Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

JorEl

#645
Virker på meg som at Plaid+ og TMY-4860-Berlin, ikke kommer før Berlinfabrikken er i gang?
Stemmer det at Tesla har et pilot-prosjekt utenfor Freemont, men det er i Berlin det først blir i stor-skala?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 12:37
Virker på meg som at Plaid+ og TMY-4860-Berlin, ikke kommer før Berlinfabrikken er i gang?
Stemmer det at Tesla har et pilot-prosjekt utenfor Freemont, men det er i Berlin det først blir i stor-skala?
Tesla produserer 4680 ved Magic Cube i Fremont, Panasonic har også startet produksjonen, først i Japan som så skal flyttes til USA. Berlin var tidligere ventet å huse den første storskalaproduksjonen, men Texas kan kanskje ta ledelsen etter hvert?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

#647
Har egentlig ikke brydd meg om formfaktor på batteriene, men synes det er kult at forbedringene med ModelS LR og Plaid kommer sammen med 1865batteriene.
Men nå, etter voksenopplæringen her på forumet, så venter jeg spent på 4860batteriene.
Fikk jo med litt på Batteryday, men ikke hvor revolusjonerende batteriene og resten av skroget blir trykket sammen.
Disse 4860batteriene er vist "tørre" i forhold til de "våte" 2070- og 1865-batteriene. Vil 4860 gi fordeler utover miljø, økonomi/effektivitet? Vil 4860, kunne lades og utlades fortere? Ser jo at Plaid+ skal gå både lengre og fortere, og sikkert lade fort. Men er dette kun en gevinst av at Tesla putter mer batteri i en elbil? Som vel er greit nok, om de produseres billigere og veier mindre.
Vil 4860 også være bra for kundene mtp levetid, eller spør jeg nå om ting som alle bare venter på?
Edit; er jeg helt på jordet når jeg tipper at Maxwell-oppkjøpet har spilt litt inn her?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Sitat fra: kodax på torsdag 04. februar 2021, klokken 12:09
Sitat fra: Churchill på tirsdag 02. februar 2021, klokken 11:06
Da står det at produkjsjon forventes å starte i midten av 2021 på Tesla sine sider. Så da får man smøre seg med tålmodighet og vente på at Giga Berlin skal bli ferdig.
https://www.tv2.no/broom/11936571/
Sitat– Det er riktig at vi har oppdatert nettsidene våre for å bedre gjenspeile forventet produksjonsstart på Gigafactory Berlin, hvor Model Y til det europeiske markedet vil komme fra. Dette er i tråd med Twitter-meldingen Elon Musk la ut for snart ett år siden. Oppdateringen av nettsidene er altså ikke en endring i planene våre, kun et mer presist leveringsestimat, sier Even Sandvold Roland som er senior kommunikasjonssjef for Tesla i Norge.
Her bruker han iflg. TV2 ordet "leveringsestimat". Så er spørsmålet om det er det han mente å si, og om det er korrekt gjengitt av TV2..

Even burde slå seg opp som politiker - først si at planen ikke er endret og så før utpust er kommet følge opp med nytt tidspunkt og benevne det "mer presist leveringsestimat".  Tesla omdefinerer ikke bare bilbransjen - de prøver seg nå på tid og rom også......

Uansett - med korona ny utvikling hele tiden her og mye frem og tilbake med fagforeninger så er det sikkert fortsatt mye som er usikkert - vi får bare krysse fingrene og vente i spenning på nye oppdateringer fra vår mann Even

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Sitat fra: JorEl på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:47
Har egentlig ikke brydd meg om formfaktor på batteriene, men synes det er kult at forbedringene med ModelS LR og Plaid kommer sammen med 1865batteriene.
Men nå, etter voksenopplæringen her på forumet, så venter jeg spent på 4860batteriene.
Fikk jo med litt på Batteryday, men ikke hvor revolusjonerende batteriene og resten av skroget blir trykket sammen.
Disse 4860batteriene er vist "tørre" i forhold til de "våte" 2070- og 1865-batteriene. Vil 4860 gi fordeler utover miljø, økonomi/effektivitet? Vil 4860, kunne lades og utlades fortere? Ser jo at Plaid+ skal gå både lengre og fortere, og sikkert lade fort. Men er dette kun en gevinst av at Tesla putter mer batteri i en elbil? Som vel er greit nok, om de produseres billigere og veier mindre.
Vil 4860 også være bra for kundene mtp levetid, eller spør jeg nå om ting som alle bare venter på?
Edit; er jeg helt på jordet når jeg tipper at Maxwell-oppkjøpet har spilt litt inn her?

Det med "tørre" batterier, er nok veldig mye fra Maxwell-oppkjøpet. Samme med mye av produksjonen ellers. Battery-day ga jo mange svar på forskjellene, og derved og fordelene med disse batteriene. Anbefaler at du tar en titt på dette.

Men, ja. Mye er hva Tesla har sagt, men vi har jo ikke erfaring med disse ennå, så hva som stemmer, hva EM og Tesla har vært for optimistisk på, og hva de har underkommunisert, det er nok noe vi vil få mange svar på etterhvert.

Bare det at de går fra prøveproduksjon til å sannsynligvis ha regnet med å produsere disse i Berlin for bruk i TMY for Europa, er jo ganske mye raskere enn mange turde håpe på.

Når Tesla nå har forberedt endringene for S og X, og kommer i gang med 4860 i Berlin og sannsynligvis Texas også, kan vi kanskje se at de tar ned en linje om gangen for å restrukturere TMY og kanskje TM3 i USA, og kanskje Shanghai også, så innen ett til to år, så kommer kanskje alle bilene med disse batteriene.

Men nå er sikkert Semi og CT kanskje prioritert foran TM3 og TMY. Og en eventuell TM2/TMC (C for compact) vil sikkert starte med 2070-batterier om ikke produksjonsfarta og total mengde batterier tilsier at også den får de nye batteriene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

#651
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 22:26
Det ligger jo enn viss forventning på levering når de informerer om produksjonsstart. Spesielt hvis du bestilte første dagen eller uken..
Helt enig!

Jeg reserverte Model Y en av de første dagene det ble mulig.
Og følgende står i AVTALEN min.
(Avtalen jeg inngikk med Tesla, og ikke noe markedsføringstekst på en nettside.)
SitatForhåndsbestlling; Prosess; Avbestlling; Endringer
Etter at du har fullført din forhåndsbesitlling, og de alternativene du har valgt blir tilgjengelig i
produksjon, som vi forventer å igangsette tidlig i 2021, vil vi begynne prosessen med å tilpasse din forhåndsbestlling til et kjøretøy, og koordinere levering av ditt Kjøretøy.

De som mener at dette ikke betyr noe som helst, og bare er løse ord ut i luften, bør ta en runde på om de kanskje er litt blendet av Tesla-snillisme.

Gjør meg ingenting om bilen blir levert til tiden, litt forsinket eller veldig forsinket.
Det betyr sikkert langt mer for enkelte andre.
Men litt informasjon underveis når de vet noe mer skader aldri.

Dieselgubben

Ganske komisk at Tesla Norge påstår at bilen ikke er blitt forsinket. Tro om de leser det enkelte lirer av seg her- Nei, vi har jo ikke lovd noe....

kodax

I hvilken ordbok står det at ordet "forvente" er det samme som å love noe?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

#654
Sitat fra: kodax på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:04
I hvilken ordbok står det at ordet "forvente" er det samme som å love noe?

Lurer på om det argumentet funker hvis myndighetene sier at alle forventes å være vaksinert innen utgangen av september, mens det ender opp med vaksinering ut februar 2022...

Ps kan sikkert brukes som unnskyldning på jobb

kodax

Det er jo nettopp det "forventes" betyr. Man regner med at det vil være tilfelle, men man må være forberedt på at det ikke skjer. Hvorfor skal man da ellers bruke ordet "forventet" i slike setninger det hele tatt?
(Men noe større krav til forklaring må nok myndighetene i så fall forvente at stilles til dem;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:48
Lurer på om det argumentet funker hvis myndighetene sier at alle forventes å være vaksinert innen utgangen av september, mens det ender opp med vaksinering ut februar 2022...
Ganske dårlig argument egentlig, siden de opprinnelig forventet at alle skulle være vaksinert innen sommeren, nå er det altså september...

Forventninger kan treffe, men de kan og bomme, begge veier. Ofte er de dog optimistiske.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Vi kjenner jo historien til Tesla, der de jobber så fort de kan, men med forsinkelser. Men de har i hvertfall levert biler i hopetall.
Var det ikke mange Tyske bilmerker som lovet å levere en hel masse elbiler for ca 10år siden ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:58
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:48
Lurer på om det argumentet funker hvis myndighetene sier at alle forventes å være vaksinert innen utgangen av september, mens det ender opp med vaksinering ut februar 2022...
Ganske dårlig argument egentlig, siden de opprinnelig forventet at alle skulle være vaksinert innen sommeren, nå er det altså september...

Forventninger kan treffe, men de kan og bomme, begge veier. Ofte er de dog optimistiske.

Men poenget er at myndighetene ikke ventet til sommeren med å komme med nytt forventet tidspunkt. Skjønner jo at når Tesla skriver «forventet levering» 1.5 år i forkant at det er usikkert. Men de kunne jo å ha oppdatert tidspunktet når de faktisk visste de ikke kom til å levere. Ikke vente til forventet leveringstidspunkt var passert

emurof

Sitat fra: Rubenel på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:58Uansett om de har forpliktet seg til å oppdatere oss eller ikke, er det god stil å gi beskjed når de er et halvt år forsinka i forhold til hva som ble forespeilet ved forhåndsbestillingen, slik at man har mulighet til å vurdere og evt. bestille en annen bil i tide før for eks. familieforøkning.

"Tidlig 2021" til "midten av 2021" er da ikke et halvt års forsinkelse?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA