim@sancon.no

Personlig ville jeg tatt en titt på CPO (bruktbilene) som Tesla selger. De ligger ikke så veldig mye høyere i pris, og du får 2 års garanti på bilene.

Når man kjøper en bil gått 100-150k km så må men vel regner at noe må byttes en gang. Slik er det på de fleste biler.

Ampéreson

Har en 2014 P85+ (kjørt 62k) den har skiftet ganske masse, alt på garantien foruten påfyll av AC gass. Garantien på fem år går ut i April, utførte en garantiutløpstest da kom det opp noe småtteri. Hadde dette vært i USA hvor de kun har to års garanti, hadde verkstedsutgiftene alene gjort eierforholdet meget surt. De siste to årene har det bare vært småtteri, da alle de store feilene ble oppdaget de tre første årene. Skulle jeg solgt min bil nå hadde jeg anbefalt den som en meget god bil. Kun 12v batteriet (skiftet tre ganger) igjen som et svakt ledd slik jeg ser det. Skal du kjøpe en eldre Model S ville jeg spurt å fått listet opp arbeid utført på garantien, og om det er mulig å se kvitteringer. Kvitteringene har eier mottatt for alt arbeid utført på epost. Også spørre om når bilen sist var inne på service center, da de utfører en gratis sjekk av bilen hver gang den er inne.

Garantien på batteri og motor er åtte år, for meg er det kun luftfjæringen igjen som kan ryke sammen med lommeboka.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Bigdrago

Veldig rart. Min volvo fra 85 og passat fra 10 tikker og går og trenger aldri å skifte ut så store kostbare komponenter.

Er det de første utgavene av S som sliter eller er det jevnt over hele linja?

Noen som kan si noe om rust på understell?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

OlaM

Det med motor var de første utgavene som hadde problemer. Batteri har vært litt tilfeldig. Noen har konket tidlig, andre varer fint. Og med bremser så har de rustet ganske mye, der er det dels bremsedeler for nordiske forhold montert av Tesla som kan hjelpe på, dels må sjåføren bruke bremsene litt aktivt i ny og ne for å få varme i dem.

Motor og batteri er altså ikke noe som må skiftes jevnlig etter vanlig bruk. Det er uansett 8 års ubegrenset km garanti på disse. Bremser må brukes jevnlig, men norske forhold er drepen for bremsedeler, det gjelder nesten alle biler. De ruster før de slites ned.

Diverse armer i hjulopphenget er slitedeler som koster litt å bytte. Lurt å gå for biler med lav km da, eller høre etter klonkelyder på prøvekjøring. Ellers er det svært lite rust på bilen, stort sett plast og aluminium.
'21 3LR

olavxxx

Strengt tatt ville jeg vurdert Model 3, hvis den er "stor nok".
En brukt Model S med høy KM koster nesten det samme som en ny Model 3 LR.

Nå går riktignok prisene opp om få timer, men nå kan du få "S100D" rekkevidde til utrolig lav pris i Model 3 LR.
Ytelsen er også "bra nok", samt du har da 8 år og 192.000km på batteri/drivlinje-garanti, du har 5 år/192.000km på bil (og da 5 års reklamasjonsrett). I tillegg har du en ny bil, alt er nytt, dekk er nye, er mest sannsynlig full tank på spylevæske og blinklysolje.

Så, ja.. Det er det jeg tenker da :P Selv om du kanskje må gi litt mer for en 3LR enn en brukt, høy km S, får du også bedre rentevilkår på ny bil vs en eldre bil (i den grad du skal lånefinansiere).

Bigdrago

Takk for svar.

Ernikke model 3 økonomiutgaven av S? Får jo en brukt S for ca 300. Ser flere selger sin S for å kjøpe en 3. Selv må jeg nok ha en S pga barnevogn og dritt.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Ampéreson

Har prøvekjørt en Model 3, sammenlignet med min 2014 Model S P85+ er Model 3 langt foran på de fleste områder, mao. ikke en økonomiutgave. Min Model S er et stort dråg, men uansett den beste bilen jeg har hatt, utrolig god bil. Model 3 er som en sportsbil å regne sammenlignet, kvikk, stiv og sporty. Nå har den også fått godkjenning å trekke henger, Model S er den eneste (foruten Roadster) som ikke har godkjenning til å trekke henger.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Ampéreson

Sitat fra: Bigdrago på mandag 18. mars 2019, klokken 22:29
Takk for svar.

Ernikke model 3 økonomiutgaven av S? Får jo en brukt S for ca 300. Ser flere selger sin S for å kjøpe en 3. Selv må jeg nok ha en S pga barnevogn og dritt.

Forresten, denne videoen kan være av interesse, Tesla Bjørn tester plassen i en Model 3.

https://elbilforum.no/index.php?topic=33032.msg660228#msg660228
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

ok67

Sitat fra: Amperson på tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:31
Nå har den også fått godkjenning å trekke henger, Model S er den eneste (foruten Roadster) som ikke har godkjenning til å trekke henger.
Har du dokmuentasjon på det med hengar. Har rett nok sett ubekrefta påstandar om at den er til godkjenning, men at den var godkjent for hengar var nytt.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Ampéreson

Sitat fra: ok67 på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:16
Sitat fra: Amperson på tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:31
Nå har den også fått godkjenning å trekke henger, Model S er den eneste (foruten Roadster) som ikke har godkjenning til å trekke henger.
Har du dokmuentasjon på det med hengar. Har rett nok sett ubekrefta påstandar om at den er til godkjenning, men at den var godkjent for hengar var nytt.

så det på Tesla Time News i dag, siste episode, de viste et norsk dokument som sa det, også en lenke her https://elbilforum.no/index.php?topic=34765.msg781424#msg781424
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA