Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2170 Battericeller i nye Mod S fra nå?

Startet av Newbee, søndag 17. mars 2019, klokken 15:01

« forrige - neste »

Newbee

Ble tipset om at Tesla allerede fra nå kommer til å levere de nye 2170 cellene i mod S. Har sjekket litt ut fra hva Tesla skriver på sine USA sider, og mye tyder på at det er hold i disse opplysningene.
Tesla skriver «Recharge 170 miles in 15 minutes at Supercharger location»
Dette er over 273km lading på 15 minutter, og vil med et forbruk på 200wh/km kreve en gjennomsnittseffekt på 218kw.
Etter hva jeg har forstått er dette langt over hva 18650 cellene klarer. Og som en tilleggsopplysning, kun for noen uker tilbake lød det samme sitatet 30minutter, ikke 15, noe som stemmer bra for 18650 celler og dagens Superladere.
Er det noen flere med kvalifiserte spekulasjoner som støtter denne teorien?

Mvh.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

HKS

Nei. Det stemmer ikke.
Det er ikke bare på sette inn nye celler. Det kommer neppe før en refresh av Model S og X.
Tesla Model 3 Long Range

Newbee

HKS, da vil jeg gjerne at du forklarer sitatet til Tesla? 170miles lading på 15 minutter. Det er kjernen her, for det er iht min kunnskap ikke mulig med dagens celler.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Seigmann

Det kan tenkes at trådstarter er inne på en stor nyhet.
Amerikansk nettside oppgir at på 15 min så får bilene rekkevidde som følger:
Model X 150 miles (24mil)
Model S 170 miles (27mil)
Model 3 180 miles (29mil)

Jeg er tilbøyelig til å tro at det nå er snakk om nye batterier eller at det er mulig å lade meget raskere på eksisterende batterier. Det er isåfall en meget spennende nyhet.

Amoss

Sitat fra: HKS på søndag 17. mars 2019, klokken 15:24
Nei. Det stemmer ikke.
Det er ikke bare på sette inn nye celler. Det kommer neppe før en refresh av Model S og X.

Er enig med deg i at det neppe er snakk om 2170 celler. Men 18650 kan da også utstyres med samme kjemien som Model 3/Y batteriene har i dag?  Og det er vel kjemien, ikke formatet, som bestemmer ladehastighet?
Model S 85D

Havebigfun

Her er linken:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b204uz/supercharger_v3_average_210_kw_for_model_s_and_x/

Virker sannsynlig at det blir 2170 fra nå av  :)
Hvorfor skulle Tesla endre kjemien i 18650 når de har 2170 klar??

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2019, klokken 15:52
Hvorfor skulle Tesla endre kjemien i 18650 når de har 2170 klar??

1. Batteripakkene til S+X er designet for 18650.
2. Som HKS nevnte over, så er det ikke bare å bytte format.
3. Tesla har benektet at de vil gå over til 2170 på S+X den nærmeste tiden.
4. Panasonic har (enda) ikke endret til å produsere 2170 ved sine asiatiske fabrikker som leverer batterier til S+X?
Model S 85D

Havebigfun

Sitat fra: Amoss på søndag 17. mars 2019, klokken 15:57
Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2019, klokken 15:52
Hvorfor skulle Tesla endre kjemien i 18650 når de har 2170 klar??
3. Tesla har benektet at de vil gå over til 2170 på S+X den nærmeste tiden.
Tesla liker/er nødt til å overraske markedet- det er ikke hensiktsmessig å varsle overgang til ny batteriteknologi om x uker/måneder- bilsalget vil da nærme seg 0 i påvente av endringen.
Slik det er nå, dvs når SuC 3.0 kommer med at TM3 lader mye raskere enn luksusbilene X og S er ikke holdbar. Det er nærliggende med en "tilpasning" av lademulighetene for X og S - men også å gi bilene den vektreduksjonen 2170 gir ift gamle 18650- men dette er foreløpig spekulativt- time will show
De første bilene med siste store facelift kom uten at dette har vært varslet- mulig historien gjentar seg ;)

Espen Hugaas Andersen

#8
Om det er endringer på gang, så er det trolig endret batterikjemi, men at de fortsatt bruker 18650. Dette krever ingen endringer på batteripakkene, og vil kunne la S/X utnytte V3 superladerne. Dette krever mindre endringer ved Panasonics fabrikker i Japan.

Det vil da neppe være snakk om økt kapasitet, men trolig noe redusert kostnadsnivå for Tesla, ettersom batterikjemien til Model 3 benytter mye mindre kobolt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2019, klokken 16:39
Sitat fra: Amoss på søndag 17. mars 2019, klokken 15:57
3. Tesla har benektet at de vil gå over til 2170 på S+X den nærmeste tiden.
Tesla liker/er nødt til å overraske markedet- det er ikke hensiktsmessig å varsle overgang til ny batteriteknologi om x uker/måneder- bilsalget vil da nærme seg 0 i påvente av endringen.

Sant nok, og hadde dette vært det eneste argumentet jeg kunne kommet med så hadde jeg nok heller holdt kjeft :p  Men det var altså kun ett tilleggsargument til de øvrige punktene på lista.
Model S 85D

mthoring

#10
Det er ikke engang sikkert at det trengs ny kjemi for å lade vesentlig raskere i starten enn i dag. Se vedlagte graf og se for deg at utforbakken starter på 5% i stedet for på ca 25% soc, og at den starter på tilsvarende høyere effekt, slik at den møter utforbakken i grafen på samme sted som i dag. Ser ut som SuC er strømbegrenset i starten av kurven der, kurven er svakt stigende i takt med høyere spenning, frem til tapering slår inn. Veldig tydelig på 75 og 90.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

Tror 100D kan lade noe raskere. 145 kW har blitt sagt. Men 200 kW i snitt over *15 minutter* er ikke bare litt raskere. Det er mye raskere.

Kan ikke se at det skulle være mulig uten å bytte kjemi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mthoring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. mars 2019, klokken 17:05
Tror 100D kan lade noe raskere. 145 kW har blitt sagt. Men 200 kW i snitt over *15 minutter* er ikke bare litt raskere. Det er mye raskere.

Kan ikke se at det skulle være mulig uten å bytte kjemi.

Enig i at det nok mest sannsynlig trengs ny kjemi for 200kw i snitt over 15 minutter. Men poenget var at bilene kan potensielt lade mye kjappere i starten enn de gjør i dag med kjøling i kabelen, gitt at kablingen i bilen er dimensjonert for det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Newbee

Uansett nye celler, endret kjemi i 18650 eller effektivisering av dagens løsning, dersom dette blir aktuelt også i Europa må dagens Type 2 byttes ut.
Blir spennende å se hva som levers av Mod S LR til våren :)
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Hodetelefoner

Sitat fra: HKS på søndag 17. mars 2019, klokken 15:24
Nei. Det stemmer ikke.
Det er ikke bare på sette inn nye celler. Det kommer neppe før en refresh av Model S og X.
Model X har plass mellom batteri og chassiset. Det er ikke problemer å sette inn nyere celler der.
Verre på S. Men refresh kommer nok snart ja ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA