Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gunstig å bestille Model Y før 18. mars eller betyr det ikke noe?

Startet av Bjoris, søndag 17. mars 2019, klokken 11:59

« forrige - neste »

Bjoris

Sitter på gjerdet ifht TM3, men vi har tenkt å bestemme oss i dag for om vi skal gå for 3 frem til Y eller vente til Y er klar evt noe annet av samme type, som Skodaen

Jeg spurte DS om prisene som er nå på nettet er faste for Tesla, dvs at du får disse prisene selv ved evt prisoppgang, men han kunne ikke svare...

Noen som har fått svar på dette, evt lest gjennom vilkårene skikkelig? Jeg tenker at om prisene er faste for Tesla også ifht Ap, så kan det vise seg å ha vært gunstig å bestille Y nå, både ifht at den må gå opp i pris som Model 3 i morgen ellers blir jo bilene nesten likt priset. I tillegg høres det litt ut som at AP går tilbake til EAP og selv om en der får mer funksjoner så er det jo 16.000 mer også. En TMY LR/AWD med AP og vinterhjul (brukt samme pris som på 3) til 525 fremstår som ett kupp...

Jeg låner nok ut 15.000 lapper til Tesla inntil dette blir helt klart og en ser hva som skjer med prisene etter 18. mars, selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke være med på enda en crowdfunding etter det som skjedde med TM3...



kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Bjoris

Sitat fra: kodax på søndag 17. mars 2019, klokken 12:23
Fikk du bestilt vinterhjul nå?

Nei, jeg bare antok at de har samme pris som TM3.

Ingen som vet om prisene kan endres av Tesla eller ikke?

tornaldo

Jeg lurer på det samme. Men det må vel være noe erfaring fra Model S og X her inne på forumet? Prisene har jo blitt justert flere ganger tidligere, hva har skjedd da?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

fonberg

Sitat fra: tornaldo på søndag 17. mars 2019, klokken 13:15
Jeg lurer på det samme. Men det må vel være noe erfaring fra Model S og X her inne på forumet? Prisene har jo blitt justert flere ganger tidligere, hva har skjedd da?

Sånn generelt så beholder man prisen dersom den går opp før utlevering. Hvis prisen skulle gå ned mellom bestilling og utlevering så er det vel ganske vanlig at man fårmredusert pris. Tesla er mao. veldig grei på dette.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Bjoris

Sitat fra: fonberg på søndag 17. mars 2019, klokken 14:14
Sitat fra: tornaldo på søndag 17. mars 2019, klokken 13:15
Jeg lurer på det samme. Men det må vel være noe erfaring fra Model S og X her inne på forumet? Prisene har jo blitt justert flere ganger tidligere, hva har skjedd da?

Sånn generelt så beholder man prisen dersom den går opp før utlevering. Hvis prisen skulle gå ned mellom bestilling og utlevering så er det vel ganske vanlig at man fårmredusert pris. Tesla er mao. veldig grei på dette.

Ja, de har jo vært veldig greie der og med retur-politikken deres så har de ingen mulighet til å presse gjennom en avtale. Vel, det blir nok bestilling for å være sikker...


Magnus Hansen

18.3 er vel siste dag før prisoppgang.

Sitat

Reminder to buy our S3XY cars before midnight on Monday! Prices rise slightly worldwide on Tuesday. You can order online at Tesla.com.

fonberg

Eksempelvis bestilte jeg en S85D i oktober 14 med levering mai. Da jeg tok den ut var pris på samme bil gått opp med 80k. Jeg fikk den til opprinnelig pris.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Reflektor

Sitat fra: Bjoris på søndag 17. mars 2019, klokken 11:59
Sitter på gjerdet ifht TM3, men vi har tenkt å bestemme oss i dag for om vi skal gå for 3 frem til Y eller vente til Y er klar evt noe annet av samme type, som Skodaen

Jeg spurte DS om prisene som er nå på nettet er faste for Tesla, dvs at du får disse prisene selv ved evt prisoppgang, men han kunne ikke svare...

Noen som har fått svar på dette, evt lest gjennom vilkårene skikkelig? Jeg tenker at om prisene er faste for Tesla også ifht Ap, så kan det vise seg å ha vært gunstig å bestille Y nå, både ifht at den må gå opp i pris som Model 3 i morgen ellers blir jo bilene nesten likt priset. I tillegg høres det litt ut som at AP går tilbake til EAP og selv om en der får mer funksjoner så er det jo 16.000 mer også. En TMY LR/AWD med AP og vinterhjul (brukt samme pris som på 3) til 525 fremstår som ett kupp...

Jeg låner nok ut 15.000 lapper til Tesla inntil dette blir helt klart og en ser hva som skjer med prisene etter 18. mars, selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke være med på enda en crowdfunding etter det som skjedde med TM3...

Ser jammen ut til at jeg ryker på et nytt utlån selv. Hadde aldri tenkt det etter håndteringen av TM3, men så blir man jo i tvil. Virker jo helt fjernt at prisene skal være klare 2-3 år før levering. Får en følelse av at det bare er en måte å lure folk «utpå» igjen. Skulle gjerne vist om det står noen forbehold i bestillingsavtalen.

pekle

Må vel være noe forbehold om eventuell innføring av moms f.eks?

hELgenen

Moms er ikke en sak mellom kunde og Tesla og således tviler jeg på om dette er noe en kan ha forbehold om. Men dersom moms kommer vil nok Tesla forsøke,om mulig,å levere før innføring.

fonberg

Sitat fra: pekle på søndag 17. mars 2019, klokken 22:55
Må vel være noe forbehold om eventuell innføring av moms f.eks?

Jepp, det ligger naturligvis i avtalen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Kenneth Mokkelbost

Jeg avventer. Veldig mye som kan skje på valutamarkedet innen 2021.

el-sprell

Sitat fra: Kenneth Mokkelbost på onsdag 20. mars 2019, klokken 09:21
Jeg avventer. Veldig mye som kan skje på valutamarkedet innen 2021.

Er det noe å tjene på det? Hvis valutaen går ned, så setter Tesla prisen ned. De møter seg selv i døra hvis de ikke gjør dette med tanke på avbestilling- og returordningen de har. Setter de ikke prisen ned så er det bare å avbestille, eller returnere bilen etter at den er tatt ut. For så å bestille ny bil, til ny pris.
Går kursen opp fra du har lagt inn bestilling, så har de vel bundet seg til den prisen du har bestilt bilen for...?
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA