Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For lenge og vente på kona, kansellere kontrakt, Kort leveringstid på andre ev

Startet av Arthur Morgan, søndag 17. mars 2019, klokken 08:25

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Hei. Jeg har bestilt kona ev. Signere kontrakt måtte man hvis man skulle ha bil. Nå registrerer jeg situasjonen sånn at man kan få andre LR elbiler til mye kortere tid. Feks TM3, dem leverer bil på underkant av 1 måned, hvis man kan være litt flexibel på fargevalg osv, 2-3 måneder hvis man vil velge det man virkelig vil ha. Det er ikke noe annet en meget imponerende av Tesla. 


Det kommer nå flere LR elbiler fra forskjelige merker,  har en mistanke om at jeg kan få de før kona, forespeilet levering november 19,
med
kønummer 75XX

jeg var også så heldig og fikk et lavt kønummer på nye soul,  det jeg lurer på da er om tiden er inne for og kansellere kona kontrakten? Noen her inne som har samme tanker som meg om det?



EV-FTW

Kona har sunket mye i pris på bruktmarkedet, så du får jo nå svært lite brukte Kona til en brøkdel over prisen på ny.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tuono

Får du raskere tilgang på en bil du har mer lyst på er vel resten ikke direkte rakettforkning? Flippetoget er forlengst gått heldigvis, så veien bør være kort til kansellering og ei ny bestilling hos noen andre som kan levere mye raskere. TM3 spys jo ut i et tilsynelatende uhåndterbart tempo kvalitetsikringsmessig. Men mange er heldige og får påstått feilfrie biler.

TB

Sitat fra: SKYNET på søndag 17. mars 2019, klokken 08:25
Hei. Jeg har bestilt kona ev. Signere kontrakt måtte man hvis man skulle ha bil. Nå registrerer jeg situasjonen sånn at man kan få andre LR elbiler til mye kortere tid. Feks TM3, dem leverer bil på underkant av 1 måned, hvis man kan være litt flexibel på fargevalg osv, 2-3 måneder hvis man vil velge det man virkelig vil ha. Det er ikke noe annet en meget imponerende av Tesla. 

Det kommer nå flere LR elbiler fra forskjelige merker,  har en mistanke om at jeg kan få de før kona, forespeilet levering november 19, med kønummer 75XX

jeg var også så heldig og fikk et lavt kønummer på nye soul,  det jeg lurer på da er om tiden er inne for og kansellere kona kontrakten? Noen her inne som har samme tanker som meg om det?
Har tenkt det samme, har estimert levering 4 kvartal 2019, kønummer 93xx

Da jeg ikke har hørt noe siden oktober var jeg innom forhandler Mobile Kjeller AS igår og spurte om det var noen oppdatert status. Svaret var at de leveringen gikk som planlagt, eller litt før. Det var ikke snakk om forsinkelser, men de viste ikke noe mer nøyakig. Ca 2-3 mnd før levering ville jeg få beskjed. Jeg ønsket å vite hvordan det var å kansellere kontrakten som måtte signeres i juli 2018 for å ikke miste plassen. Svaret var at det ville tilkomme bruddgebyr. Når jeg spurte om beløpet fikk jeg et vagt svar på ca 10 000 kr.

Når jeg sammenliknet prislisten på bilen nå, og med kontrakten jeg har er listeprisen øket med ca 13 000,- om jeg ikke har missforstått noe?

       
  •                                                      kontrakt        pris nå
  • Elektrisk bil m/ventilerte skinnseter  335 500,-    347 900,-
  • Metallic lakk                                        4 900,-        4 900,-
  • Vinterhjul 17" org aluminium felg,       17 900,-      16 900,-
  • TPMS, Conti dekk
Om jeg nå velger å kjøpe en annen bil, enten en "brukt" fra Finn, eller et annet merke. Når min bil engang blir levert vil det trolig fremdeles være etterspørsel etter Kona. Om priser over stemmer, og Hynday ikke setter ned prisen, noe jeg ikke ser som aktuelt, kan jeg selge den videre til under dagens nypris uten å tape noe. Å betale 10 000,- i bruddgebyr vil ikke være aktuelt. Når jeg reserverte var håpet at leveringen ville gå raskere, men innser at det ikke var realistisk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

falk1

Er i samme båt. Fikk lavt kønr på kia soul og sendte mail til mobile med ønske om å heve kontrakten for 12 dager siden. Har enda ikke fått svar. Føler det er representativt for kjøpet av Kona generelt. Lite svar å få, dårlig service hos mobile og lite forståelse for lang leveringstid.

Sent fra min F8331 via Tapatalk


Arthur Morgan

Sitat fra: Øysteinen på søndag 17. mars 2019, klokken 09:11
Kona har sunket mye i pris på bruktmarkedet, så du får jo nå svært lite brukte Kona til en brøkdel over prisen på ny.


Da har jeg kansellert kontrakten, satser heller på nye soul, da jeg var så heldig og fikk et lavt kø nummer. Nye soul får app også som er kjekt og ha.

Arthur Morgan

Sitat fra: tuono på søndag 17. mars 2019, klokken 09:30
Får du raskere tilgang på en bil du har mer lyst på er vel resten ikke direkte rakettforkning? Flippetoget er forlengst gått heldigvis, så veien bør være kort til kansellering og ei ny bestilling hos noen andre som kan levere mye raskere. TM3 spys jo ut i et tilsynelatende uhåndterbart tempo kvalitetsikringsmessig. Men mange er heldige og får påstått feilfrie biler.



Helt enig, TM3 er ikke aktuell for meg, morsom og sprek bil, men lite praktisk i henhold til min foretrukne gå inn og ut av bilen på, bilen har utholdbardt støynivå, Laaaange ventetider ved service, osv osv, Men en bil som er morsom og kjøre er det ingen tvil om

Arthur Morgan

Sitat fra: falk1 på søndag 17. mars 2019, klokken 11:13
Er i samme båt. Fikk lavt kønr på kia soul og sendte mail til mobile med ønske om å heve kontrakten for 12 dager siden. Har enda ikke fått svar. Føler det er representativt for kjøpet av Kona generelt. Lite svar å få, dårlig service hos mobile og lite forståelse for lang leveringstid.

Sent fra min F8331 via Tapatalk



Skjønner, nei det er akkurat det jeg tenker og, altfor lenge og vente, jeg håpte på at ventetiden skulle bli kortere, men ser dårlig ut, det som er mest plagsomt er at det kønummer systemet dems bare er tull, ettersom jeg ser og hører folk her inne får bilene sine før andre selv om dem var bak i køen,
Vet at grunnen er var fabrikken har bestemt seg for og produsere men still,
Se på tm3, dem spyr ut i store kvanta, men dårlig med kvalitetsikring da.

HPSE

Har også lavt kønummer på E-Soul (2x), men nå går det flere rykter om en pris på 369000 fullspekket + vinterhjul og evt lakk og det er ekstremt dyrt for en E-Soul... Kommer aldri til å kjøpe til denne prisen...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

falk1


fdar


TordS

Samme erfaring med Mobile Kjeller, må ut med bruddgebyr 10.000.- Har hatt endel e-poster med dem, prøvde meg også på Hyundai direkte, uten noe særlig hell. Fikk endret kontrakten så det ihvertfall er levering senest 2. kv 2020. (kønr: 172**) Lite forståelse der for at man faktisk ikke alltid kan vente, og behov endre seg. Det er synd at dette praktiseres forskjellig fra forhandler til forhandler, i og med at andre har fått gå fra kontrakt. Nå forstår jeg selvfølgelig argumentet deres med at bilen går tilbake til Hyundai og de mister fortjeneste, men ikke alltid goodwill kan måles direkte i penger og den ene salget. Jeg vil jo være en dårlig ambassadør for dem.
For min del kommer jeg jo aldri til å bruke dem til noen annet enn å hente bilen, selge den til kost hvis jeg må. Beholder jeg den så skal de ihvertfall ikke tjene noe mer på meg. Nå er jeg inneforstått med at jeg har signert og må forholde meg til det, har uansett ikke tenkt til å betale penger for å komme ut av kontrakten. Ett annen spørsmål, kanskje noen kan mer om det? Rekkevidden er endret etter at kontrakten ble signert, er det godt nok argument for å bryte kontrakt? 

falk1

Sitat fra: fdar på torsdag 21. mars 2019, klokken 07:54

Du fikk hevet kontrakten uten kostnad?
Hva brukte du evt som grunn?
Reduseringen av rekkevidden som kom etter jeg bestilte bilen.

Sent fra min F8331 via Tapatalk


fdar


Jeg har en gammel mail om at levering er flyttet frem til Q1 2020, kønr 14xxx så forholder meg til den og tar det evt med de om de kommer med forsinkelse. Ser jo ut som om det ikke eksporteres like mange biler lenger.

Kan jo være aktuelt å forsøke med at rekkevidden er forkortet med 7% siden signering, så får se om jeg ikke sender en mail til forhandler igjen..

TordS

Sendte e-post til Mobile Kjeller om kansellering med grunnlag i rekkevidde. Nå er vel de inne her å leser de også, men kan være greit å få ett svar på hvordan de stiller seg til det. Det bør jo være Hyundai som da må dekke eventuelle kostnader. Tenker også ta det med forbrukerrådet hvis de sier nei, så har jeg ihvertfall gjort det jeg kan for å komme ut av en kontrakt jeg ikke lengre ønsker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA