Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.
Har ikke hatt tid til å lese alt her, men er det ingen indikasjon på første kundebil før sommer i år?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Doff

Nei, ingen sannsynlig for at Model Y blir levert til kunder før tidligst august-september fra Berlin. Teslas showroom får forhåpentligvis inn biler i løpet av våren.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Counterpointer

Sitat fra: Jarv!s på søndag 11. april 2021, klokken 11:19
Hei.
Har ikke hatt tid til å lese alt her, men er det ingen indikasjon på første kundebil før sommer i år?
Det er ingen som vet sikkert, men tidligste produksjonsstart er juli, og tradisjonelt tar det minst to måneder før de starter levering i noe volum. Oppramping tar tid.

Før sommer er uaktuelt, sen høst er vel beste tips nå.

Jarv!s

Okok takk for svar! :)

Foreldrene mine driver nå og vurderer el bil, og kravet dems er at det er en "SUV" i den forstand at bilen er høy.
Dette for at det skal være lett og sette seg inn i bilen og gå ut av bilen.

Håper model Y kommer så fort som mulig, så ikke de kjøper en annen el bil :P Bare min preferanse.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Thob

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. april 2021, klokken 10:12
Sitat fra: JorEl på lørdag 10. april 2021, klokken 20:05
Her er en skikkelig pep-talk for de som venter på modelY-Berlin, som kommer snart :)
Det var litt av ett sammensurium. Bedre rekkevidde med 30% reduksjon av batterikapasitet. Optimist over alle optimister. Bra han beskriver seg selv som fanboy :)

Enig turfsurf; ganske så overoptimistisk og helt uten hold i virkeligheten.
Det jeg lurer mest på ift Berlin-model Y er at alle snakker om de nye batteriene. Hvordan skal de klare å putte nye batterier i fra start når de ikke engang har begynt på batteri-fabrikken som er tilknyttet anlegget? I beste fall har de produsert opp mange batterier av nye typer i USA litt under radaren på test-anlegget der, men tviler på at det er nok til særlig mange biler uansett. Så har mine tvil om at de skal klare å levere nye batterier fra start av i Berlin. Hva tenker folket?

Magnus Hansen

De må importere batterier fra USA en god stund.

Sitat

Panasonic confirmed that it plans to set up Tesla 4680 battery cell production at GIgafactory Nevada later this year.




https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2021/02/03/panasonic-plans-tesla-4680-battery-cell-production/amp/

Handyman

Sitat fra: Thob på søndag 11. april 2021, klokken 20:24
I beste fall har de produsert opp mange batterier av nye typer i USA litt under radaren på test-anlegget der, men tviler på at det er nok til særlig mange biler uansett. Så har mine tvil om at de skal klare å levere nye batterier fra start av i Berlin. Hva tenker folket?
Produksjonen av 4680 celler har pågått i lang tid allerede. Hvor stort volum er heller ukjent. Det kan være at dette dekker behovet en god stund i oppstarten. Omfattende opptrapping av produksjonen pågår også, ikke bare av Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 06. april 2021, klokken 14:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:51
Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 10:07Ja, men Tesla har ikke lenger fordelen av å være først, eller "best". Når TMY omsider kommer vil det være som det 5-6?  alternativet innen sitt segment. Og foreløpig er det ingenting som tyder på at den kommer til å være veldig mye bedre enn konkurrentene på noe, unntatt ladenettverk.

Bortsett fra rekkevidde, pris, ytelse, teknologi, verdi for pengene, osv.

Rekkevidde: Nei, VW, Skoda, Ford, m.fl ligger på omtrent det samme nå.
Pris: Nei, den ikke spesielt gunstig priset ift nærmeste konkurrenter.
Ytelse: Enig, forbikjøringer med Tesla er avhengighetsskapende.. 8)
Teknologi: Ja de er langt fremme, men det forspranget krymper. Fort.
Verdi for pengene: Nja, synes de er litt for opptatt av å finne løsninger på ikke-eksisterende problemer. Og hva er egentlig "verdi for pengene?"

Hvilke biler ligger når Tesla på rekkevidde?

Hvilke konkurrenter er gunstig priset?

Hvorfor mener du teknologiforspranget krymper?

Verdi for pengene ligger i det du får når du kjøper bilen. Tenk på det som totalpakken av pris, ytelse, rekkevidde, teknologi, ekstrautstyr (som du må betale i dyre dommer for andre steder), osv.

Daniel_0007

#878
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:32
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 06. april 2021, klokken 14:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:51
Sitat fra: DeepFu på søndag 04. april 2021, klokken 10:07Ja, men Tesla har ikke lenger fordelen av å være først, eller "best". Når TMY omsider kommer vil det være som det 5-6?  alternativet innen sitt segment. Og foreløpig er det ingenting som tyder på at den kommer til å være veldig mye bedre enn konkurrentene på noe, unntatt ladenettverk.

Bortsett fra rekkevidde, pris, ytelse, teknologi, verdi for pengene, osv.

Rekkevidde: Nei, VW, Skoda, Ford, m.fl ligger på omtrent det samme nå.
Pris: Nei, den ikke spesielt gunstig priset ift nærmeste konkurrenter.
Ytelse: Enig, forbikjøringer med Tesla er avhengighetsskapende.. 8)
Teknologi: Ja de er langt fremme, men det forspranget krymper. Fort.
Verdi for pengene: Nja, synes de er litt for opptatt av å finne løsninger på ikke-eksisterende problemer. Og hva er egentlig "verdi for pengene?"

Hvilke biler ligger når Tesla på rekkevidde?

Hvilke konkurrenter er gunstig priset?

Hvorfor mener du teknologiforspranget krymper?

Verdi for pengene ligger i det du får når du kjøper bilen. Tenk på det som totalpakken av pris, ytelse, rekkevidde, teknologi, ekstrautstyr (som du må betale i dyre dommer for andre steder), osv.

Pris er jo id4 billigere hvis man klarer seg nøkternt utstyrt spørs litt hva 4x4 kommer på,ioniq5 blir mulig billigere enn y og, mach-e long range går jo lenger en model y viser tester i usa.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:32
Hvilke biler ligger når Tesla på rekkevidde?

Hvilke konkurrenter er gunstig priset?

Hvorfor mener du teknologiforspranget krymper?
MEB platformen av konkurentene er vel innen 5% av rekkevidden. Ford som Daniel_0007 sier går lengre. Og da tar man ikke hensyn til at Tesla lar deg lade opp til 100%, altså en kapasitet som er tungvindt å benytte. Har selv TM3, og den blir aldri ladet til 100% grunnet at det tar så lang tid å lade den helt opp, og slitasjen det gir på batteriet. Så i praksis er rekkevidden til Tesla 90% av WLTP. Da er plutselig Tesla bakerst i rekkevidde konkurransen.

Pris er det ihvertfall ingen som er dyrere, så lenge man sammenligner nogenlunde likt utstyrt.

Hvilket teknologiforsprang av mening er det du henviser til? Det eneste jeg ser Tesla beviselig har av forsprang er fungerende OTA og ett litt bedre fungerende infotainment. Noe som for folk flest betyr svært lite.

Så hva sitter TMY igjen med som best? Muligens plass til bagasje. Superladenettverket enn så lenge. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#880
Synes du underdriver når du sier "Litt bedre infotainment". Min kone vil ikke ha noe annet enn Tesla som neste bil, ene og alene pga infotainment. Hun har ufrivillig vært eksponert for mange ulike bilmodeller pga mine valg tidligere. Jeg opplever at hun er ganske så representativ for mange "vanlige folk" som ikke er spesielt bilinteresserte.

Tesla har mye bedre infotainment. Raskt og responsivt er det i tillegg. OTA har mye å si, da bilen vil holde seg oppdatert og relevant/attraktiv i lenger tid. Du kan også legge til fungerende og stabil app. Noe som har mye å si, i hvert fall for oss.

Hvor vanskelig er det å lade til 100% på TM3? Jeg gjør det en sjelden gang ifm planlagt avreise hjemmefra når jeg skal på lengre turer. Null stress det. Hvorfor problematiserer du dette?

Og ja, som du er litt inne på, bagasjerom + meget praktisk frunk og ladenettverk er noe som overgår de fleste. Kan også legge til hengerfeste (bra vektkapasitet) i kombinasjon med ytelser, særdeles på Performance-varianten. Det er ganske forskjellige biler, med forskjellig type kjøreglede når de gjør 0-100 på hhv. 3.7s/5s kontra. 6, 7, og 8.5 sekunder.

Jeg vil som emurof allerede har påpekt, si at det er totalpakken TMY leverer på.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Radial

Sitat fra: Radial på onsdag 07. april 2021, klokken 19:24
Sitat fra: andy99 på onsdag 07. april 2021, klokken 17:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. april 2021, klokken 15:45
Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Ikke godt å si, men hvor prioritert er Korea som marked for Tesla?

Edit: googlet litt selv, ser at TMY allerede er lansert i sør Korea  ::)
Men virker som det er giga Shanghai som leverer?
Teslarati i februar 2021:
« Tesla's new all-electric crossover, the Model Y, is now available in South Korea. Tesla's international expansion has been a focus of the automaker ever since the Giga Shanghai production plant began construction several years ago. With Tesla now building the Model Y at the Chinese production plant, South Korean consumers now have access to the highly-popular EV.»

Det ryktes at det er "Glovis Countess" som bilene lastes på, så det er vel bare å følge med på destinasjonen denne opererer med når den forlater San francisco...

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:713064/mmsi:538003831/imo:9476721/vessel:GLOVIS_COUNTESS

Da har Glovis Countess STRAK kurs ut i Stillehavet, så er nok en Asia-tur dette 😄 Korea eller Japan feks?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: z4rd på mandag 12. april 2021, klokken 07:33
Tesla har mye bedre infotainment. Raskt og responsivt er det i tillegg. OTA har mye å si, da bilen vil holde seg oppdatert og relevant/attraktiv i lenger tid. Du kan også legge til fungerende og stabil app. Noe som har mye å si, i hvert fall for oss.

Hvor vanskelig er det å lade til 100% på TM3? Jeg gjør det en sjelden gang ifm planlagt avreise hjemmefra når jeg skal på lengre turer. Null stress det. Hvorfor problematiserer du dette?

Det er ganske forskjellige biler, med forskjellig type kjøreglede når de gjør 0-100 på hhv. 3.7s/5s kontra. 6, 7, og 8.5 sekunder.

Jeg vil som emurof allerede har påpekt, si at det er totalpakken TMY leverer på.
Tror ikke infotainment er så viktig som du vil ha det til. Kona setter på DAB radio og er fornøyd med det stort sett. Skal hun navigere går det like fint med Jaguaren som med Teslaen.

Når det gjelder OTA, hvor mange nyttige, nye funksjoner har du fått der? Opplever mere at Tesla bruker det som en mulighet til å gradvis etterlevere funksjonalitet som skulle vært der fra bilen var ny. AP2 biler ble solgt med fungerende regnsensor, autodimming og AP fra slutten av 2016 og har bare delvis funksjonalitet enda.

På I-Pacen kan jeg ihht Jaguar lade den til 100% hver dag. Tesla anbefaler 90%. Da er daglig rekkevidde opplevd ihht det. Skal jeg utnytte rekkevidden til Teslaen må jeg da planlegge med det så jeg får timet lading til 100%. Sier ikke at jeg ikke ville hatt muligheten til de siste 10%, men det blir ikke riktig å sammenligne WLTP til Tesla med WLTP til andre produsenter. Forskjellen oppleves mindre enn den er.

Nå får vel Ioniq 5, EV6 og Mach-e alle ytelser på linje med TMY. Rundt 5 sek for standard, og rett over 3,5 for GT.

Når det gjelder totalpakke så har jo TMY mangler også. F.eks Matrix LED, (AR) HUD, CarPlay / AA (mitigert av bedre infotainment, men allikevel ett savn), flere setevalg (bl.a sittepute forlenger, ventilasjon), utsvingbart hengerfeste, skiluke, sensorstyrt bakluke m.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:56
Når det gjelder OTA, hvor mange nyttige, nye funksjoner har du fått der? Opplever mere at Tesla bruker det som en mulighet til å gradvis etterlevere funksjonalitet som skulle vært der fra bilen var ny. ...
Enig i at det er mange ting de andre bilene har som folk kan synes at er en fordel som Tesla ikke har, men jeg vil påstå at det er kommet mange OTA-ting som er nyttige uten at de burde vært forventet vært der fra starten av.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

#884
Sitat fra: kodax på mandag 12. april 2021, klokken 15:27
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:56
Når det gjelder OTA, hvor mange nyttige, nye funksjoner har du fått der? Opplever mere at Tesla bruker det som en mulighet til å gradvis etterlevere funksjonalitet som skulle vært der fra bilen var ny. ...
Enig i at det er mange ting de andre bilene har som folk kan synes at er en fordel som Tesla ikke har, men jeg vil påstå at det er kommet mange OTA-ting som er nyttige uten at de burde vært forventet vært der fra starten av.

Ja, det er og mange små irritasjonsmomenter de fikser opp i....små justeringer som gjør brukerfølelsen bedre...etter innspill fra kunder. Mange av funksjonene, som ikke bare er små-forbedringer, er funksjoner du ikke fant på noen annen bil...som et sykt bra navigasjons-anbefaltladerute, som Youtube (som en kan se mens en lader), Spotify osv osv....ikke skulle de ha penger for det heller.utenom nettbruk etter en viss tid. Det samme med lading...det var ingen de har lovet at de skulle flekke opp en haug superladere i Trysil.....mens Mer senest i dag sier at "Nei, Trysil skal de ikke ha ladere....det skal være kommersielt forsvarlig"....og Mer er et semi-offentlig firma... var veldig interessant å høre hvor konservativ Mer hørtes ut...."Nei, vannkjølte ladeledninger var ikke nødvendig, for det var ikke nødvendig å lade så fort", sa Mer-sjefen, mens NAF ristet på hodet... Mer sa og at ladere ikke blir så viktig fremover pga store batterier....wow....

...og hva dette har med OTA? Jo, det er at Tesla ofte gir ting mer enn det du forventer....som en påskehare....plutselig kommer de med nye funksjoner som en eller annen smarting har kommet på...uten at det koster ekstra....som tilgjengeligheten på Superladere i byene....
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA