Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4-hjuls trekk - Quattro vs Tesla AWD

Startet av Bonden, søndag 17. mars 2019, klokken 22:30

« forrige - neste »

Bonden

Har forsøkt å finne info over fordeler og ulemper med begge 4-hjuls trekk systemer, men objektiv og nøktern info er vanskelig tilgjengelig. Mye fanboy/bastante argumentasjoner uten noe særlig begrunnelse. Hva er deres mening om hvilket system som er best på norsk vinterføre mtp fremkommelighet og sikkerhet?

daktari

Begge er basert på elektronisk, uavhengig styring av motoreffekt. Ingen mekaniske forskjeller å diskutere angående 4wd-funksjon. Softwarefolkene styrer dette nå.

Det er forskjeller hvordan hver motorenhet er bygget. Tesla sine første bakhjulsdrevne enheter var plaget med svakheter, men de har nok alle blitt skiftet til forbedretversjon. De nyeste virker veldig solide. Tid vil vise hvordan Jaguar og Audi sine gjør det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

Fremkommelighet og sikkerhet er nok meget gode på begge systemer. Forskjellene ligger mest i lekenhet der e-tron kan skru av antispinn helt og f eks leke seg i 4-hjuls-sladd på isbane. I Tesla S og X kan du ikke skru av systemene. Audi sier dessuten at deres system tåler offroad.

Kåre Knatten

Uten at jeg har lest meg opp på området 4-hjulstrekk på elbiler, antar jeg at det som på fossilbiler. Her er det 6-7 hovedgrupper innenfor teknikker, hvor Audi har sitt eget system på de "største" bilene, fra A4 og oppover. Dette systemet kalles Quattro og er vel kanskje det beste på markedet på biler forbrukere. På de mindre bilene bruker de Haldex, et svensk system som mange andre produsenter også bruker. Så kommer en rekke mer eller mindre gode systemer. Alle kaller seg 4-hjulsdrift. Ta for eksempel XC 90 hybrid vs. Q7 hybrid. Volvo har fossil framhjulstrekk og elektrisk bakhjulstrekk, mens Q7 har el-motoren i gearkassa og får dermed brukt markedets beste 4-hjulstrekk Quattro på elkraft også. Audi har valgt å kalle sitt system i E-tron for Quattro,  så jeg regner med at de har noen jokeren i erme, i forhold til andre AWD-systemer. Audi kan 4-hjulstrekk, etter at de videreutviklet systemet til Jensen på 80-tallet.

jkirkebo

Sitat fra: Kåre Knatten på mandag 18. mars 2019, klokken 07:56
Uten at jeg har lest meg opp på området 4-hjulstrekk på elbiler, antar jeg at det som på fossilbiler. Her er det 6-7 hovedgrupper innenfor teknikker, hvor Audi har sitt eget system på de "største" bilene, fra A4 og oppover. Dette systemet kalles Quattro og er vel kanskje det beste på markedet på biler forbrukere. På de mindre bilene bruker de Haldex, et svensk system som mange andre produsenter også bruker. Så kommer en rekke mer eller mindre gode systemer. Alle kaller seg 4-hjulsdrift. Ta for eksempel XC 90 hybrid vs. Q7 hybrid. Volvo har fossil framhjulstrekk og elektrisk bakhjulstrekk, mens Q7 har el-motoren i gearkassa og får dermed brukt markedets beste 4-hjulstrekk Quattro på elkraft også. Audi har valgt å kalle sitt system i E-tron for Quattro,  så jeg regner med at de har noen jokeren i erme, i forhold til andre AWD-systemer. Audi kan 4-hjulstrekk, etter at de videreutviklet systemet til Jensen på 80-tallet.

4WD på elbiler har ikke noe til felles med 4WD på fossilbiler. På fossilbiler (uten elmotor) er det én motor og kraftoverføring via mellomaksel.
På elbiler er det to motorer, en for hver aksel. Ingen kraftoverføring eller ekstra differensialer.
På sikt skal visstnok Audi komme med 3 elmotorer (?) mens den grisedyre MB SLS vel hadde 4 om jeg ikke husker feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: Kåre Knatten på mandag 18. mars 2019, klokken 07:56
Uten at jeg har lest meg opp på området 4-hjulstrekk på elbiler, antar jeg at det som på fossilbiler. Her er det 6-7 hovedgrupper innenfor teknikker, hvor Audi har sitt eget system på de "største" bilene, fra A4 og oppover. Dette systemet kalles Quattro og er vel kanskje det beste på markedet på biler forbrukere. På de mindre bilene bruker de Haldex, et svensk system som mange andre produsenter også bruker. Så kommer en rekke mer eller mindre gode systemer. Alle kaller seg 4-hjulsdrift. Ta for eksempel XC 90 hybrid vs. Q7 hybrid. Volvo har fossil framhjulstrekk og elektrisk bakhjulstrekk, mens Q7 har el-motoren i gearkassa og får dermed brukt markedets beste 4-hjulstrekk Quattro på elkraft også. Audi har valgt å kalle sitt system i E-tron for Quattro,  så jeg regner med at de har noen jokeren i erme, i forhold til andre AWD-systemer. Audi kan 4-hjulstrekk, etter at de videreutviklet systemet til Jensen på 80-tallet.
quattro, som i mekanisk permanent 4wd drevet av en forbrenningsmotor via girkasse, er ikke lenger best på markedet. Det er de helelektriske drivlinjene som er best.

Igjen, det handler nå og fremover om sensorer for hjulslipp og hvor mye moment man putter på hver aksel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pippus

Hel-elektriske drivlinjer kan åpenbart gi bedre 4wd forutsetninger foran mekaniske overføringer. Allikevel vil kvaliteten kunne variere basert på om det er egen motor pr hjul, kvalitet sensorer og ikke minst hvordan sw settes opp (i tillegg til dekkvalitet etc.)

...og hvordan måler man egentlig hva som er et godt/best 4wd system?

4Matic Fanatic

Sammenlignet med 4Matic på den gamle MB'n min, som er en standard fulltime 4WD fordelt med 65/35% bak/fram er ihvertfall I-Pace totalt overlegen på snøføre, både framover under hard akselerasjon og bakover når det såvidt triller.
Tror knapt jeg har klart å framprovosere noen som helst merkbar form for hjulspinn så lenge man lar alle hjelpesystemene virke, og draget er helt vilt fra 0km/h på snøføre.

Som andre sier over, det er ikke mekanikk som kan skille her, men elektronikk og sensorer. Eksempelvis hvor mye slipp/utslag som godtas, samt klatre/offroad-løsninger som eksempelvis Jaguar og vel gjerne også Audi'n har.

Kåre Knatten

Sitat fra: Pippus på mandag 18. mars 2019, klokken 12:39
Hel-elektriske drivlinjer kan åpenbart gi bedre 4wd forutsetninger foran mekaniske overføringer. Allikevel vil kvaliteten kunne variere basert på om det er egen motor pr hjul, kvalitet sensorer og ikke minst hvordan sw settes opp (i tillegg til dekkvalitet etc.)
Det var det jeg ville frem tilogmed tok derfor en sammenlikning med mekaniske systemer. 4-hjulstrekk er ikke det samme som 4-hjulstrekk, selv på elektriske drivlinjer er det forskjell fra produsent til produsent og der tror jeg at Audi har et fortrinn med erfaringen med Quattro, slik at det forskjellige faktorene blir vektet på en måte som gir det beste resultatet.

daktari

Sitat fra: Kåre Knatten på mandag 18. mars 2019, klokken 21:06
Sitat fra: Pippus på mandag 18. mars 2019, klokken 12:39
Hel-elektriske drivlinjer kan åpenbart gi bedre 4wd forutsetninger foran mekaniske overføringer. Allikevel vil kvaliteten kunne variere basert på om det er egen motor pr hjul, kvalitet sensorer og ikke minst hvordan sw settes opp (i tillegg til dekkvalitet etc.)
Det var det jeg ville frem tilogmed tok derfor en sammenlikning med mekaniske systemer. 4-hjulstrekk er ikke det samme som 4-hjulstrekk, selv på elektriske drivlinjer er det forskjell fra produsent til produsent og der tror jeg at Audi har et fortrinn med erfaringen med Quattro, slik at det forskjellige faktorene blir vektet på en måte som gir det beste resultatet.
Hvilken fordel skulle egentlig Audi besitte i el-bilalderen fordi de en gang for 30 år siden startet med permanent mekanisk 4WD? Det er vel ganske gjengs kunnskap i bransjen om hva som skal til for å unngå slipp på hjulene i forskjellige scenarier?

Du har også fått med deg at f.eks. Tesla har en launch mode som gir aksellerasjon 0-100 på nivå med alle supersportsbiler, uten slipp (konkurrentene har heller ikke hjulspinn). Og Model 3P har en "track mode" osv. godt beskrevet av MotorTrend.

Rimac Concept 1 har 4 motorer - 1 pr hjul og full torque vectoring. Jaguar snakker om virtuell torque vectoring ved bruk av bremsene. Regner med at Tesla bruker det på M3P. Audi vil vel få dette også med 3-motors-modellen som kanskje kommer - men har de det i e-tron nå?

Mye kult hos Rimac: http://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/concept_one/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Eneste måten å få svar på dette spørsmålet er jo å lage en konkurranse hvor man kjører med samme dekktype/bredde. Men det fins mange forskjellige typer Tesla, alt fra RWD til Dual motor med "square" oppsett, til dual motor med "staggered". I tillegg har P-modellene stor bakre motor med annen  utvekskling, Model 3 har annen motortype osv.. Så er mange faktorer selv innad hos Tesla.

Men de bilene som vil dominere i en vanlig "klatrekonkurranse" vil jo være en skikkelig offroadbil med sperrer på akslingene. Hverdagsbiler har ikke sperrer, noen av de har differensialbrems, men de fleste styrer det ved å modulere gass/brems.

Tesla Bjørn har hat tug of war med flere biler da, samt en del konkurranser. Men for å vurdere selve dual motor opp mot hverandre, må man ha samme forutsetninger mtp dekk, dekkenes alder, osv.

automat

Jeg tror raskest mulig rundt en isbane vil være et godt utgangspunkt for en test. Og for å styrke fremkommelighet på bekostning sportslighet kan man hekte på en tung henger. (Må nok ha dekk med rallypigg på hengeren, så den ikke skal slenge vilt rundt)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hemi

Har testet teslaen i track mode oppover og nedover ett fjell, den er litt smådau  over 100-110kmh sidelengs , dette er veldig avhengig av SOC også, men du må kjøre den som den er litt undermotorisert 4x4. Du kjenner torque splittingen og jobbingen mellom motorene forran og bak, den er satt opp relativt nøytralt og sikkert.

Gir den godkjent +, ble positivt overasket over den. Følgebilen/videobilen klarte ikke henge på!

Vetke om noen låner meg en e-tron til tilsvarende test. Imagine? :D

4Matic Fanatic

Sitat fra: automat på tirsdag 19. mars 2019, klokken 21:48
Jeg tror raskest mulig rundt en isbane vil være et godt utgangspunkt for en test.
Finnene har nettopp gjort dette, lurer på det var i samme forbindelsen som den nylige rekkeviddetesten som kom derfra. Beklager språket, har ikke klart å finne noe mer referanser eller oversettelser.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA