Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

hemi

#270
q7/ cayenne /  holder lenge for meg, de har 3500 på kroken og nok plass begge 2.

Trenger ikke excursion, men ganske sikker på at du hadde klart å få mye mer enn 90kwh i en sånn, iaf med 21700 cellene.

e-tron 55 er en dårlig spøk om de prøvde lage en SUV, hva plass, henger og rekkevidde angår. Alle bildene der de trakk rundt på bilhenger er mystisk borte nå og er ikke lenger del av markedsføringen.

kodax

Nå har vel ikke hengerkapasitet og rekkevidde noe med definisjonen av SUV å gjøre, innvendig plass derimot er vel kanskje mer i CUV-klassen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

Det stemmer overaskende bra, om du ser hvilke 2018/2019 modeller som er regga med 3.5T på kula. Såpass bra at jeg gjerne utfordrer deg til å finne en SUV som ikke har det, og tilsvarende finne en som har det, og ikke er SUV.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:12
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:01
Hiv et 90kWh batteri inn i Excursion og send den ut på motorveien så får vi fort svaret på hvorfor elbiler ikke umiddelbart vil passe inn i full size SUV :) Det kan være kravet til størrelse på bil vil gå noe ned i fremtiden. Eller i hvert fall i retning av mer aerodynamiske og plasseffektive biler. 
Model X er jo ikke spesielt stor, men allikevel et solid strømsluk. Merket godt overgangen fra Model S til X med samme batteri.
I fremtiden kommer bedre batterier, så det kommer garantert mindre aerodynamiske biler igjen.

De er allerede i gang med mindre aerodynamiske biler. I USA er det to ICE-pick-up-er som hver selger ca 600.000 biler i året i USA. Nå har Rivian begynt å motta reservasjoner (preorder) for sin pick-up og sin SUV. De er veldig lite aerodynamiske, men skal komme med batterier opp mot 180kWh (fås og ca halvparten).
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: hemi på torsdag 14. mars 2019, klokken 13:10
Det stemmer overaskende bra, om du ser hvilke 2018/2019 modeller som er regga med 3.5T på kula. Såpass bra at jeg gjerne utfordrer deg til å finne en SUV som ikke har det, og tilsvarende finne en som har det, og ikke er SUV.
Ja, det stemmer sikkert at mange har det, men definisjonsmessig er det ikke et "krav".
Jeg tror også at de fleste som trenger å trekke henger, klarer seg fint med 1800K.
e-tron 55 har awd, brukbar bakkeklaring, relativt høyreist sittestilling, kan trekke henger. Så med unntak av innvendig plass tror jeg de fleste vil synes at den kan kalles en SUV.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: kodax på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:12
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:01
Hiv et 90kWh batteri inn i Excursion og send den ut på motorveien så får vi fort svaret på hvorfor elbiler ikke umiddelbart vil passe inn i full size SUV :) Det kan være kravet til størrelse på bil vil gå noe ned i fremtiden. Eller i hvert fall i retning av mer aerodynamiske og plasseffektive biler. 
Model X er jo ikke spesielt stor, men allikevel et solid strømsluk. Merket godt overgangen fra Model S til X med samme batteri.
I fremtiden kommer bedre batterier, så det kommer garantert mindre aerodynamiske biler igjen.
Klart det kommer mindre aerodynamiske biler. Men prisen på energibærer er fortsatt høy, og lite aerodynamiske biler som pickups og full size SUV er ofte billige biler. Da blir det mismatch mellom energibehov og energibærerkost.


Sitat fra: hemi på torsdag 14. mars 2019, klokken 13:00
Trenger ikke excursion, men ganske sikker på at du hadde klart å få mye mer enn 90kwh i en sånn, iaf med 21700 cellene.
Kan stappe en hel haug batterier inn i den typen bil. Men de skal jo være billige på tross av størrelse og energiforbruk. Det matcher dårlig med behov for ekstremt store batterier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#276
Sitat fra: hemi på torsdag 14. mars 2019, klokken 13:10
og tilsvarende finne en som har det, og ikke er SUV.
Mange PickUper har vel 3,5T. Og biler som f.eks BMW X6, som vel er selve definisjonen på ikke-SUV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Etter min erfaring er jo Tahoe/Suburban og Excursion store utvendig, men ikke spesielt romslige inni. De har rammechassis, og da blir gulvet høyt, så man sitter ganske flatt ut med bena. En Q7 er romslig i forhold til de for passasjerene, bortsett fra på 3.seteraden.
Bagasjerommet er derimot dyypt slik det blir på 5,5 meter +.

Litt usikker på hvordan rammebasert bil egner seg for konvertering til el, elller om de bør gjøre osm Rivian og Bollinger. Kanskje får vi se Tesla Pick-Up i morgen tidlig også?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA