Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 14:20
Sitat fra: fonberg på onsdag 14. april 2021, klokken 13:26
Det blir feil å si at Tesla lader battericellene til 100%, mens andre elbilmerker ikke gjør det. Det Tesla definerer som 100% tilsvarer høyere cellespenning enn 100% gjør hos de (fleste) andre elbilmerker. Alle Tesla-modeller har også en buffer i toppen (typisk 2,5-5 kWt), de fleste andre merker har vel litt større buffer enn dette. Ikke nødvendigvis større målt i kWt, men som prosentandel av total batterikapasitet.

Sånn. Skal du fortsette å være så pirkete, er det fint om du også blir mer korrekt :)
Greit å pirke, men har aldri lest om noe annet enn at 100% cellespenning hos Tesla har vært 4,2V (utenom når de reduserte tilgjengelig kapasitet på 85 pakkene), som vel er ganske standard 100% for Li-Ion celler.

Nå har jeg ikke fulgt med på TM3/Y så godt, mulig de har lagt seg på en annen strategi enn TMS og TMX? Det er i så fall bra, og gjør 100% greiene til Tesla mindre relevant.

4,15V har vel vært nevnt noen ganger opp igjenom årene?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

turfsurf

Sitat fra: Speeder på onsdag 14. april 2021, klokken 14:57
4,15V har vel vært nevnt noen ganger opp igjenom årene?
Mener balansering har blitt gjort mellom 4.15 og 4.2V
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

#932
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 12:58
Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:41
Tesla ligger langt foran på rekkevidde, men det er klart, hvis man bare skal begynne å fjerne kapasitet for Tesla sin del bare for å bevise et falskt poeng så kan man "bevise" hva som helst.
TMY WLTP: 50 mil.
Mach-e WLTP 54 mil.

Hvordan blir dette langt foran. Siste ryktene plasserer og Enyaq iV80x på 50 mil. Langt foran sa du?

Og dette med 100% lading av battericellene, som ingen andre gjør for å skade batteriene, og som går mye saktere mot slutten.
Her er InsideEVs høyfarts-test av biler. https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/
Usikker på testkvaliteten, men Y går bare 38 miles lenger enn ID4, altså ca 60 km, med 20". TeslaBjørn sin 1000 km var jo også interessant, hvor ID4 definitivt er konkurransedyktig. Enyaq sies å ha lavere forbruk enn ID4.

Det gjenstår jo å se hva Y får av forbruk her i Norge, men "langt foran" var vel sant t.o.m 2017. "Litt foran, med noen kompromisser" er riktig å si nå. Så vil mange kunder foretrekke høyere komfort og dårligere rekkevidde heller enn maks rekkevidde. Personlig skulle jeg ønsket Tesla puttet mer fór i bilene, samt tykkere vinduer all over inkl rammer på dørene, fler gummipakninger også, slik at komforten ble bedre selv om vekt øker og rekkevidde går ned.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

#933
Var ikke noe link, men all testing av id4 er vel foreløpig RWD. AWD får en del kortere rekkevidde. Og så vidt jeg kan se er maks wltp for id.4 517km og for Enyaq 510km.

kodax

Sitat fra: Klykken på onsdag 14. april 2021, klokken 13:55
Tror ikke vi vil ha de samme kvartalspushene lenger når Berlin blir up and running. Mer jevn strøm.
Biler fra Berlin vil vel komme med tog eller trailer, ikke båt, så da blir det nok ikke de plutselige store leveransene nei
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kirky

#935
Har ikke id4 etc nesten 10% større batteri?  Og likevel går MY 6 mil lengre når den har dobbelt så mye krefter?!

2019 Long Range S, HW3, CCS.

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 14. april 2021, klokken 15:57
Var ikke noe link, men all testing av id4 er vel foreløpig RWD. AWD får en del kortere rekkevidde. Og så vidt jeg kan se er maks wltp for id.4 517km og for Enyaq 510km.
https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thob

Sitat fra: kirky på onsdag 14. april 2021, klokken 16:16
Har ikke id4 etc nesten 10% større batteri?  Og likevel går MY 6 mil lengre når den har dobbelt så mye krefter?!

OG model Y har firehjulstrekk!

Obba

Sitat fra: daktari på onsdag 14. april 2021, klokken 15:50
Her er InsideEVs høyfarts-test av biler. https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/
Usikker på testkvaliteten, men Y går bare 38 miles lenger enn ID4, altså ca 60 km, med 20". TeslaBjørn sin 1000 km var jo også interessant, hvor ID4 definitivt er konkurransedyktig. Enyaq sies å ha lavere forbruk enn ID4.
Ja, men da sammenligner du rekkevidde for Model Y med firehjulstrekk med ID.4 med bakhjulstrekk.
ID.4 med firehjulstrekk får en del kortere rekkevidde.

Stikkkontakt

Sitat fra: Obba på onsdag 14. april 2021, klokken 17:32
Sitat fra: daktari på onsdag 14. april 2021, klokken 15:50
Her er InsideEVs høyfarts-test av biler. https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/
Usikker på testkvaliteten, men Y går bare 38 miles lenger enn ID4, altså ca 60 km, med 20". TeslaBjørn sin 1000 km var jo også interessant, hvor ID4 definitivt er konkurransedyktig. Enyaq sies å ha lavere forbruk enn ID4.
Ja, men da sammenligner du rekkevidde for Model Y med firehjulstrekk med ID.4 med bakhjulstrekk.
ID.4 med firehjulstrekk får en del kortere rekkevidde.

Du kan også da med at ID4 ble testet i ca 5 varmegrader og TMY i 25-30.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 14. april 2021, klokken 15:50
. Personlig skulle jeg ønsket Tesla puttet mer fór i bilene, samt tykkere vinduer all over inkl rammer på dørene, fler gummipakninger også, slik at komforten ble bedre selv om vekt øker og rekkevidde går ned.
Har fundert litt på om Tesla vil komme med samme system på Y fra Berlin som på nye S plaid+, dvs active noise canceling?

Er helt enig i at Tesla må jobbe med lydisolering og da hadde det passet fint at de løser det på en teknologisk «ny» måte. Hvis de kunne fått til aktiv støykansellering så ville det hatt flere fordeler fremfor tung passiv og dyr isolering.

For å holde seg til temaet så vil dette føre til lite forsinkelse i produksjon da lydanlegget allerede er der.

Elon snakker i siste Joe Rogan podcast om airbagger som utløser basert på hvor tung og stor personen som sitter setet er, dette passer bra med individuell støykansellering.

daktari

Kan hende at aktiv støykansellering kan funke i en bil. Jeg brukte det endel i buss tidligere, men det tar ikke akkurat vibrasjonene. Samt endel andre uheldige effekter. Mulig de kan få til dette, men ikke sikker. Risikerer at du får en sinnsyk støy hvis du leber deg noen grader til siden eller synker ned i setet.
Så ja takk begge deler tenker jeg.

Ang. RWD vs AWD: er ikke Teslas AWD mer øko enn RWD? Den ene motoren vil i en jevn 70 mph test vil jo bare rulle fritt, ikke bruke strøm. Den vil kanskje ha en positiv svinghjuleffekt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 14. april 2021, klokken 18:48

Ang. RWD vs AWD: er ikke Teslas AWD mer øko enn RWD? Den ene motoren vil i en jevn 70 mph test vil jo bare rulle fritt, ikke bruke strøm. Den vil kanskje ha en positiv svinghjuleffekt?
Den var det når 85D kom, men det var fordi den gamle motoren i RWD var så ineffektiv.

Med TM3 så går LR vesentlig lengre enn LR DualMotor. Det blir tap uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#943
Sitat fra: daktari på onsdag 14. april 2021, klokken 18:48
Kan hende at aktiv støykansellering kan funke i en bil. Jeg brukte det endel i buss tidligere, men det tar ikke akkurat vibrasjonene. Samt endel andre uheldige effekter. Mulig de kan få til dette, men ikke sikker. Risikerer at du får en sinnsyk støy hvis du leber deg noen grader til siden eller synker ned i setet.
Så ja takk begge deler tenker jeg.

Ang. RWD vs AWD: er ikke Teslas AWD mer øko enn RWD? Den ene motoren vil i en jevn 70 mph test vil jo bare rulle fritt, ikke bruke strøm. Den vil kanskje ha en positiv svinghjuleffekt?
Vibrasjoner har ikke vi i noen av våre to Model 3 og ingen av kollegaene sine Model 3 vibrerer heller ikke.

Det er nødt til å være tracking i forhold til systemet Elon snakket om. Gjenstår å se om det kommer og hvordan det fungerer når det eventuelt dukker opp.

Jeg ville foretrukket Bentley Bentyaga /Rolls Royce Culinan demping, men det blir dyrt...........

Når en merker hvor bra noise canceling er i  bærbart utstyr, så er det verd å knekke koden på tracking slik at det fungerer i en kupe.

(Vet jeg er teknologioptimist nå, men dette er oppnåelig)

geear

Spør du Rolls om å få kjøpe en Bentayga av de så blir de nok fornærmet, men poenget ditt står forsåvidt allikevel.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA