Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X knuser I-Pace og E-Tron i rekkeviddetest

Startet av creal, lørdag 23. februar 2019, klokken 11:20

« forrige - neste »

creal

I-Pace er mer effektiv i noen få tilfeller, men generelt er Model X både mer effektiv, og har større batteri, og dermed en veldig stor rekkeviddefordel. Men ja, du kan gjerne si at Model X "sløser energi" til oppvarming vinterstid, på samme måte som I-Pace og E-Tron "sløser energi" med en tradisjonell grill. Alle tre bilene sløser forøvrig også energi med sine glasstak.

I verdensmarkedet er det helst rekkevidde i behagelige temperaturer, og typisk også i 110 - 150 km/t, som er det mest interessante, og i dette området er det Model X drar aller mest i fra sine konkurrenter.

Sitat fra: Tellus på mandag 18. mars 2019, klokken 08:40
I den grad Tesla går lengst så er det på grunn av mindre luftmotstand og større batteri. Dvs. en Tesla går lengre til tross for at den sløser energi til oppvarming vinterstid.

Testene til TB understreker vel også dette. På en miks av landevei og motorvei vintertids i Norge er I-Pace mer effektiv. Model X 100D går lengre fordi den har større batteri. En Model X 75D ville under tilsvarende forhold gått kortere.

Jeg tipper det på et tidspunkt vil dukke opp varmepumpe på de dyrere teslamodellene. Da blir det nok enighet også innen teslamenigheten at fysiske lover også gjelder i muskworld.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på mandag 18. mars 2019, klokken 08:40Testene til TB understreker vel også dette. På en miks av landevei og motorvei vintertids i Norge er I-Pace mer effektiv.
Tror du må se testen til Bjørn på nytt. Model X hadde lavest forbruk.

Sitat fra: Tellus på mandag 18. mars 2019, klokken 08:40Jeg tipper det på et tidspunkt vil dukke opp varmepumpe på de dyrere teslamodellene.
Tviler det kommer veldig snart. Når det er skikkelig kaldt og man trenger varme mest er varmepumpen ubrukelig, mens når det ikke er så kaldt så har man uansett ganske god rekkevidde. Varmepumpe er også poengløst i kjernemarkedet, California.

Jeg tror det først vil kunne komme varmepumpe når fabrikken i Europa er oppe og går, og de begynner å få mer selvstendighet i forhold til hvilke features som bør være med for Europa. Altså kanskje 5-10 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ok67

Sitat fra: jlan på mandag 18. mars 2019, klokken 08:47
En varmepumpe burde virke i sterk kulde også, hvis den kan ta varme fra drivlinjens kjølekrets. Det vil riktignok ikke være noe å hente når batteriet er veldig kaldt.
Du får ikkje noko meir varme ut av kjølekretsen, sjølv om du puttar inn ei varmepumpe mellom den og kupelufta. Fordelen med ei varmepumpe er at den hentar litt varme ut av mykje "kald" luft og omdannar den til meir varme i ein mindre mengde luft.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mars 2019, klokken 08:56
Sitat fra: Tellus på mandag 18. mars 2019, klokken 08:40Testene til TB understreker vel også dette. På en miks av landevei og motorvei vintertids i Norge er I-Pace mer effektiv.
Tror du må se testen til Bjørn på nytt. Model X hadde lavest forbruk.
På tross av både større hjul og en mye større bil..

jlan

Sitat fra: ok67 på mandag 18. mars 2019, klokken 09:58
Du får ikkje noko meir varme ut av kjølekretsen, sjølv om du puttar inn ei varmepumpe mellom den og kupelufta.
Jo, jeg mener du i visse forhold kan hente mer varme fra kjølekretsen hvis du stepper den opp med en varmepumpe. Varmluft i bilen må jo gjerne opp i 30 grader eller mer. Da må væsken i kjølekretsen godt over dette for å kunne utnyttes direkte.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mars 2019, klokken 08:56
Tror du må se testen til Bjørn på nytt. Model X hadde lavest forbruk.

TB har korrigert for ulik målt distanse og da kommer I-Pace best ut. Dette har vært nevnt flere steder på diverse tråder.

F.eks. her:

Sitat fra: Chimp på tirsdag 12. mars 2019, klokken 17:26
Dere fikk vel kanskje med dere også at tallene faktisk ikke stemte helt, selvom bildet blir det samme var det grunnet feil kjørelengde utregnet feil forbruk


olavxxx

Sitat fra: Tellus på mandag 18. mars 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mars 2019, klokken 08:56
Tror du må se testen til Bjørn på nytt. Model X hadde lavest forbruk.

TB har korrigert for ulik målt distanse og da kommer I-Pace best ut. Dette har vært nevnt flere steder på diverse tråder.

F.eks. her:

Sitat fra: Chimp på tirsdag 12. mars 2019, klokken 17:26
Dere fikk vel kanskje med dere også at tallene faktisk ikke stemte helt, selvom bildet blir det samme var det grunnet feil kjørelengde utregnet feil forbruk
iPacen er veldig mye mindre enn Model X, ligger mellom S og 3 i størrelse.
Så den bør egentlig sammenlignes med Model 3 og Model S, best å sammenligne med Y men den fins jo ikke i Norge før 2021, så det blir jo ikke mulig :P Er sikkert ny iPace også innen den tid.

Tellus

Tesla X er mye mer effektiv enn I-Pace
Tesla X er mer effektiv enn I-Pace
Tesla X er like effektiv som I-Pace
Tesla X er neste....
I-Pace skal ikke sammenlignes med Tesla X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA