Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?

Startet av Newbee, søndag 17. mars 2019, klokken 15:01

« forrige - neste »

mthoring

Sitat fra: Newbee på søndag 17. mars 2019, klokken 18:47
Uansett nye celler, endret kjemi i 18650 eller effektivisering av dagens løsning, dersom dette blir aktuelt også i Europa må dagens Type 2 byttes ut.
Blir spennende å se hva som levers av Mod S LR til våren :)

Fare for at SuC v3 blir CCS only i Europa ja. Men det er ikke noe i veien for å installere vannkjøling og få høyere effekt på gamlestikken heller.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

OlaM

Hvis Leaf 24 kWh klarer oppunder 2C og Ioniq klarer godt over, hvorfor skal ikke 100D klare det samme? Kan hende de bare har vært begrenset av superladerne hele tiden. Og jeg antar at en så høy kW blir en kort peak, men det vil monne bra uansett. 100D klarer jo veldig mange turer mellom de store byene uten å lade på sommerstid, men på vinteren trenger man litt lading. Hvis du tar det sent på turen med god temp og lav SOC rekker du knapt pisse før du har nok rekkevidde til å komme fram.
'21 3LR

Wibla

Sitat fra: OlaM på søndag 17. mars 2019, klokken 20:03
Hvis Leaf 24 kWh klarer oppunder 2C og Ioniq klarer godt over, hvorfor skal ikke 100D klare det samme? Kan hende de bare har vært begrenset av superladerne hele tiden. Og jeg antar at en så høy kW blir en kort peak, men det vil monne bra uansett. 100D klarer jo veldig mange turer mellom de store byene uten å lade på sommerstid, men på vinteren trenger man litt lading. Hvis du tar det sent på turen med god temp og lav SOC rekker du knapt pisse før du har nok rekkevidde til å komme fram.

Leaf-batteripakkene bør ikke være en benchmark for noe som helst, de ofrer levetid med den ladehastigheten kombinert med jalla temperaturregulering.
2018 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

Nissan og Tesla benytter helt forskjellig batterikjemi. Tesla har hele tiden prioritert energitetthet. Nissan og andre har stort sett gått for batterier med lavere energitetthet, men bedre effekttetthet.

Dette er i endring - ettersom de andre batteriprodusentene går over til mer energitette kjemier faller ladeeffekten målt i C.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Seigmann

Nå er det plutselig endret til 30 min og ikke 15 min...

Newbee

Sitat fra: Seigmann på mandag 18. mars 2019, klokken 09:22
Nå er det plutselig endret til 30 min og ikke 15 min...

Damn..... Det var veldig skuffende  :(
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

daktari

hmm.
Merk at WLTP for S og X enda ikke er publisert i Norge/Europa. Slik jeg har forstått innføringen av WLTP-standarden, kan Tesla få dispensasjon maksimalt ut 2019 til å bruke NEDC men kun for utgående modell. De byttet betegnelser nettopp fra 100 til LR, men fortsatte med NEDC - hva betyr dette?

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emmern

Model S er jo lagd for at batteriet lett kan byttes.

Håper de kommer med mulighet for at batteriet kan oppgraderes mot en sum. Så kan de resirkulere batteriene til eldre teslaer som har feilet batteri, eller powerwalls. Win-win!

For Tesla er vel opptatt av miljø og gjenbruk, eller hur? Eller var det ikke sånn?  :D
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

MeTesla

Sitat fra: emmern på mandag 18. mars 2019, klokken 14:56
Model S er jo lagd for at batteriet lett kan byttes.

Håper de kommer med mulighet for at batteriet kan oppgraderes mot en sum. Så kan de resirkulere batteriene til eldre teslaer som har feilet batteri, eller powerwalls. Win-win!

For Tesla er vel opptatt av miljø og gjenbruk, eller hur? Eller var det ikke sånn?  :D

Problemet er at 2170 cellene er høyere og dermed ikke passer inn i S og X uten vesentlige designendringer. Tror jeg :)

Espen Hugaas Andersen

2170 cellene vil nok passe inn i S/X med minimale utfordringer. Men spørsmålet er mer om Tesla ser at det ville være nok etterspørsel for ettermontering av batteripakke. Spesielt når cellene kunne blitt brukt til å øke salget av andre produkter, og dermed inntjeningen.

Skulle Tesla legge en brukbar profitt på toppen av prisen for ettermontering av batteripakke, så snakker vi kanskje om 200.000 kroner. Hvor mange er villige til å betale det?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

OlaM

Hver gang noe nytt kommer spekulerer man i ettermontering, selv om det aldri skjer at det nye kan ettermonteres. Det nye batteriet vil jo ikke bare ha andre celledimensjoner, men det vil jo muligens være tilpasset et nytt design som tåler høyere superlading, andre tilkoblinger for kjølevæske osv osv.
'21 3LR

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA