Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:36
Jo, det er naturlig å forvente at Tesla informerer kunder dersom de endrer et produksjonsestimat. Sier Tesla at produksjonen skal starte i begynnelsen av 2021 når man bestiller, bør de selvsagt si i fra til kundene dersom de må skyve.
Som kodax også sier, så betyr ikke produksjonsstarten noe som helst. Det hjelper meg lite at de oppdaterer meg annenhver uke om når de begynner å produsere biler for Europa hvis jeg står som nummer 700.000 i køen. Og de har aldri lovet noen spesifikk dato de skal begynne å produsere bilene. Alt er "forventet oppstart". Det kan bety at de skal begynne å sette sammen 3 biler i uka det første halvåret, og gir deg ingen nøyaktig dato for når du skal få bilen du kun har forhåndsbestilt. Forhåndsbestillingen din blir gjort om til bestilling/kjøp den dagen Tesla matcher den med en produsert bil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Magnus Hansen

Det ligger jo enn viss forventning på levering når de informerer om produksjonsstart. Spesielt hvis du bestilte første dagen eller uken..

sjokomelk

Gitt at det du ønsker er det de begynner å bygge den første uka... Men det er fortsatt kun en pekepinn på at de forventer produksjonsstart i 2021. Det har aldri blitt sagt "Vi skal levere bilen til Sjokomelk før 20. juli 2021". Det er heller ikke sagt at de skal levere biler fra Giga Berlin, kun at de forventer produksjonsstart av Europa-modellen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Magnus Hansen

Det er jo åpenbart at Tesla skrev det de gjorde for å gi potensielle kjøpere et hint om når bilen skulle komme. Og nå er den 6mnd forsinket. Og det er ikke unikt når det gjelder elbiler generelt eller Tesla spesielt.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:36Er jo vanskelig å forklare en ubetalt regning på 1 milliard kroner med rot...og høne....var visst blitt purret flere ganger.

Angående alle de ubetalte regningene i Norge så skyldte Tesla på ERP-systemet, men det viste seg da at de var på nippet til konkurs, og Elon selv ville godkjenne alle utbetalingene. Senere har Elon takket Norge for å ha reddet ræven hans og Teslas over kneiken...og det tror jeg på. Vi kan være stolte i Norge for å vært med å bidratt til verdens elbil-innføring, bekreftet av DNV GL: (bare for å gå helt off-topic)
https://www.aftenposten.no/norge/i/awElq4/norges-rekordstore-andel-elbiler-gir-store-co2-kutt-i-hele-verden

Eh, hva snakker du om? Hvem var nesten konkurs? Når var det?

Dette er typisk sladder og storm i et vannglass. Som vi kan se går fabrikken opp i rekortfart:

https://twitter.com/elonmusk/status/1356381230925635591

emurof

Sitat fra: hemi på torsdag 21. januar 2021, klokken 14:34tesla og tid er uansett bare tragisk, elbil og tid generelt det er jo konkurranse i mest mulig dårlig info og overholdelse av tidsfrister.

tesla brukte jo 1-1,5 år på å fikse ting som ble notert ved utlevering på min model 3

vervepremien min fra 2018/2019 har ikke dukket opp enda, men "den kommer snart"

jeg henter ikke ut en Y, uten å ha fått prøve den opp og ned til fjellet og sjekket at ski og lignende får plass (går ikke i 3), og prisen justert for å reflektere dollarkurs.

Hva har dine personlige opplevelser med fabrikken i Tyskland å gjøre? Du fikk med deg at Model Y ble lansert før tiden, at fabrikken i Kina var ferdig før tiden, og at fabrikkene i Texas og Berlin ser ut til å bli bygget på rekordtid, ikke sant?

Dieselgubben

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. februar 2021, klokken 21:43
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:36
Jo, det er naturlig å forvente at Tesla informerer kunder dersom de endrer et produksjonsestimat. Sier Tesla at produksjonen skal starte i begynnelsen av 2021 når man bestiller, bør de selvsagt si i fra til kundene dersom de må skyve.
Som kodax også sier, så betyr ikke produksjonsstarten noe som helst.

Jo, det gjør det. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne hvorfor Tesla markedsfører dette?

Rubenel

Uansett om de har forpliktet seg til å oppdatere oss eller ikke, er det god stil å gi beskjed når de er et halvt år forsinka i forhold til hva som ble forespeilet ved forhåndsbestillingen, slik at man har mulighet til å vurdere og evt. bestille en annen bil i tide før for eks. familieforøkning.

Jeg forutså at den kom til å bli forsinket i forhold til hva som ble forespeilet, så jeg har kjøpt en "ventebil", da jeg måtte ha en ny bil til mars. Jeg følger såpass med at jeg oppdaget selv av de har oppdatert produksjonstart, men jeg synes allikevel at en mail med beskjed til de som har forhåndsbestilt er på sin plass.


2020 MG ZS EV

Handyman

Nok en diskusjon der mange ikke klarer å skille FORVENTNINGER og LOVNADER.
Det er en vesentlig forskjell i betydning både juridisk og i dagligtale! Det overrasker meg hvor mange som mener at forventningene de har, er lovnader fra Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:08
Nok en diskusjon der mange ikke klarer å skille FORVENTNINGER og LOVNADER.
Det er en vesentlig forskjell i betydning både juridisk og i dagligtale! Det overrasker meg hvor mange som mener at forventningene de har, er lovnader fra Tesla.

Mulig noen som blander det, men de fleste her snakker ikke om at Tesla har lovt de bil på noe tidspunkt.  Bare at Tesla kunne være litt mer transparente og ærlige i kommunikasjonen. Kundevennlighet rett og slett. Nå har det stått produksjonsstart begynnelsen av 2021 lenge. Og først når «begynnelsen av 2021» stort sett er over, så oppdaterer de status. De må jo ha visst om dette en god stund og da kunne de gjerne også informert om dette tidligere. Skjønner ikke poenget med dette hemmeligholdet. Så sent som 5. januar kom denne:

Sitat

Roland har imidlertid ingenting nytt å melde om Model Y, som Tesla hele veien har sagt at skal starte opp leveranser av i Europa «tidlig i 2021»:

– Vi vet det er mange nordmenn som gleder seg, men vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y på dette tidspunktet, sier han.



Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:08
Nok en diskusjon der mange ikke klarer å skille FORVENTNINGER og LOVNADER.
Det er en vesentlig forskjell i betydning både juridisk og i dagligtale! Det overrasker meg hvor mange som mener at forventningene de har, er lovnader fra Tesla.

Mulig noen som blander det, men de fleste her snakker ikke om at Tesla har lovt de bil på noe tidspunkt.  Bare at Tesla kunne være litt mer transparente og ærlige i kommunikasjonen. Kundevennlighet rett og slett. Nå har det stått produksjonsstart begynnelsen av 2021 lenge. Og først når «begynnelsen av 2021» stort sett er over, så oppdaterer de status. De må jo ha visst om dette en god stund og da kunne de gjerne også informert om dette tidligere. Skjønner ikke poenget med dette hemmeligholdet. Så sent som 5. januar kom denne:

Sitat

Roland har imidlertid ingenting nytt å melde om Model Y, som Tesla hele veien har sagt at skal starte opp leveranser av i Europa «tidlig i 2021»:

– Vi vet det er mange nordmenn som gleder seg, men vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y på dette tidspunktet, sier han.

Jeg er absolutt ikke uenig i at de gjerne kunne informert mer, men samtidig er det uttalelser i diskusjonen om Tesla har gitt lovnader om ditt og datt, jeg reagerer på, ikke ønsket om mer info.
Når det gjelder hva som gjengis i media, tar jeg det ikke for god fisk. Har alt for ofte opplevd journalister som gjengir selv de enkleste saker HELT feil, antkalielig fordi de ikke vet bedre (nå er jeg meget snill i min tolkning).
Så bare som et tankeeksperimet (journalisten kan absolutt ha gjengitt Roland helt korrekt) kan det tenkes at M. Roland har sagt at produksjonen begynne i starten 2021, men at journalisten har "hørt" eller tolket det til at leveringen også skal starte da. Slike "feil" skjer ofte og er godt eksempel på at man skal være kritisk til hva man leser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Feilen til Tesla er at de annonserer forventet produksjonsstart der man legger inn bestilling på bilen. Det skaper en naturlig nok en forventning til når kunden tror de får bilen, selv om det ikke er det de skriver.
Den/de hos Tesla som bestemte at den uklare informasjonen skulle ligge der burde fått seg en strekk.
Derimot er det jo meningsløst å sende ut informasjon om at forventet produksjonsstart er flyttet til midten av året. Det er jo helt tydelig at det er nok forvirring allerede om hva som er skrevet og hvordan folk tolker det, og å sende ut en mail der det informeres om at forventet produksjonsstart er flyttet (og ikke noe om når folk kan forvente å få bilene sine) vil jo bare kunne skape mer misforståelser.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

najtrox

Det er vel mye verre når man faktisk har bestilt, skrevet kontrakt og bundet seg for SÅ å få en forsinkelse?
Da har man kanskje allerede planlagt salg av eksisterende bil etc. (eksempelvis ID4 med flere). Her hadde man heller ingen "billig" måte å komme seg ut av kontrakten på hvis man måtte det.

Her er det snakk om vage estimater. Det står jo "Estimert produksjonsstart tidlig 2021". For det første er de tydelige på at det er et estimat og ikke noe annet. Det står heller ingenting om at dette er produksjonsstart på bilen som kommer fra Berlin. Kunne jo like gjerne vært Kina som jo faktisk har startet.
Utover dette er det selvfølgelig fint med en epost, men estimat er estimat.

Jon65

Produksjonsstart sier jo heller ikke noe om volum. Feks hvis de starter 1 april og så bygger 50 biler i uka i starten de første tre månedene får det jo null betydning for leveransesituasjonen.

(men selvfølgelig, når det sto produksjonsstart 2021 så var det jo iallefall 100% sikkert at det ikke ville bli levert noe i 2020 så helt uten betydning er jo ikke den datoen)

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA