Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 08:37Det er riktig at Tesla selger kvoter for å gå i pluss.

Tesla går med overskudd også uten kvotesalg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 17. april 2021, klokken 10:06
Et halmstrå kan være at han bevisst legger på noen måneder for å holde Model 3 salget i gang. Ikke vanlig fra Musk, men gjorde jo også det før USA leveransene av Y begynte

Magnus Hansen :+1: den tanken tenkte jeg ikke. Ja kanskje du har rett Magnus Hansen :+1: jeg håper det.

automat

Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 15:08
Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 08:37Det er riktig at Tesla selger kvoter for å gå i pluss.

Tesla går med overskudd også uten kvotesalg.
Ja mulig de gjør det nå. Men kvotesalget har reddet kvartalsresultater tidligere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 15:04
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 21:35
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 20:37
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 13:50Men samme pris ca., enn så lenge.

Mach-E selges vel med tap.

Kan du ikke bare innrømme at Tesla er bra, men ikke alltid best? Eller må du holde aksjekursen oppe så du ikke taper penger?

Ganske rart hvordan Tesla egentlig bare skulle være en katalysator for EV innføring, men når det kommer gode alternativer så må det påpekes at Tesla er best og bør utkonkurrere alle.

Hvorfor skal jeg innrømme noe som ikke stemmer?

Jeg skjønner at du har tapt mye penger på å vedde på at Tesla-kursen skal stupe, men er du nødt til å hele tiden drive med slike personangrep? Ta tapet som en mann og hold deg til saken. Du får ikke pengene tilbake ved å angripe andre.
Ikke bare tør du ikke innrømme at du prater opp aksjen, men du ljuger om fakta og andre mennesker. For din egen del resten av ditt liv og investorkarriere håper jeg du får av deg skylappene, de vil skape mye problemer.

Jeg gjentar at jeg har ingen posisjon i TSLA. Hva er din posisjon?

Ah, glemte, "dont feed the troll".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rocklobster

Da har vel Musk tweetet at det ikke blir volum produksjon i Berlin før neste år. Jeg spekulerer derfor at prisene blir som de er i år og så faller de over nyttår. Vil ikke spekulere en gang i hva limited production i år betyr. Tror veldig få i Norge far bil i år i hvert fall, men who knows.

Radial

#980
Njaa.. hvis vi sammenligner med MIC Model Y sin ramp-up, så går det fra 1600januar, 4600 februar, 10100 mars... Det er jo ~16000 biler på 3mnd, så med lignende tempo i Berlin skulle det komme noen 10talls tusen biler innen nyttår.

Men klart, skal alle fordeles på hele Europa tar det ganske lang tid.
Problemet blir helt sikkert nok 4680 celler, virker som det hindrer alle modellene foruten M3 snart.

https://electrek.co/2021/04/10/tesla-delivers-insane-number-electric-cars-in-china/amp
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Sitat fra: Radial på lørdag 17. april 2021, klokken 19:33
Njaa.. hvis vi sammenligner med MIC Model Y sin ramp-up, så går det fra 1600januar, 4600 februar, 10100 mars... Det er jo ~16000 biler på 3mnd, så med lignende tempo i Berlin skulle det komme noen 10talls tusen biler innen nyttår.

Men klart, skal alle fordeles på hele Europa tar det lasange tid.
Problemet blir helt sikkert nok 4680 celler, virker som det hindrer alle modellene foruten M3 snart.

https://electrek.co/2021/04/10/tesla-delivers-insane-number-electric-cars-in-china/amp

To vesentlige forskjeller:

1. Kina var allerede en fullt operativ fabrikk
2. kinaversjon av Y er mye likere USA versjon enn Europa versjon

sjokomelk

Det ble bygd en helt egen, ny fabrikk til Model Y i Shanghai. På samme tomta ja, men hele bygget er nytt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

#983
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 17. april 2021, klokken 20:27
Sitat fra: Radial på lørdag 17. april 2021, klokken 19:33
Njaa.. hvis vi sammenligner med MIC Model Y sin ramp-up, så går det fra 1600januar, 4600 februar, 10100 mars... Det er jo ~16000 biler på 3mnd, så med lignende tempo i Berlin skulle det komme noen 10talls tusen biler innen nyttår.

Men klart, skal alle fordeles på hele Europa tar det lasange tid.
Problemet blir helt sikkert nok 4680 celler, virker som det hindrer alle modellene foruten M3 snart.

https://electrek.co/2021/04/10/tesla-delivers-insane-number-electric-cars-in-china/amp

To vesentlige forskjeller:

1. Kina var allerede en fullt operativ fabrikk
2. kinaversjon av Y er mye likere USA versjon enn Europa versjon

Jeg er enig i det, men jeg snakker om ramp-up og forventet produksjon i 2021.
Da bør man sammenligne med en nybygget , og tilsvarende linje i Kina (men trekke av 10% kanskje).

Flaskehalsen virker å bli battericeller... Når ryktet har det til at Roadster, Cybertruck, TMX og TMS facelift + TMY fra Europa skal alle ha 4680... Og med ryktene om at LG, Panasonic OG Tesla selv skal lage celler for å produsere nok for å tilfredsstille deler av etterspørselen.

Og når skulle batterfabrikken være oppe å gå? Mener jeg leste 2022, altså full produksjon i 2022 (pga nok celler lokalt i Berlin).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 17. april 2021, klokken 23:20
Det ble bygd en helt egen, ny fabrikk til Model Y i Shanghai. På samme tomta ja, men hele bygget er nytt.

Det blir jo litt semantikk, men model Y produseres i gigafactory Shanghai. At produksjonslinjen er i eget bygg er mindre interessant. Poenget er at organisasjonen hadde erfaring med Model 3 som er en stor fordel når de skulle begynne med Y. De kan feks føre over ledere og arbeidere med erfaring fra 3 over til Y.

ToWalkOrDrive

TESLA MODEL Y ER I NORGE NÅ!!

Det vil si en importert USA-versjon, visstnok... i Mandal. Dersom Berlin-versjonen får veldig mange endringer så er det gjerne ikke helt usannsynlig at f.eks. benlengde og høyde i setene,  osv blir endret, så det kan gjerne ha begrenset verdi å prøvesitte, men...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sørimport er vel de samme som importerte to TM3 fra USA?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. april 2021, klokken 10:44
Sørimport er vel de samme som importerte to TM3 fra USA?
Stemmer. Så hvis du vil ha en Model Y uten mulighet for hurtiglading, lading på 3-fas, garanti, mobil tilkobling, appstyring, navigasjon, softwareoppdateringer og radio, så er dette bilen for deg. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

Med tanke på at en av de amerikanske model 3 stadig vekk dukker opp på finn så er nok ikke så lurt å kjøpe denne.
Model 3 2019 LR Rwd

Anderspe

En liten konspirasjonsteori, som er fullstendig ubekreftet, men kan dette være en mulighet?

1: Y LR har produsjonsstart i midten av 2021
2: Y P er ubekreftet

Normalt sett så leveres P først og LR senerer, kan  det være at Tesla shipper LR biler fra kina/usa i høst, men avventer P modellen til de begynner produksjon i Berlin?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA