Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:46Tipper de har endret til "midten av 2021" siden "begynnelsen av 2021" har passert, og de ikke har begynt å produsere biler....

Nei, "begynnelsen av 2021" er alt frem til midten av 2021, altså frem til sommeren. Eventuelt kan man dele året opp i tre - begynnelsen, midten og slutten av året, der januar-april er begynnelsen av året, mai-august er midten av året og september-desember er slutten av året.

Å påstå at kun akkurat dagen 1. januar er "begynnelsen av året" henger ikke på greip. Vi er fortsatt på begynnelsen av 2021.

emurof

Sitat fra: kodax på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:42HVIS TMY kommer med 4680 fra start, så tror jeg som ToWalkOrDrive at det vil ta mye lenger tid før de blir levert.

De har allerede startet produksjon av de nye battericellene, så de vil nok ha et greit lager når de begynner å produsere biler som bruker disse batteriene.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på søndag 07. februar 2021, klokken 00:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:46Tipper de har endret til "midten av 2021" siden "begynnelsen av 2021" har passert, og de ikke har begynt å produsere biler....

Nei, "begynnelsen av 2021" er alt frem til midten av 2021, altså frem til sommeren.

😳

Så det er altså «begynnelsen av 2021» til midtsommer, og når vi våkner 24. juni så er vi «på slutten av året»..? Det er det rareste jeg har hørt i hele dag

Dieselgubben

Sitat fra: emurof på søndag 07. februar 2021, klokken 00:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:46Tipper de har endret til "midten av 2021" siden "begynnelsen av 2021" har passert, og de ikke har begynt å produsere biler....

Nei, "begynnelsen av 2021" er alt frem til midten av 2021, altså frem til sommeren. Eventuelt kan man dele året opp i tre - begynnelsen, midten og slutten av året, der januar-april er begynnelsen av året, mai-august er midten av året og september-desember er slutten av året.

Å påstå at kun akkurat dagen 1. januar er "begynnelsen av året" henger ikke på greip. Vi er fortsatt på begynnelsen av 2021.

Henger det på greip å hevde av 30 april er på "begynnelsen av året"? Nei, for du har en oppkonstruert og for grov inndeling.

De fleste er vel enig i at "tidlig" er maks i løpet av 1 kvartal? Selv mars er kanskje å strekke det litt langt.  Og midten av året er juni/juli?

Mer naturlig inndeling som mange bruker i daglig tale er: tidlig på året-våren-sommeren-høsten-sent på året.

Øyvind.h

Tidlig i 2021 er nett opp det, tidlig i året. Altså en av de aller første månedene. Tesla har i tillegg til "tidlig" også operert med vår og høst på sine bestillingssider (for andre modeller).

Med kvartalsrushet Tesla driver med var det åpenbare at bilene burde ankomme i mars. Nå som fabrikken ikke blir ferdig før i sommer kunne de løst dette ved å shippe fra Kina eller USA.

Nå har de endret fra levering til produksjonsstart på nettsiden og flyttet dato til midten av 2021. Altså produksjonsstart estimert til sommeren (med noen forsinkelser kanskje sensommer), deretter transportetappe og logistikk før utlevering. Reel forsinkelse er nok i retning av 5-6 måneder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Enig i at begynnelsen av året vil være senest i løpet av mars (Q1). Men det stod vel produksjonsstart, og da er ihvertfall jeg skrudd sammen slik at jeg legger på ihvertfall 1 måned før levering. Og med tanke på testproduksjon og oppramping så har det betydd levering av de første bilen ca sommeren. Så nå ser det ut til at de blir omtrent 3 mnd forsinket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 07. februar 2021, klokken 10:00
Sitat fra: emurof på søndag 07. februar 2021, klokken 00:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:46Tipper de har endret til "midten av 2021" siden "begynnelsen av 2021" har passert, og de ikke har begynt å produsere biler....

Nei, "begynnelsen av 2021" er alt frem til midten av 2021, altså frem til sommeren.

😳

Så det er altså «begynnelsen av 2021» til midtsommer, og når vi våkner 24. juni så er vi «på slutten av året»..? Det er det rareste jeg har hørt i hele dag

Før midten av året er det begynnelsen av året, og etter midten av året er det slutten av året. Så kan man dele det opp enda mer som jeg nevnte, med begynnelsen, midten og slutten av året.

Men i ingen av disse alternativene er alt etter 1. januar hvert år definert som "ikke begynnelsen av året".

Electric cars in Norway

Midten av 2021 må da være fra juni og frem til september. Eller tar jeg helt feil? Anyway,, gleder meg til produksjonen...

trykkertor

Primo, Medio og Ultimo er definert som første, midterste og siste 3.-del.
Følger vi den standarden er Primo 2021 januar-april, Medio 2021 mai-august, og Ultimo 2021 september-desember.

Men jeg tror vi må grave oss ut av semantikken på lovet, forventet, start, mid, ending osv.
Det handler vel egentlig bare om å informere underveis når de vet planer har endret seg.
Tenker det koker ned til det. Informasjon til enkeltkunder har aldri vært enklere enn det er i dag.

Electric cars in Norway

Trykkertor  :+1:
Ja det du skriver stemmer jo som hånd i hanske med tv2 nyheten.

Kopi:
"Dermed bør vi kunne forvente at de første eksemplarene av Model Y kommer til Norge på sensommeren/tidlig høst i år."

https://www.tv2.no/a/11936571/

Rocklobster

Tviler på at en random klikkjournalist hos Tv2 har fasiten. Like lite som jeg har den..
Hvis alle er ferdige med å diskutere når midten av året er. Så gjetter jeg at når produksjonen starter i sommer en gang vil volumene være bittesmå resten av høsten med en ramp mot stort volum de siste ukene i q4. For å kunne gi markedet positive signaler for 2022. Produksjon av batteri til bilene er ennå ukjent, det skal komme en fabrikk i Tyskland, men denne er ikke bygget enda. Og dette er en "helt ny" bil/konstruksjon hvor Tesla selv sier det vil bli utfordrende. Selv tviler jeg på at min LR blir levert i 2021, men håper å bli positivt overrasket.

SurSnasen


SurSnasen

Sitat fra: trykkertor på søndag 07. februar 2021, klokken 14:32
Det handler vel egentlig bare om å informere underveis når de vet planer har endret seg.
Tenker det koker ned til det. Informasjon til enkeltkunder har aldri vært enklere enn det er i dag.

Ja, nettopp. Det er jo svært klønete av Tesla å oppgi "Tidlig 2021" inntil nå nylig. De har hatt god kontroll på fremdriften hele veien. De vet utmerket godt når avtalt ferdigsstillelse av fabrikken er. De vet utmerket godt hvor lang tid det vil ta fra første prøveproduksjon og frem til serieeksemplarene begynner å rulle ut. De har god kontroll på hvordan opprampingen vil kunne skje. Likevel klarer de ikke noe så enkelt som å spytte ut en liten oppdateringsmail til de som har bestilt, eller å oppdatere sine nettsider.

Det dreier seg om forventningsstyring. Sier man "Tidlig 2021" så forventer folk at bilene skal begynne å leveres i starten av året. Det er ikke alle som sitter daglig og følger med på bygging av fabrikken.

nosi1202

Men ved å si tidlig 2021 får man kanskje noen til å avvente kjøp av konkurrerende modeller og heller vente på Y. Så blir Y litt forsinket, men da har de muligens fått noen flere på kroken. Jeg tipper Tesla vet hva de driver med, med denne strategien. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

najtrox

Det er på kommunikasjon ut mot kunde Tesla har mest å gå på. Dette gjelder både forventningsstyring, men også hvilke beskjeder som gis etc. Samtidig så synes jeg fortsatt at det er bedre å endre noe de alltid har referert til som "estimat" på denne måten, enn å få forespeile levering til et gitt tidspunkt, få kundene til å signere en i praksis irreversibel kontrakt for så å gi beskjeden : "Ser ut som bilen blir forsinket 2-3-4 mnd gitt." Ref. VAG gruppens håndtering. Her har bilbransjen mye å gå på.

Ang. det oppdaterte estimatet: Så betyr jo dette at de nå ihvertfall er sikre på at produksjon faktisk starter på sommeren. Så kommer det jo an på ramp-up og når vi ender med å få biler her på haugen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA