Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bredde i midtre baksete

Startet av Galilee, fredag 29. mars 2019, klokken 08:02

« forrige - neste »

Galilee

Hei!
På dette tidspunktet er det selvfølgelig mye spekulasjon, men jeg ønsker å spekulere litt om bredden i baksetene. Jeg har tre barn, hvorav to i bilstoler. I vår Ford S-max er det gedigen plass med et fullt midtsete. I vår e-golf er det derimot ganske så smalt mellom barnesetene, og 9-åringen mistrives i baksetet.

Vi har nå bestilt en Model y og akter å bytte ut S-maxen. Innen bilen kommer har uansett nest minste barnet gått over til beltestol, og f.eks. Volvo har noen med veldig smal rygg man kan sette i midten bak. Tror det skal gå bra uansett.

MEN! Jeg har selvfølgelig kikket på Model 3, og min vurdering er at breden på midtre baksete er ca samme som e-golf. Da har jeg målt avstanden mellom de to ISO-fix krokene inn mot midten fra hver side. Jeg håper at model Y har et litt bredere midtsete, i alle fall at ISO-fix festene er plassert lengre fra hverandre. Det at man kan dele setene i tre i stedet for to, er en god start og kan indikere dette. I tillegg kan det jo hende bilen er noen cm bredere, det vet vi ikke enda.

Ser man på bildene med setene slått ned så synes jeg jeg at setet i midten ser bredere ut på Y enn 3, men jeg vet jo ikke hvor langt unna splitten ISO-fixen er på model 3. Noen tanker?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


fonberg

Trenger du full treseter i det daglige ville jeg valgt S. Den største forskjellen på 3 og S når det gjelder innvendig plass er midtsetet, og ut fra indikerte yttermål vil nok Y kun få marginalt bredere midtsete enn 3. Til gjengjeld har du jo sjusetersopsjon på Y. Jeg ville satset på å plassere en av de tre i tredje seterad i Y, om jeg hadde problemstillingen til TS.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Galilee


Galilee

#4
Sitat fra: fonberg på fredag 29. mars 2019, klokken 08:25
Trenger du full treseter i det daglige ville jeg valgt S. Den største forskjellen på 3 og S når det gjelder innvendig plass er midtsetet, og ut fra indikerte yttermål vil nok Y kun få marginalt bredere midtsete enn 3. Til gjengjeld har du jo sjusetersopsjon på Y. Jeg ville satset på å plassere en av de tre i tredje seterad i Y, om jeg hadde problemstillingen til TS.

Pris gjør at TMS blir uaktuell for meg (alternativt må jeg opp i alder og ned i rekkevidde), og den tredje seteraden gjør bagasjerommet mindre noe som også er en dealbreaker. Jeg legger min lit til at de presset inn et par ekstra cm og at jeg får tak i en smal beltestol jeg kan ha midten til mellom-barnet :)

Dette setet fra Volvo er ganske genialt å ha i midten :) Mellombarnet er 4,5 år våren 2021 så da kan jeg droppe det gedigne barnesetet han har i dag (som også minstemann har og vil ha i 2021).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Magnus Hansen

Sitat fra: Galilee på fredag 29. mars 2019, klokken 08:27
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 29. mars 2019, klokken 08:05
Her har de estimert 120-150mm bredere:

https://cleantechnica.com/2019/03/18/tesla-model-y-size-compared-to-tesla-model-3/


I artikkel snakker de vel kun om lengden på bilen, ikke bredden.

Snodig. Jeg var helt sikker på at jeg leste width.. men at den skulle være så mye bredere høres vel også ulogisk ut. Hvis jeg skulle gjette så blir den nøyaktig like bred som 3. Forenkler og standardiserer produksjon

Galilee

Enig, jeg skulle også tro bredden var lik. Men seteutformingen kan allikevel gjøre midt-setet bredere, i TM3 er det god plass ut mot siden av setene mot døra, det hadde vært mulig å effektivisert plassen og gjort midtsetet noen cm bredere. Sikkert en prioriteringssak sikkert.

daktari

Av de bilene jeg har målt setebredden på, har alle lik bredde mellom ytre isofix-punkter - 100 cm. (har dog ikke målt Model 3.
Nå er det en del forskjell på setets bredde (sitteputen) og innvendig dør-til-dør (reell bredde) og om setet er utformet for 3 eller 2 passasjerer.

Model 3, (I-pace og e-tron) er utformet for 2 med et "nødsete" i midten. Model S og X er utformet for 3. Muligens de har gjort noe nylig på Model S på den fronten.

Jeg vil tro Model Y, med skyvbart og tredelt baksete (40-20-40)?  vil ha en mer tredelt sittebenk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rasmus77

#8
TM3 er 185 cm bred. Nye VW Touran er 183 cm bred.

Her er bilde av baksetet til Touran, med 3 x isofix. Er det vilje hos Musk & co så får de det til.

På TMS får jeg ikke plass til 3 barnestoler hvis man bruker isofixfestene.

https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiRmf_0qafhAhVwpIsKHYiJBXUQjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Fautomotorsport.no%2Fprovekjort-nye-vw-touran%2Fams_vw-touran-2-0-tdi_ar_069-edit-140815%2F&psig=AOvVaw3B5X1QUcVhQ3ABykhkU2uI&ust=1553948027925609

AppleKnocker

Sitat fra: daktari på fredag 29. mars 2019, klokken 09:28
Model S og X er utformet for 3. Muligens de har gjort noe nylig på Model S på den fronten.
Model S kan ha isofix på alle tre plasser bak. MEN bare to samtidig. Den i midten deler isofix feste med den ene siden.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Galilee

Jeg håper setene blir noe i likhet med de på Skoda Karoq. Bilen er akkurat like bred som TM3, men har tre separate seter som kan skyves frem og tilbake. Setet i midten er smalere og ser ca like bredt ut som på bildet av TMY.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA