Skrevet av Emne: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?  (Lest 1321 ganger)

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 735
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #15 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 19:16 »
Uansett nye celler, endret kjemi i 18650 eller effektivisering av dagens løsning, dersom dette blir aktuelt også i Europa må dagens Type 2 byttes ut.
Blir spennende å se hva som levers av Mod S LR til våren :)

Fare for at SuC v3 blir CCS only i Europa ja. Men det er ikke noe i veien for å installere vannkjøling og få høyere effekt på gamlestikken heller.
2017 S75D

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 756
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #16 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 20:03 »
Hvis Leaf 24 kWh klarer oppunder 2C og Ioniq klarer godt over, hvorfor skal ikke 100D klare det samme? Kan hende de bare har vært begrenset av superladerne hele tiden. Og jeg antar at en så høy kW blir en kort peak, men det vil monne bra uansett. 100D klarer jo veldig mange turer mellom de store byene uten å lade på sommerstid, men på vinteren trenger man litt lading. Hvis du tar det sent på turen med god temp og lav SOC rekker du knapt pisse før du har nok rekkevidde til å komme fram.

Wibla

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 322
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #17 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 20:24 »
Hvis Leaf 24 kWh klarer oppunder 2C og Ioniq klarer godt over, hvorfor skal ikke 100D klare det samme? Kan hende de bare har vært begrenset av superladerne hele tiden. Og jeg antar at en så høy kW blir en kort peak, men det vil monne bra uansett. 100D klarer jo veldig mange turer mellom de store byene uten å lade på sommerstid, men på vinteren trenger man litt lading. Hvis du tar det sent på turen med god temp og lav SOC rekker du knapt pisse før du har nok rekkevidde til å komme fram.

Leaf-batteripakkene bør ikke være en benchmark for noe som helst, de ofrer levetid med den ladehastigheten kombinert med jalla temperaturregulering.
2018 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5813
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #18 på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 20:25 »
Nissan og Tesla benytter helt forskjellig batterikjemi. Tesla har hele tiden prioritert energitetthet. Nissan og andre har stort sett gått for batterier med lavere energitetthet, men bedre effekttetthet.

Dette er i endring - ettersom de andre batteriprodusentene går over til mer energitette kjemier faller ladeeffekten målt i C.
Model X 100D.

Seigmann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #19 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 09:22 »
Nå er det plutselig endret til 30 min og ikke 15 min...

Newbee

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 195
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #20 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 09:51 »
Nå er det plutselig endret til 30 min og ikke 15 min...

Damn..... Det var veldig skuffende  :(

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1799
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #21 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 14:40 »
hmm.
Merk at WLTP for S og X enda ikke er publisert i Norge/Europa. Slik jeg har forstått innføringen av WLTP-standarden, kan Tesla få dispensasjon maksimalt ut 2019 til å bruke NEDC men kun for utgående modell. De byttet betegnelser nettopp fra 100 til LR, men fortsatte med NEDC - hva betyr dette?


emmern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 468
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #22 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 14:56 »
Model S er jo lagd for at batteriet lett kan byttes.

Håper de kommer med mulighet for at batteriet kan oppgraderes mot en sum. Så kan de resirkulere batteriene til eldre teslaer som har feilet batteri, eller powerwalls. Win-win!

For Tesla er vel opptatt av miljø og gjenbruk, eller hur? Eller var det ikke sånn?  :D
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

MeTesla

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 446
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #23 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 15:56 »
Model S er jo lagd for at batteriet lett kan byttes.

Håper de kommer med mulighet for at batteriet kan oppgraderes mot en sum. Så kan de resirkulere batteriene til eldre teslaer som har feilet batteri, eller powerwalls. Win-win!

For Tesla er vel opptatt av miljø og gjenbruk, eller hur? Eller var det ikke sånn?  :D

Problemet er at 2170 cellene er høyere og dermed ikke passer inn i S og X uten vesentlige designendringer. Tror jeg :)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5813
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #24 på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 16:01 »
2170 cellene vil nok passe inn i S/X med minimale utfordringer. Men spørsmålet er mer om Tesla ser at det ville være nok etterspørsel for ettermontering av batteripakke. Spesielt når cellene kunne blitt brukt til å øke salget av andre produkter, og dermed inntjeningen.

Skulle Tesla legge en brukbar profitt på toppen av prisen for ettermontering av batteripakke, så snakker vi kanskje om 200.000 kroner. Hvor mange er villige til å betale det?
Model X 100D.

emmern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 468
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #25 på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 01:03 »
200 000? De kaster ikke det gamle batteriet.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 756
    • Vis profil
Sv: 2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?
« Svar #26 på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 10:12 »
Hver gang noe nytt kommer spekulerer man i ettermontering, selv om det aldri skjer at det nye kan ettermonteres. Det nye batteriet vil jo ikke bare ha andre celledimensjoner, men det vil jo muligens være tilpasset et nytt design som tåler høyere superlading, andre tilkoblinger for kjølevæske osv osv.