Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

nosi1202

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. februar 2021, klokken 22:21
Tåkebaklyset stikkende ut av midten av støtfangeren tyder på at de har tatt en "quick and dirty" for å få nederlandske skilter. Spesielt hvis den ble registrert i august i fjor. Hvis jeg har forstått ting rett, så har Model Y i USA like baklykter som europeisk Model 3 nå med gule blinklys. Så da er det kanskje sannsynlig at lyktene på bakluka også har fått tåkebaklyset i seg, men bare ikke aktivt i software i USA.

Litt rart at Tesla som er bedre på software enn bil da ikke bare aktiverer dette eller?
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Magnus Hansen


overskyet

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 17. februar 2021, klokken 14:52
Sitat fra: Autowinder på onsdag 17. februar 2021, klokken 11:36
I rute så langt ser det ut til:

https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-final-approval-model-y-production/

Det er bra. Men spørsmålet er hvor raskt de kommer skikkelig i farta gitt alt av ny teknologi og løsninger.


Godt spørsmål!

Interessant nok sa Mr Musk i 1-1 med Munro at hvis du kunne velge hvilke Tesla du fikk, så var det enten de helt tidlige i produksjonen eller når produksjonen er "going steady state". Det er under "ramp up" de generelt har problemer.

Autowinder

En skal nok være skikkelig heldig for å få en bil tidlig i produksjonen. På den andre siden skulle en jo tro at kompetanseoverføring fra Shanghai er mulig, siden de har mye felles. Når for eksempel produksjonsparametrene for robotene der er fastslått kan de jo hentes ut og sendes og lastes inn i Berlin. Da er det å justere for avvik i toleransene og ulik produksjonslinje om robotene er identiske, så bør det i alle fall ikke settes opp fra scratch. Men jeg tenker høyt her siden jeg sitter i et it-konsern og ikke jobber med den siden av industriell produksjon 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jaa

Prototype produseres i mai, serie-produksjon starter juli/august 2021! Dette meldte Teslamag.de idag  :)


ToWalkOrDrive

Ser at giga-pressen i Fremont, som trykker ut 1 del i stedet for 70 som må skrus sammen, tok fyr. Var visst smeltet aluminium og hydraulisk væske som to fyr, og den hydrauliske væsken som hadde skylden...får jo håpe at dette ikke er pga en design-tabbe, som gjør at det blir 8 års utsettelse.
https://electrek.co/2021/03/11/tesla-giant-stamping-machine-caught-on-fire-fremont-factory/
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Finnes hydraulikk-oljer med svært gode brannegenskaper (og hemmende) så dette kan nok løses 👍
Dog litt dyrere for dunken  😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 12. mars 2021, klokken 10:49
Finnes hydraulikk-oljer med svært gode brannegenskaper (og hemmende) så dette kan nok løses 👍
Dog litt dyrere for dunken  😜

Tenker tanker om at han som valgte hydraulikk-tanker har nervøse tanker nå da.
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Det er jo ikke meningen at oljen skal komme i kontakt med den varme aluminiumen, og at man derfor har beregnet sannsynligheten for at det skal skje som liten nok til å bruke den kvaliteten på oljen som er valgt. Noen har uansett sannsynligvis ikke forutsett at det som har skjedd kunne skje (hvis det da ikke er sabotasje), så det er nok endel svette ingeniører på jobb hos Tesla i dag :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Nå mangler bare Berlin-sjef....og noen tusen arbeidere.....og en byggegodkjennelse....og kanskje 2mnd høringsperiode....men fortsatt juli/august som er start på produksjon. Burde være mange nordmenn som kunne være interessert i å jobbe der, i stedet for å sparke stein her.
https://www.tu.no/artikler/tesla-giga-berlin-mangler-fortsatt-fabrikksjef-og-skal-ha-svaert-mange-ubesatte-stillinger/508383
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

"En kilde sier til avisen Wirtschaftswoche at de som havner under sjefens lupe skal risikere å bli hengt ut eller i verste fall sparket på stedet."

Tror ikke slike holdninger treffer godt hos noen potensielle nye arbeidstakere.

Tror sansynligheten for made in china TMY fortsatt er høy for Europeiske kunder.  Forsinkelser ved Berlin vil også kunne påvirke aksjen. Mye står på spill for Tesla denne sommeren.

Radial

Med spion-anklager fra Kinesiske staten kan interessen i Kina fort stupe.

Men igjen, bare se på USA sin håndtering av Huawei, så kan man jo fort se hvordan det kan gå for Tesla i Kina🙄 Det blir krise, om det eskalerer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:17
Med spion-anklager fra Kinesiske staten kan interessen i Kina fort stupe.

Men igjen, bare se på USA sin håndtering av Huawei, så kan man jo fort se hvordan det kan gå for Tesla i Kina🙄 Det blir krise, om det eskalerer.

Her i vest, er vi jo rimelig skeptisk til kinesisk overvåkning fra både mobiler, TV/Lydprodukter med taleassistanser, quadkoptere og biler, og sikkert masse andre type produkter jeg ikke kommer på i farta.

Og USA har jo heller ikke vist seg å være noe bedre, så det er ikke rart de nå går ut og høylytt addresserer problemet mot Teslaer. Det er vel ikke annet å forvente etter skittkastingen mot bl.a. Huawei fra amerikansk side, så dette er vel så mye handelspolitikk som forsvars/sikkerhetsvurderinger som spiller inn.

Skjerpes ikke tonene på den ene siden, så skjerpes den vel heller ikke på andre siden. Og det har vel ligget en stilltiende aksept for at dette skjer, så lenge man har vært klar over situasjonen, og har kunnet gjøre relativt enkle mottiltak.

Problemet er vel at det har økt i omfang, slik at det er vanskeligere å oppdage bruken, og motvirke det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA