Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: Tafsern på lørdag 05. juni 2021, klokken 14:20
Det beste med denne tråden er alle som tror de kjenner til alt av detaljer om Tesla fordi de har lest en tweet eller en nettavis. Som om en hvilkensomhelst bedrift deler alt med verden hele tiden 😂 Det blir bare teit å sitte å lese hva folk tror de vet.

Bilen kommer når den kommer uavhengig av dronevideoer, artikler og tweets. Og det er garantert ikke innenfor dette året..
Møter ikke du deg selv litt i døren med denne posten?

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. juni 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Tafsern på lørdag 05. juni 2021, klokken 14:20
Og det er garantert ikke innenfor dette året..
Møter ikke du deg selv litt i døren med denne posten?
Det var det første som slo meg og  :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Når en leder potensielt nye kunder til å tro at de vil få bil i 2021, og veldig mange har bestilt i løpet av de to årene som har gått, er det nærliggende å tro at de som bestilte først får bil 26. September 2021...og ja, det står levering nå.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:11
Når en leder potensielt nye kunder til å tro at de vil få bil i 2021, og veldig mange har bestilt i løpet av de to årene som har gått, er det nærliggende å tro at de som bestilte først får bil 26. September 2021...og ja, det står levering nå.
Dette bekrefter muligens ryktet om levering av Kina Model Y i Q3/Q4

Thob

Sitat fra: Otkristo på onsdag 23. juni 2021, klokken 11:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:11
Når en leder potensielt nye kunder til å tro at de vil få bil i 2021, og veldig mange har bestilt i løpet av de to årene som har gått, er det nærliggende å tro at de som bestilte først får bil 26. September 2021...og ja, det står levering nå.
Dette bekrefter muligens ryktet om levering av Kina Model Y i Q3/Q4

Støtter denne teorien. Håper ihvertfall:) men hvor kommer 26.sept fra? Var veldig spesifikt..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thob på onsdag 23. juni 2021, klokken 11:37
Sitat fra: Otkristo på onsdag 23. juni 2021, klokken 11:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:11
Når en leder potensielt nye kunder til å tro at de vil få bil i 2021, og veldig mange har bestilt i løpet av de to årene som har gått, er det nærliggende å tro at de som bestilte først får bil 26. September 2021...og ja, det står levering nå.
Dette bekrefter muligens ryktet om levering av Kina Model Y i Q3/Q4

Støtter denne teorien. Håper ihvertfall:) men hvor kommer 26.sept fra? Var veldig spesifikt..

Ser for meg at dersom de som bestiller nå skal kunne få biler "sent i 2021", altså mot slutten av 4. kvartal, så kan det godt være at mange tusener får bil mot slutten av 3. kvartal...siden det er ekstremt mange biler som skal klargjøres før levering, så jeg tror ikke de vil klare å levere ut alle i 4. kvartal...og da er det typisk om det kommer veldig store lass med biler i september, som de står hele nettene og klargjør for å få de registrert som "solgt" og utlevert i Kvartal 3....så da ringer de til meg og sier at de har bilen klar søndag 26.09. på kaien sammen med fiskemelet, hvor en bilpleiemann akkurat gjør seg ferdig med å gnikke av de siste ripene :-)
Tesla Model Y                         2021-

keepitsimple

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. juni 2021, klokken 14:43
Sitat fra: Thob på onsdag 23. juni 2021, klokken 11:37
Sitat fra: Otkristo på onsdag 23. juni 2021, klokken 11:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:11
Når en leder potensielt nye kunder til å tro at de vil få bil i 2021, og veldig mange har bestilt i løpet av de to årene som har gått, er det nærliggende å tro at de som bestilte først får bil 26. September 2021...og ja, det står levering nå.
Dette bekrefter muligens ryktet om levering av Kina Model Y i Q3/Q4

Støtter denne teorien. Håper ihvertfall:) men hvor kommer 26.sept fra? Var veldig spesifikt..

Ser for meg at dersom de som bestiller nå skal kunne få biler "sent i 2021", altså mot slutten av 4. kvartal, så kan det godt være at mange tusener får bil mot slutten av 3. kvartal...siden det er ekstremt mange biler som skal klargjøres før levering, så jeg tror ikke de vil klare å levere ut alle i 4. kvartal...og da er det typisk om det kommer veldig store lass med biler i september, som de står hele nettene og klargjør for å få de registrert som "solgt" og utlevert i Kvartal 3....så da ringer de til meg og sier at de har bilen klar søndag 26.09. på kaien sammen med fiskemelet, hvor en bilpleiemann akkurat gjør seg ferdig med å gnikke av de siste ripene :-)
Det er jo ikke usannsynlig. Men jeg tror nokk jeg dropper bilen selv om den kommer på høsten. Trenger ikke bil før bilferien neste sommer (opprinnelig var den jo tenkt til bilferien denne sommeren).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022


SurSnasen

Sitat fra: makki på torsdag 24. juni 2021, klokken 10:05
Tysk produsert TMY slutten av 2022?!

Du finner artikler som tilsier produksjonsstart nå i 2021, og disse som indikerer ytterligere store forsinkelser. Alt blir bare spekulasjoner og rykter så lenge det ikke er Tesla selv som uttaler seg.

batterimannen

Sitat fra: makki på torsdag 24. juni 2021, klokken 10:05
Tysk produsert TMY slutten av 2022?!
https://motor.no/elbil/teslas-berlin-fabrikk-er-helt-i-det-bla/202297

Må nok få litt biler fra Folkerepublikken Kina om de skal klare å holde det tidsestimatet. De kunne gjort det valgfritt å vente på Berlin, eller få fra Kina tidligere? Tesla prøver å strømlinjeforme mest mulig, så valgmulighet går kanskje vekk i fra dette. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Det sies basert på dronefoto fra Shanghai at det står store mengder Y på parkeringsplassen med europeisk spec.
Rob Mauer som nevnte dette.
Foreløpig usikkert kildemessig, men høres plausibelt ut.

daktari

Tidsplanen nevnt i Motor er ganske konkret. Hele prosjektet skal nå på høring, og frist er 13. September. Hadde det vært Oslo så har kommunen 3 måneder på å konkludere. Etter det klagefrist osv. Men dette er Tyskland, så Så hvis vi antar optimistisk 6 uker saksbehandling etter 13. Sept og ingen klageadgang så kan de få brukstillatelse ca 1. Nov.

Det er dog litt uklart om de får fortsette å bygge mens de venter, men antar de får fortsette med midlertidige byggetillatelser?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

makki

Kan klage til lokal domstol, deretter tysk høyesterett, til og med anke, trolig går ut hele 2022 tror jeg.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 24. juni 2021, klokken 21:54
Tidsplanen nevnt i Motor er ganske konkret. Hele prosjektet skal nå på høring, og frist er 13. September. Hadde det vært Oslo så har kommunen 3 måneder på å konkludere. Etter det klagefrist osv. Men dette er Tyskland, så Så hvis vi antar optimistisk 6 uker saksbehandling etter 13. Sept og ingen klageadgang så kan de få brukstillatelse ca 1. Nov.

Det er dog litt uklart om de får fortsette å bygge mens de venter, men antar de får fortsette med midlertidige byggetillatelser?
Det er interessant at kursen på TSLA stiger ganske mye nå i denne situasjonen.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA