Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Artig at de klarer å få 6mnd forsinkelse til å bli en skikkelig gladsak 😊

kodax

Hvordan får du det til å bli 6 måneder? Hvis de nå feks endrer det til slutten av 2021, blir det da nye 6 måneder, dvs 12 måneder forsinkelse fra begynnelsen til slutten av 2021?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

#617
Tipper de har endret til "midten av 2021" siden "begynnelsen av 2021" har passert, og de ikke har begynt å produsere biler....når vi kommer til midten av 2021 så kommer det vel en ny oppdatering "slutten av 2021", samtidig som alle prisene blir endret med 100.000 opp, sånn som de gjorde med Model S nå nettopp i USA, fordi den da kommer med det tjukkere batteriet...og de siste endringene kommer som et resultat av at de finner ut at de ikke vil begynne å selge Y før det tjukke batteriet er helt testet, og at de ikke vil begynne med dagens batteri.

Forøvrig er det helt på trynet å skrive: "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021" på en bestillingsside. Er sikkert helt bevisst at dette ikke sier noen ting, som andre har nevnt før. Produksjon av biler som er bestilt nå? Eller bestilt på dag 1? Er det deler som blir produsert da? Eller er det sammenstillingen (som bare tar et par-tre dager)?

Per nå er muligheten:
- Bestill 1 stk bil som du ikke vet når du får, ikke vet hva koster og ikke vet hva er. Surprise!
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Tipper de begynner å produsere TMY i Berlin i sommer, at de første som blir levert til Norge kommer i august og at det er kommet 10 000 innen utgangen av året. (Siden de ikke blir levert med båt, blir det en mer jevn strøm av biler).
Prisen blir den man har bestilt den for, og disse vil bli levert med gamle batterier. (Batteriene vil etterhvert byttes ut med 4680 uten at prisen går opp av den grunn, siden disse vil levere samme rekkevidde med mindre kapasitet.)

Forøvrig enig i at man bestiller en bil man ikke vet når man får, og det er usikkert både hvordan den blir og om prisen endres, men det gjelder jo alle disse kommende bilene, og med Tesla kan du i hvert fall trekke deg når som helst uten at det koster deg noe som helst.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:46
.... siden "begynnelsen av 2021" har passert....
Bare av nysgjerrighet, hva er din definisjon av "begynnelsen av året"?
For meg strekker det seg i alle fall til og med første kvartal, men vi tenker alle forskjellig.
Jeg vil også kunne definere april som begynnelsen, men man i mai beveger seg over i midten.
Slutten av året vil jeg si er mot slutten av september.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Spennende om modelY får 4680batterier. Man må jo tross alt legge ut 1,4mill på en ny refresh av modelS, for å få det. Men overraskelser fra Tesla pleier vel egenlig gå i kundens favør :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:16
Tipper de begynner å produsere TMY i Berlin i sommer, at de første som blir levert til Norge kommer i august og at det er kommet 10 000 innen utgangen av året. (Siden de ikke blir levert med båt, blir det en mer jevn strøm av biler).
Prisen blir den man har bestilt den for, og disse vil bli levert med gamle batterier. (Batteriene vil etterhvert byttes ut med 4680 uten at prisen går opp av den grunn, siden disse vil levere samme rekkevidde med mindre kapasitet.)

Forøvrig enig i at man bestiller en bil man ikke vet når man får, og det er usikkert både hvordan den blir og om prisen endres, men det gjelder jo alle disse kommende bilene, og med Tesla kan du i hvert fall trekke deg når som helst uten at det koster deg noe som helst.

Jeg tror de kommer til å produsere biler med 4680 fra dag 1 i Berlin slik at de slipper såpass store endringer på kort tid. Mulig batteriene kommer fra USA den første tiden. Jeg tror heller ikke prisen går opp pga nye batterier da bakgrunnen er kostnadsbesparelser. Valutasvingninger kan man dog ikke forutse.

Handyman

Sitat fra: JorEl på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:32
Spennende om modelY får 4680batterier. Man må jo tross alt legge ut 1,4mill på en ny refresh av modelS, for å få det. Men overraskelser fra Tesla pleier vel egenlig gå i kundens favør :)
Det er ingen garanti for at 4680 gir "bedre" brukeropplevelse enn 2170 med litt kobolt. Hensikten med 4680 er å spare kostnader, miljø mm. uten at det går for mye ut over ytelse. Det er alltid snakk om kompromisser. Kostnadene går ned, volumet opp, bedre for miljø og klima. Men det kan bety dårligere egenskaper i eksempelvis kulde.
Når det er sagt, er jeg sikker på at Tesla har vurdert fordeler og ulemper nøye og tatt sine valg på bakgrunn av disse.
Jeg tror også at det blir 4680 fra start i Berlin.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:10
Det er ingen garanti for at 4680 gir "bedre" ......
Enig i at det ikke er noen garanti. Men mener at det er sannsynlig, (veldig etter min oppfatning) at Tesla, når de introduserer sine nye 4680 celler i en ny volum modell, vil lage et batteri som viser at dette er bedre enn både 1865 og 2170.
Risikoen er «barnesykdommer» som visse tidligere batterier har hatt (eks 90 kWh 1865) og kanskje på et parameter eller flere som er ugunstige.

Hvis vi overfører fra nye Model S, så får 4680 batteriet vesentlig mer rekkevidde, men uten at vi vet størrelsen på hverken det eller 1865 batteriet.

kodax

HVIS TMY kommer med 4680 fra start, så tror jeg som ToWalkOrDrive at det vil ta mye lenger tid før de blir levert. Jeg tror derimot at Tesla syns det er mye viktigere å vise at de leverer biler fra Berlin så raskt som mulig, og at de heller justerer produksjonslinjene når de nye batteriene er klare for å leveres. Konkurransen om å levere biler kommer til å bli hardere framover, batteri-kjemien er mindre viktig, og de har nok ikke lyst til å levere mengder med nye biler med en batteriløsning som potensielt gir dem dårlig reklame/mye merarbeid hvis noe ikke fungerer som det skal.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:42
Jeg tror derimot at Tesla syns det er mye viktigere å vise at de leverer biler fra Berlin så raskt som mulig, og at de heller justerer produksjonslinjene når de nye batteriene er klare for å leveres. Konkurransen om å levere biler kommer til å bli hardere framover, batteri-kjemien er mindre viktig, og de har nok ikke lyst til å levere mengder med nye biler med en batteriløsning som potensielt gir dem dårlig reklame/mye merarbeid hvis noe ikke fungerer som det skal.
De nye batteriene handler ikke kun om kjemi, de er og en strukturell del av chassiet, og vil henge sammen med restene av konstruksjonen av bilen. Det vil koste ganske mye å bygge om produksjonslinjen, og å gjøre det tidlig etter start av produksjon vil være veldig kostbart. Jeg vil heller tro en sakte oppramping av produksjonen med 4860 vil være det som skjer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Jeg føyer meg inn i rekker av de som tenker at «forventet produksjonsstart...» bør gi en viss indikasjon til en kjøper, at man kan forvente å få bilen i "rimelig" tid etter produksjon. Det er vel normalt. Hvorfor skulle man ellers indikere en produksjonsstart? Det er av veeeeldig mange her inne diskutert mulighetene for å få bil til sommeren, når produksjonsstart skulle være nå tidlig 2021. Det er en grunn til at mange har tenkt dette. Det er naturlig å tenke, og det vet Tesla selvfølgelig.

Produksjonsstart tidlig 2021, levering i 2025. Ikke noe å klage på i følge enkelte.

Jeg kjører Tesla selv, og er absolutt glad i bilen, men det virker som enkelte går helt i fistel når noen har litt kritiske synspunkter på Tesla.

Man kan ikke kreve så mye av Tesla, men man kan jo forvente en viss grad av service, også fordi mange av oss er eksisterende kunder nå, kanskje med flere Tesla på samvittigheten. Det hadde ikke skadet om informasjonsflyten hadde bedret seg et par hakk.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. februar 2021, klokken 16:52
Sitat fra: kodax på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:42
Jeg tror derimot at Tesla syns det er mye viktigere å vise at de leverer biler fra Berlin så raskt som mulig, og at de heller justerer produksjonslinjene når de nye batteriene er klare for å leveres. Konkurransen om å levere biler kommer til å bli hardere framover, batteri-kjemien er mindre viktig, og de har nok ikke lyst til å levere mengder med nye biler med en batteriløsning som potensielt gir dem dårlig reklame/mye merarbeid hvis noe ikke fungerer som det skal.
De nye batteriene handler ikke kun om kjemi, de er og en strukturell del av chassiet, og vil henge sammen med restene av konstruksjonen av bilen. Det vil koste ganske mye å bygge om produksjonslinjen, og å gjøre det tidlig etter start av produksjon vil være veldig kostbart. Jeg vil heller tro en sakte oppramping av produksjonen med 4860 vil være det som skjer.
Helt enig. Å starte opp en ny bilfabrikk rundt en "gammel" bilmodell for så å endre etter noen mnd virker helt usannsynlig. "Double trouble"! Selv om begge bilene heter Model Y og ser like ut, er de samtidig fundamentalt forskjellige. De vil kreve et helt ulikt oppsett i sentrale deler av produksjonen.
4680 cellene er produsert i lang tid og kan enkelt fraktes til Berlin dersom celleproduksjonen ikke er i gang der.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: tornaldo på onsdag 03. februar 2021, klokken 17:20
Jeg føyer meg inn i rekker av de som tenker at «forventet produksjonsstart...» bør gi en viss indikasjon til en kjøper, at man kan forvente å få bilen i "rimelig" tid etter produksjon...
Det er helt naturlig å tro dette, ikke minst siden opplysningen oppgis ifm bestilling av bilen. Det er altså ikke sånn at Tesla ikke fortjener kritikk for dette. Poenget er at det er dumt for deg som kunde å tro at dette betyr at du får bilen innen en bestemt tid etterpå. I hvert fall ikke hvis du ikke satt oppe på lanseringsnatten for nesten to år siden og trykket på "bestill" i det bilen ble lagt ut for salg kl. 03:30. Bestilte du feks én måned etter, så må du forvente at det er svært mange tusen foran deg i køen, og dermed har du absolutt ingen anelse om når "rimelig tid" vil være.
Altså; villedende informasjon fra Tesla er dumt å legge for mye vekt på.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. februar 2021, klokken 17:46
Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. februar 2021, klokken 16:52
Sitat fra: kodax på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:42
Jeg tror derimot at Tesla syns det er mye viktigere å vise at de leverer biler fra Berlin så raskt som mulig, og at de heller justerer produksjonslinjene når de nye batteriene er klare for å leveres. Konkurransen om å levere biler kommer til å bli hardere framover, batteri-kjemien er mindre viktig, og de har nok ikke lyst til å levere mengder med nye biler med en batteriløsning som potensielt gir dem dårlig reklame/mye merarbeid hvis noe ikke fungerer som det skal.
De nye batteriene handler ikke kun om kjemi, de er og en strukturell del av chassiet, og vil henge sammen med restene av konstruksjonen av bilen. Det vil koste ganske mye å bygge om produksjonslinjen, og å gjøre det tidlig etter start av produksjon vil være veldig kostbart. Jeg vil heller tro en sakte oppramping av produksjonen med 4860 vil være det som skjer.
Helt enig. Å starte opp en ny bilfabrikk rundt en "gammel" bilmodell for så å endre etter noen mnd virker helt usannsynlig. "Double trouble"! Selv om begge bilene heter Model Y og ser like ut, er de samtidig fundamentalt forskjellige. De vil kreve et helt ulikt oppsett i sentrale deler av produksjonen.
4680 cellene er produsert i lang tid og kan enkelt fraktes til Berlin dersom celleproduksjonen ikke er i gang der.
Å sette opp en produksjonslinje lik den de har satt opp i USA og Kina er nok ikke all verdens jobb. Og å lage den nye er nok lurt å gjøre i mindre skala før det skaleres opp. Så jeg holder fast ved at det er mest sannsynlig at de fokuserer på å levere på kvantitet framfor med nye batterier med tilhørende kompleksitet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA